רכב כחלק ממזונות

הליכי גירושין בין בני זוג, מאז ומעולם היו מצבים טעונים מאוד רגשית ומורכבים מאוד לוגיסטית, וסביר שגם יהיו כך בעתיד. בחלק לא מבוטל ממקרי הגירושין, הקרע בין בני הזוג הוא כה עמוק עד שאין מנוס אלא להביא את הסוגיות הקשורות בהליך הגירושין, להכרעת בתי המשפט. סוגיות אלו נוגעות למעשה, למגוון רחב  של נושאים שיש להסדירם ערב פרידתם של בני הזוג זה מזו. לא אחת נדרשים בתי המשפט למשפחה או בתי הדין הרבניים, להכריע לגבי חלוקת הזכויות של בני הזוג או בחלוקת החובות שלהם, כאשר רבות מן המחלוקות נסובות סביב המשך הטיפול בילדים המשותפים וכלכלתם. אולם ישנו נושא שדווקא אודותיו שומעים פחות, והוא חובת התשלום של מזונות אישה בגירושין, על רכיביו השונים, שביניהם העברת הזכויות ברכב כחלק ממזונות האישה. לכן המאמר הבא יוקדש לדיון מורחב בנושא זה.

מהם מזונות אישה בגירושין ומה תכליתם?

להבדיל מדמי מזונות המשולמים בגין הילדים בגירושין, שנועדו לכלכל אותם ולכסות את ההוצאות הבסיסיות והמיוחדות הכרוכות בגידולם לאחר הליך הגירושין, מזונות אישה הם כספים אשר משולמים לאישה על ידי בעלה במסגרת הליך הגירושין עצמו. תכליתם של דמי מזונות לאישה היא לאפשר לה לשמר את רמת המחיה שבה היא הורגלה לאורכם של חיי הנישואין שלה עם בעלה.

ככלל, המאפיין הבולט של דמי מזונות לאישה הוא שהם משולמים למשך פרק זמן מוגבל. למעשה, במרבית המקרים התשלום של מזונות לאישה נעצר מרגע שבעלה נותן לה גט ובכך הופך אותה פורמלית מאשת איש לאישה גרושה. אחת המטרות מאחורי קיומה של חובת תשלום דמי מזונות לאישה בגירושין, היא למנוע מן הבעל לסרב למתן הגט לאשתו.

זאת מתוך הרציונל שכל עוד הגבר מסרב להעניק לבת זוגו גט בבית דין רבני, הוא למעשה כובל אותה אליו בקשרי נישואין שלא מאפשרים לה לפתוח דף חדש ולהקים משפחה חדשה. קיומה של חובת המזונות לאישה, אם כן, באה ליצור סנקציה כלכלית בעלת משקל לגברים שאינם ממהרים להעניק גט לרעייתם מסיבות שאינן ענייניות.

 

הבסיס להכרה ברכב כחלק ממזונות אישה בגירושין

מן הראוי לציין כי מבחינת החוק במדינת ישראל, דמי מזונות לאישה אינם חייבים להיות משולמים רק כסכום כספי בהכרח. הבעל למעשה רשאי גם להעביר לחזקתה של רעייתו כל רכוש שמסייע לאישה לשמור על רמת החיים שהיא הורגלה בה בזמן נישואיה. לכן אין זה יוצא דופן לראות רכב כחלק ממזונות לאישה.

הרציונל להכרה ברכב כחלק ממזונות האישה מקורו בהלכה היהודית: כל עוד לאישה טרם ניתן גט מבעלה, הם עדיין נשואים מבחינה הלכתית. היות ודיני האישות המחייבים זוגות נשואים קובעים כי בעל חייב בכלכלת רעייתו באופן עקבי לאורך כל תקופת הנישואין, ובשמירה על רמת המחיה שאליה היא התרגלה לכל תקופת חייהם המשותפים זה עם זו – גם לאורך הליך הגירושין, הרכב נותר בבעלות האישה.

רכב כחלק ממזונות
רכב כחלק ממזונות

רכיבים נוספים שעלולים להיחשב כחלק ממזונות אישה

הרכיב הראשי בתשלום דמי מזונות לאישה בגירושין, הוא רכיב כספי שאת גובהו קוצב בית המשפט הדן בתביעת הגירושין. אולם מלבד התשלום שהבעל נדרש להעביר לאשתו בתקופת הגירושין, קיימות עוד זכויות שהאישה זכאית להן כחלק ממזונותיה וביניהן רכב כחלק ממזונות האישה.

ככל שבמהלך תקופת הנישואין ברשות האישה היה כלי רכב, ובהינתן שאחזקת רכב זה והטיפול בו שולמו מכיסו של הבעל, אזי יש לכלול גם את הרכב כחלק ממזונות האישה בגירושין. זאת לאור העובדה שבעידן המודרני רכב הוא רכיב חשוב החיוני לשמירה על רמת החיים של מרבית האנשים.

