גירושין בגין עבירה פלילית של אחד מבני הזוג

גירושין הם ללא ספק משבר משפחתי משמעותי. ככל שהליך הגירושין מתנהל בצורה חלקה, כך הדבר עשוי לאפשר לבני הזוג לעבור לפרק הבא בחיים במהירות. אבל אם אחד מבני הזוג מתנגד לגירושין, כי אז בן הזוג האחר נדרש למאמצים ניכרים כדי להשיג את התוצאה המתבקשת. כדי להגיע לתוצאה הרצויה, חייב בן הזוג התובע גירושין להוכיח שבן הזוג האחר איננו מתאים להיות שותפו לחיים. על פי התפיסה הזאת, עבירה פלילית של אחד מבני הזוג יכולה בהחלט לשמש עילה לתביעת גירושין. ואכן, במרבית המקרים מאשרים בתי הדין גירושין בגין עבירה פלילית של אחד מבני הזוג. מתי מאשרים בתי הדין גירושין גם ללא הסכמת בן או בת הזוג? מתי עלול להתהוות עיכוב באישור הגירושין? מה קורה כאשר אחד מבני הזוג נאשם או הורשע בעבירה פלילית? למה חשוב להסתייע בשירותיו של עו"ד גירושין בדרך להשגת התוצאה הסופית הרצויה? כל התשובות במאמר שלפניכם.

מהם גירושין בגין עבירה פלילית של אחד מבני הזוג

אחד המצבים הפחות שכיחים, הינה בקשה של אחד מבני הזוג להליך גירושין בגין עבירה פלילית של אחד מבני הזוג. עבירה שמבוצעת על ידי אחד מבני הזוג, היא בעלת השלכות משמעותיות על חיי הנישואין. עבירה פלילית מעטה קלון על המשפחה, ובית הדין הרבני רואה בה עבירה המחייבת גירושין.

 

סוגים של עבירות פליליות הנוגעות להליכי גירושין

בהקשרנו, ישנם למעשה שני סוגים רלוונטיים של עבירות פליליות:

  • עבירה פלילית שאיננה קשורה להליך הגירושין: מדובר בעבירה שאחד מבני הזוג ביצוע ללא קשר לנישואין – שוד, מרמה והפרת אמונים, גניבה או כל עבירה פלילית אחרת.
  • עבירה פלילית הקשורה להליך הגירושין: פגיעה בבן או בת הזוג, אלימות או כל עבירה אחרת שאחד מבני הזוג עלול לבצע כנגד בן או בת הזוג.

 

כאמור, גירושין בגין עבירה פלילית של אחד מבני הזוג אפשריים, ובית הדין הרבני רואה בעבירה כזאת עבירה על דיני ישראל, שהיא ממילא עבירה המחייבת את עובר העבירה להתגרש.

 

מתי מאשרים בתי הדין גירושין גם ללא הסכמת בן או בת הזוג?

הנישואין בין בני זוג הם חוזה משפטי לכל דבר ועניין. המטרה המוצהרת של החוזה הזה היא להקים משפחה ולהביא לעולם את דור ההמשך. מדובר בהסכם שיש בו מידה רבה של מחויבות וקדושה, מה שמקשה על בני הזוג להיפרד אם לא קיימת ביניהם הסכמה. בהלכה היהודית, ההסכמה של בני הזוג להפסקת הנישואין באה לידי ביטוי בגט שמעניק הגבר לבת הזוג המעוניינת להתגרש.

גירושין בגין עבירה פלילית של אחד מבני הזוג
גירושין בגין עבירה פלילית של אחד מבני הזוג

ללא הגט המיוחל, לא יכולה בת הזוג לסיים את הקשר ולעבור לפרק הבא בחיים ואולם אם בת הזוג מסרבת לקבל את הגט, גם אז עלול הליך הגירושין להתעכב. עם זאת, יש לא מעט מצבים שבהם בתי הדין הרבניים, כמו גם בתי המשפט למשפחה בישראל, מאשרים גירושין גם ללא הסכמה של בן או בת הזוג.

