עקרות כעילה לגירושין

לכל אדם ישנם כמה צרכים טבעיים לחייו, ביניהם הצורך להביא דור המשך. מחקרים רבים נעשו בתחום, כדי להבין מה מניע אדם לכך, אולם לכולם ברור מעבר לכל ספק, הרצון להביא ילדים לעולם הוא רצון טבעי ובסיסי שקיים כמעט אצל כל אדם בעולם

עקרות

לצערנו, לא כולם התברכו בזכות להביא ילדים לעולם. ישנם אנשים רבים אשר מבחינה פיזיולוגית אינם יכולים לענות על הצורך הבסיסי הזה. הגורמים למצב זה של עקרות יכולים להיות רבים. כ25% מהמקרים של עקרות נגרמים כתוצאה מביוץ לא תקין אצל האישה, אולם יכולים להיות גורמים נוספים כגון חוסר יכולת של גוף האישה להחזיק את העובר, ודלקות שונות במערכת הרבייה.

חשוב לציין כי עקרות זו אינה בעיה נשית בלבד, אלא גם אצל גברים יכולות להיות בעיות הגורמות לעקרות, בעיקר דלקות שונות באיבר המין, אך הן נפוצות פחות.

 

פתרונות לאי-פוריות

כיום בעולם הטכנולוגי המתקדם, בהרבה מקרים מצליחים לפתור את הבעיות, ולגרום לזוגות רבים המתקשים בכך, להצליח להביא ילדים לעולם בסופו של דבר. לדוגמא, במקרים רבים, כאשר הבעיה היא בביוץ של האישה, נותנים לאישה תוספת הורמונים אשר 'מסדרים' את הביוץ, ובכך פותרים את הבעיה.

במקרים אחרים, כאשר הבעיה היא טכנית, עושים הפריה חוץ-גופית מלאכותית, ומכניסים לאישה את הביצית המופרת לתוך הרחם. ובמקרים שבהם הבעיה היא בחוסר היכולת של האישה 'לסחוב' את העובר, ישנו פתרון של אם פונדקאית, שבו מפרים את הביצית של האישה, ומחדירים אותה לרחם של אישה אחרת, אשר נושאת את העובר לאורך כל ההריון.

אולם, ישנם מקרים, גם בימנו, שלא מצליחים לטפל בבעיות, והזוג נשאר ללא היכולת הבסיסית הזו. ההערכות בעולם הרפואה מדברות על כ10% מהזוגות שחווים קשיים בכניסה להריון, אך רק 5% מהם, דהיינו 0.5% מכלל הזוגות, שאינם מצליחים כלל לפרות.

במקרים מסוימים זוגות אלו מחליטים לאמץ ילדים, כדי שיכולו לגדל ילדים, למרות שלא יכולים ללדת. ובאמת כ60% ממקרי האימוץ בארץ נעשים ע"י זוגות שלא מצליחים ללדת בעצמם. אולם, יש זוגות שהקושי הביולוגי גורם להם לקשיים בזוגיות ביניהם.

 

מטח זוגי

קשיים אלו נובעים מכמה סיבות. ראשית, ע"פ מומחים רבים, כאשר לזוג אין משהו משותף של שניהם, שהוא פרי יצירתם של הזוגיות שלהם, אין לזוגיות על מה להישען, והיא עלולה להתפרק במהירות ביחס לזוגיות שיש בה יצירה משותפת. כאשר אין לזוג ילדים, יותר 'קל' להם לפרק את הזוגיות, גם בגלל קשיים יחסית קטנים.

עקרות כעילה לגירושין
עקרות כעילה לגירושין

אולם, הקשיים המשמעותיים יותר נובעים ישירות מהקושי להביא ילדים לעולם. מעבר לעובדה שיש יצירה משותפת לשני בני הזוג, אשר מחזקת את הקשר באופן עקיף, עצם העובדה שהזוג לא מצליח להביא ילדים לעולם, מהווה בעיני רבים כישלון של הזוגיות.

זוגות רבים רואים בהבאת דור המשך כמהות הזוגיות, אולם זוג שלא מצליח להיכנס להריון, לא מממש את הזוגיות שלו, ע"פ תפיסה רווחת זו. במקרים רבים חשים הזוגות שכנראה הזוגיות לא נכונה, וזוהי הסיבה שלא מצליחים להוליד ילדים.

במקרים אחרים, אחד מבני הזוג שהבעיה נמצאת בגוף שלו, מרגיש נחות, ואילו בן-זוגו מרגיש 'מרומה'. כלומר, עצם העובדה שרק לאחד מבני הזוג יש בעיה, יוצרת מתחים רבים בין בני הזוג. רבים מעידים שמתחים אלו מתפרצים פעמים רבות כאשר צצות בעיות שונות שיש אצל כל זוג, ומכאן הדרך לפירוק הזוגיות קרובה.

