חיוב עזבון במזונות

סיומם של היחסים הזוגיים של זוגות נשואים, מוביל לא אחת למצבים מורכבים ובעייתיים. על פי רוב, מצבים כאלו נוצרים כשבני הזוג מחליטים להתגרש על רקע קרע עמוק ביניהם ומשקעים רגשיים עמוקים. במצבים מסוג זה, לעיתים מנסה מי מבני הזוג להתנער מחובותיו כלפי הצד השני ואף כלפי הילדים המשותפים. אחת הדוגמאות לכך, היא מקרה בו גבר גרוש נמנע ממימוש חובתו לתשלום דמי מזונות עבור ילדיו. הדבר עלול להוביל לכך שכאשר אותו גבר יילך לעולמו, בעלי הזכויות – קרי: גרושתו או ילדיו, יגישו תביעה לחיוב עזבון במזונות. במה מדובר וכיצד הדבר מתבצע? כל התשובות בסקירה שלפניכם.

מהו עזבון ומה נכלל בו?

עזבון הוא כלל הרכוש והזכויות הפיננסיות שמותיר אחריו אדם שהולך לעולמו. בעזבון נכללים נכסים, כספים, דברי ערך, מיטלטלין, רכבים וכל רכוש לסוגיו שצבר המנוח בתקופת חייו, כולל חסכונות מסוגים מסוימים. יוצא הדופן לעניין זה הוא קרנות פנסיה וקרנות השתלמות, ביטוחי חיים וקופות גמל, שאינם נכללים במניין הרכוש שניתן להורשה (היות ומוגדרים עבורם מוטבים).

כל יתר הנכסים שהנפטר מותיר אחריו, מהווים חלק מעזבונו וניתנים לחלוקה בין יורשיו החוקיים אך גם בין האנשים שלהם הוא חייב כספים. למותר לציין בהקשר זה, כי עזבונו של אדם שנפטר, כולל לא רק את הזכויות, הממון, הנכסים והרכוש שלו, אלא גם את החובות וההתחייבויות הכלכליות שצבר במהלך חייו.

 

הלגיטימיות של תביעה לחיוב עזבון במזונות וחובות אחרים

חשוב לדעת שכשמדובר על עזבונו של אדם, גם נושיו עלולים להגיש תביעה לחיוב עזבון. למשל, אם לאדם היה עסק שצבר חובות כלפי ספקים, אותם ספקים רשאים יהיו ככל שזה ילך לעולמו, להגיש תביעה לחיוב עזבונו לפרעון חובותיו כלפיהם. זאת בתנאי שניתן להוכיח את קיומו של חוב מצד הנפטר באמצעות הצגת חשבון עסקה / חשבונית, חוזה חתום, או כל אסמכתא אחרת שיש לה תוקף חוזי.

על משקל זה בדיוק, רשאים גם בני משפחתו של המנוח לבקש חיוב עזבון במזונות. בקשה זו נגזרת מכך שבראי החוק, מחויבותו של אדם כלפי ילדיו אינה תמה כשהוא הולך לעולמו. מכאן שהעזבון בהחלט מהווה מקור לגיטימי לגביית חוב מזונות.

 

התנאים שמאפשרים חיוב עזבון במזונות

חיוב עזבון במזונות וחובות אחרים, יתאפשר בכפוף לשני תנאים:

  1. זכאות לדמי מזונות ילדים – ככל והמנוח היה מחויב בתשלום מזונות לילדיו ולאלו טרם מלאו 21 במועד פטירתו, הם רשאים יהיו להגיב תביעה לחיוב עזבון במזונות ילדים.
  2. בית המשפט קצב סכום לחיוב עזבון במזונות – בית המשפט נדרש לקבוע מה יהיה היקף החיוב של חוב המזונות מתוך עזבונו של המנוח, על מה שניתן יהיה לממש את תביעת ילדיו לחיוב עזבון במזונות.
חיוב עזבון במזונות
חיוב עזבון במזונות

כיצד נקבע סכום המזונות שישולם על ידי חיוב עזבון במזונות

בקביעת הסכום לחיוב עזבון במזונות, בית המשפט מצופה לשקלל את הנתונים השונים בתביעה, לרבות שיעור חוב המזונות, היקף סכום העיזבון, חובותיו הנוספים של המנוח, והיקף הכנסותיה ונכסיה של האם.