 

המצבים שמאפשרים כפיית גט על פי ההלכה

בשורות הבאות נצביע על חלק מהמצבים הללו:

טענת מומים מום קיים אצל אחד מהצדדים, ושלא היה ידוע לבן או לבת הזוג לפני הנישואין.
עקרות אם אחד מבני הזוג עקר, כי אז בן הזוג השני יכול לגרש אותו גם ללא הסכמתו.
עבירה על חוקי הדת אם אישה עוברת על כללי הדת היהודית, או מאכילה את בעלה אוכל הגורם לו לעבור על חוקי הדת, דינה שתהיה מגורשת גם ללא הסכמתה.
גבר אלים אלימות סדרתית מצד הגבר, או בגידות סדרתיות מצידו, מהוות בהחלט עילה לגירושין.
גירושין בגין עבירה פלילית של אחד מבני הזוג במקרים כאלה, בית המשפט יכול לחייב את בן או בת הזוג העבריינים לסיים את הנישואין.

 

עבירות נוספות המובילות לעתים לכפיית מתן גט

בנוסף לעילות המצוינות לעיל, אשר בגינן אין ספק בתוצאה הסופית, יש שורה של בעיות ועבירות נוספות, שעלולות להביא את בית הדין לאשר גירושין גם ללא הסכמת בן או בת הזוג. עו"ד גירושין עשוי לסייע בעצה ובמעשה בהשגת התוצאה הרצויה.

 

מתי הגירושין עלולים להתעכב?

למרות האמור לעיל, יש גם מצבים שבהם הגירושין בין בני הזוג עלולים להתעכב. מדובר במצבים שבהם בן הזוג איננו מעוניין לתת גט לבן או לבת הזוג ובכך לסיים את הליך ההיפרדות. למען הסר ספק – אפילו במצבים שבהם בית המשפט יכול לכפות על בן הזוג מתן גט, עדיין מתן הגט עצמו חייב להיעשות בהסכמה של שני הצדדים. לעיתים קורה שאחד מבני הזוג מעוניין להתגרש, אבל העילה לגירושין איננה אחת העילות המחייבות מתן גט.

במקרה הזה, בן או בת הזוג רשאים להתנגד ולדרוש הליך שלום בית או הליך אחר שהמטרה שלו לנסות ולשמר את חיי הנישואין. אם בן הזוג מסרב לתת גט לבת הזוג, או לחילופין אם בת הזוג מסרבת לקבל את הגט, כי אז מנוע בית הדין הרבני מלגרש את בני הזוג.

במקרים כאלה, הגירושין עלולים להתעכב עד שבן או בת הזוג יסירו את ההתנגדות שלהם ויעברו בפועל את הליך הגירושין. עו"ד גירושין עשוי, במקרים רבים, לגרום לבני הזוג להגיע להסכמה שתמנע עינוי דין.

 

עו"ד גירושין והתפקיד שלו בהליך הגירושין בגין עבירה פלילית של אחד מבני הזוג

כשאחד מבני הזוג מחליט לסיים את הנישואין, הדבר הראשון שכדאי לו לעשות הוא לפנות לשירותיו הטובים של עורך דין לענייני גירושין. עורך הדין יעניק ללקוח שלו ייעוץ באשר לדרך המהירה והיעילה ביותר לסיים את הנישואין.

אם בם או בת הזוג מגישים תביעת גירושין בגין עבירה פלילית של אחד מבני הזוג, עו"ד גירושין ילווה אותם לאורך כל הדרך, תוך הצגת עניינם בפני בית המשפט באופן שיזרז את מתן פסק הדין המחייב גירושין. אם בן או בת הזוג מסרבים לקיים את ההליך, כי אז יסייע עורך הדין לתרגם את הסירוב לסנקציות כלכליות ואחרות שיגרמו לבן הזוג הסרבן לקיים את ההליך כנדרש.

אודות המחברת

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

טענת מומים כעילה לגירושין

נישואין נחשבים כאקט של קדושה. עם זאת, יש מקרים שבהם בית הדין עלול להחליט שעל בני הזוג להתגרש בלי הליך שלום בית או הליך גישור.

התנהגות שלא כדין כעילה לגירושין

אחד המצבים שפחות שומעים עליהם בדרך כלל, הוא בקשה מצד אחד מבני הזוג הנשואים, לפתוח בהליכי גירושין על רקע התנהגות שלא כדין כעילה לגירושין מבן

עבירה על דת משה כעילה לגירושין

במדינת ישראל היכולת להכשיר גירושין בין בני זוג ששניהם יהודים אשר פונים להליכי גירושין, עדיין נתונה בידי מערכת המשפט הרבנית לבדה. כאשר בני הזוג מתגרשים

עבירה על דת יהודית כעילה לגירושין

נישואין, כמו גירושין, עדיין נמצאים תחת חסותן של הערכאות המשפטיות הדתיות במדינת ישראל, למרות ולצד התמורות האזרחיות והחברתיות המתחוללות בהיבט זה של החיים ושל היחסים