כל אותם קשיים שהזכרנו, גורמים, כאמור, למתחים ובעיות בין בני הזוג, אשר פעמים רבות מגיעים לפרידה וגירושין. אולם, בדרך כלל, אם תשאלו את אותם זוגות שמגיעים לגירושין בעקבות קשיים אלו, הם לא יאמרו במפורש שהעקרות היא זו שגרמה לגירושין. הם יציינו את המתחים והמריבות, ואת שאר הקשיים, שאמנם העקרות מהווה אחת מהעילות לקשיים אלו, אך הם לא יזכירו שזוהי הסיבה.

 

עילה לגירושין

אולם, ישנם מקרים בהן עצם העקרות היא העילה המוצהרת לגירושין. במיעוט קטן של המקרים בני הזוג יחליטו להתגרש בגלל שאינם מצליחים להביא ילדים לעולם, מטעמים אנושיים של בני הזוג. אולם, במקרים מעט יותר שכיחים הטעמים יהיו דתיים.

ביהדות אחת מהמצוות החשובות ביותר היא הבאת ילדים לעולם. ע"פ המסורת זוהי המצווה הראשונה שהקב"ה ציווה את אדם הראשון. לכן, כאשר זוג לא מצליח להיכנס להריון, הם לא מקיימים את המצווה הבסיסית הזו, ועליהם להיפרד ולנסות לקיימה עם אנשים אחרים. כך ע"פ תפיסה מקובלת ביהדות.

ובאמת כך נאמר במפורש בתלמוד הבבלי, במסכת יבמות, "נשא אישה ושהה עמה עשר שנים ולא ילדה – אינו רשאי לבטל". כלומר, מי שהיה עם אישה עשר שנים שבהם לא הצליחו להביא ילדים, חייב לשאת אישה אחרת, ולנסות להביא ילדים איתה.

בשביל להתגרש ביהדות, חייבת להיות עילה, ואכן חוסר יכולת להיכנס להריון מהווה עילה לגיטימית במסורת היהודית. וגם כיום במדינת ישראל, אשר דיני נישואין וגירושין חלים ע"פ המסורת היהודית, עקרות מהווה עילה לגיטימית לגירושין בפני בית הדין.

 

השלכות לעילה לגירושין

לעילה לגירושין יכולות להיות השלכות רבות. בגירושין, חוץ מעצם הפרידה בין בני הזוג, ישנם נושאים כלכליים על הפרק. העילה לגירושין יכולה להשפיעה על נושאים אלו. בדרך כלל כאשר אחד מבני הזוג מבקש להתגרש, ואילו בן זוגו לא רוצה בכך, ידו של מי שלא רוצה בכך היא על העליונה מבחינה כלכלית. דהיינו, אם הבעל רוצה לגרש, אך אשתו לא רוצה בכך, הוא מחויב בתשלום הכתובה.

אולם אם האישה רוצה להתגרש, ואילו הבעל לא, הבעל פתור מלשלם את הכתובה.

אולם, כל זה במקרים בהם העילה לגירושין היא חוסר יכולת לחיות כזוג וכדו'. אך במקרים בהם העילה שונה, כך גם ההתחייבות הכלכלית שונה. כאשר אחד מבני הזוג 'בגד' וכדומה, הוא מאבד בכך את הזכויות הכלכליות. גם כאשר העילה היא עקרות, יכול לטעון בן הזוג שהבעיה לא אצלו, שלא לכך הסכים כשהתחתן, ובכך תהייה ידו שלו על העליונה.

אודות המחברת

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

טענת מומים כעילה לגירושין

נישואין נחשבים כאקט של קדושה. עם זאת, יש מקרים שבהם בית הדין עלול להחליט שעל בני הזוג להתגרש בלי הליך שלום בית או הליך גישור.

התנהגות שלא כדין כעילה לגירושין

אחד המצבים שפחות שומעים עליהם בדרך כלל, הוא בקשה מצד אחד מבני הזוג הנשואים, לפתוח בהליכי גירושין על רקע התנהגות שלא כדין כעילה לגירושין מבן

עבירה על דת משה כעילה לגירושין

במדינת ישראל היכולת להכשיר גירושין בין בני זוג ששניהם יהודים אשר פונים להליכי גירושין, עדיין נתונה בידי מערכת המשפט הרבנית לבדה. כאשר בני הזוג מתגרשים

עבירה על דת יהודית כעילה לגירושין

נישואין, כמו גירושין, עדיין נמצאים תחת חסותן של הערכאות המשפטיות הדתיות במדינת ישראל, למרות ולצד התמורות האזרחיות והחברתיות המתחוללות בהיבט זה של החיים ושל היחסים