 

באילו מקרים יוכר כלי רכב כחלק ממזונות אישה בגירושין?

ככלל, דמי מזונות לאישה ישולמו עבור נשים בהליכי גירושין שאינן עובדות ואין להן הכנסה משל עצמן. אולם לא אחת גם נשים שעובדות לפרנסתן, עשויות לקבל מזונות אישה בגירושין, ככל ואין ביכולתן לממן את הוצאותיהן הקודמות ולשמור על רמת המחיה שלהן על בסיס שכרן מעבודתן.

בתנאים אלו, גם כלי רכב שהיה ברשותה של האישה ובשימוש בלעדי שלה בתקופת נישואיה, יכול להיות מוכר כחלק ממזונות אישה בגירושין. יתרה מכך, בית המשפט יכול אף לקבוע כי בעלה של אותה אישה נדרש להמשיך ולכסות את עלות טיפולי התחזוקה של הרכב כבעבר, או להעביר לרעייתו כספים לכיסוי עלות הטיפולים ההלו. זהו כאמור, מצב זמני בלבד, שצפוי להשתנות מרגע שהגט ינתן לאישה ונישואיה יתבטלו.

 

קביעת רכב כחלק מזונות האישה במסגרת הסכם הגירושין

לא אחת כחלק מהסכמי גירושין, מתחייבים בעלים להעניק לגרושתם לעתיד סכום כסף חודשי בגובה מוסכם מראש  בתור מזונות אישה. התחייבות זו ניתנת ללא קשר לחובת תשלום דמי המזונות לילדים. מדובר למעשה בהטבה שהחוק אינו מחייב את הגבר לתתה לזוגתו, היות וחובת תשלום המזונות לאישה תקפה כאמור, רק עד התרת הנישואין באופן רשמי, ולא לאחריה.

יחד עם זאת, כאשר מדובר על בעל אמיד, השמירה על איכות החיים של גרושתו מסייעת לו במקרים רבים בטיפול בילדיהם המשותפים ומאפשרת לגבר לספק לילדים את רמת החיים הגבוהה ביותר שניתן. העברת רכב כחלק ממזונות אישה, היא בגדר פתרון שמאפשר לה לספק לילדים איכות חיים גבוהה יותר – אינטרס המשותף לשני הצדדים.

 

כיצד עורך דין גירושין עשוי לסייע בנושא רכב כחלק ממזונות אישה?

כאשר בני זוג הפונים להליכי גירושין, פונים – שניהם ביחד או כל אחד בנפרד, לעורך דין המתמחה בתיקי גירושין והסכמי גירושין, ניתן להבטיח כי ההליך יסתיים על הצד הטוב ביותר ולתועלתם של כל המעורבים, כולל הילדים המשותפים -שהשמירה על איכות החיים שלהם לאחר הגירושין, תלויה במידה רבה בנכונות של שני ההורים לשתף פעולה זה עם זה.

העברה של הזכויות ברכב כחלק ממזונות, היא בין הפתרונות שנותנים מענה לצורך זה, ולכן מומלץ מאוד לברר עם עו"ד גירושין מוסמך מה כרוך בהוצאתו אל הפועל.

אודות המחברת

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מזונות לאחר ביצוע פשע במשפחה

גירושין של בני זוג מובילים לצורך במציאת מקורות למימון של צרכי הילדים המשותפים. לרוב, הפתרון שנקבע בהליך הגירושין הוא דמי מזונות לילדים, שאת סכומם קובעים

ערעור על גובה המזונות

סכום דמי המזונות הוא בין הנושאים היותר שנויים במחלוקת בהליכי גירושין. מזונות הם תשלומים שאותם נדרש לרוב האב להעביר לאם ילדיו לאחר הגירושין. מטרת התשלומים

חוב מזונות וחוב אזרחי

הרכיבים המרכזיים בכל הליך גירושין באשר הוא, הם נושא חלוקת הרכוש, המשמורת על הילדים ותשלומי מזונות בגין הילדים המשותפים. שלושת הנושאים הללו, נפתרים על פי

מחשבון מזונות ילדים

גובה דמי המזונות לילדים שגבר אמור לשלם לגרושתו, הוא בין המחלוקות השכיחות ביותר בהליכי גירושין בארץ ובעולם. אף שעל פניו, ישנם כללים ברורים הנוגעים לחישוב

יישום הלכה שנקבעה בנוגע למזונות

זמני השהות של הילדים עם כל אחד מההורים שלהם, הוא בין הגורמים שמשפיעים על גובה דמי המזונות לילדים כיום. אם בעבר היתה הפרדה טוטאלית בין

הפחתת מזונות במשמורת משותפת

בעבר הלא רחוק, כשאם קיבלה משמורת בלעדית על ילדיה בגירושין, אבי הילדים נדרש בהתאם לחוק בישראל, לשלם לאותה אם מזונות עבור הילדים. את סכום המזונות