 

חיוב עזבון במזונות דרך קרובי משפחתו של החייב

ככלל, על פי החוק אין לחייב אדם אחד בתשלום חובותיו של זולתו. יחד עם זאת, ישנם מקרים יוצאי דופן שבהם עשוי בית המשפט הדן בתביעה לחיוב עזבון בדמי מזונות ילדים, להורות על חיוב עזבונם של הורי החייב, במידה ואלו נפטרו והחייב עודו בין החיים. הדבר עשוי להתאפשר גם אם הורי החייב נפטרו והורישו כל עזבונם לאדם שאינו החייב עצמו. עם זאת, מדובר במקרים חריגים למדי.

 

חיוב עזבון במזונות – אילו נתונים נלקחים בחשבון לעניין קציבת סכום החיוב

בדרך להחלטה בעניין קציבת סכום החיוב של דמי המזונות מתוך העזבון, נוהגים בתי המשפט לקחת בחשבון את השיקולים כדלקמן:

  1. רמת החיים שאליה הזכאים הורגלו: בית המשפט יקח בחשבון בקביעת גובה תשלום המזונות מהעזבון, את רמת החיים שהילדים הורגלו בה. זאת, בהינתן ובעזבון ישנם סכומי כסף מספיקים לשמירה על רמת החיים המדוברת.
  2. שוויו של העזבון: כאמור מעלה, קציבת חיוב עזבון במזונות מתבצעת על ידי בית המשפט בכפוף לשוויו הכולל של העזבון.
  3. צרכי המחייה הבסיסיים של הזכאים: במידה ואין אפשרות לשמור על רמת המחייה של הזכאים על ידי חיוב העזבון במזונותיהם, ילקחו בחשבון צרכי המחייה הבסיסיים שלהם לכל הפחות.
  4. מה הזכאים קיבלו בירושה מתוך העזבון: היה והנפטר הותיר לזכאים חלק מעזבונו, בית המשפט עשוי להביא בחשבון את שווי הירושה במסגרת קציבת סכום החיוב מהעזבון.

 

חיוב עזבון במזונות כאשר קיימת צוואה של בעל העזבון

כשאדם הולך לעולמו, הוא רשאי להוריש את רכושו וכספו לכל אחד, ככל שעשה זאת בעזרת מסמך צוואה. על אותו משקל, אדם יכול גם למנוע מזולתו לרשת אותו, ככל שאינו חפץ בכך. ישנה אפשרות עקרונית לכך שאדן ימנע אף מיוצאי חלציו לרשת אותו, בעזרת צוואתו.

יחד עם זאת, ככל שמדובר על חוב מזונות, להעדפותיו של המנוח בעניין הירושה אין כל משקל. מחויבותו לתשלום מזונות לילדיו, כפי שנקבע בהסכם הגירושין שלו או בפסק דין מבית משפט – אינה ניתנת לביטול. לכן, כל עוד ילדי המנוח עודם בטווח הגילאים שבו קיימת זכאותם לקבלת מזונות ילדים, מזונותיהם ימשיכו להיות משולמים להם דרך אימם, מתוך קופת העזבון של אביהם המנוח. זאת בין שהמנוח היה מעוניין בכך ובין שלא.

 

מדוע מומלץ לפנות לעו"ד גירושין בנוגע לחיוב עזבון במזונות?

כאשר מתעורר הצורך בחיוב עזבון במזונות ילדים, החוק עומד בדרך כלל לצד ילדי המנוח. עם זאת, כאשר חוב המזונות נוצר על רקע קרע עמוק בין החייב לבין הזכאים, נדרשת לא אחת עבודה משפטית יסודית בכדי לוודא שזכויותיהם אכן יתממשו כנדרש. לכן לפני שמגישים תביעה לחיוב עזבון במזונות, מן הראוי לפנות לייעוץ משפטי מקצועי של עו"ד גירושין, ולבדוק את הסיכויים לכך שהבקשה תתקבל ותאושר כמצופה.

אודות המחברת

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

מזונות לאחר ביצוע פשע במשפחה

גירושין של בני זוג מובילים לצורך במציאת מקורות למימון של צרכי הילדים המשותפים. לרוב, הפתרון שנקבע בהליך הגירושין הוא דמי מזונות לילדים, שאת סכומם קובעים

ערעור על גובה המזונות

סכום דמי המזונות הוא בין הנושאים היותר שנויים במחלוקת בהליכי גירושין. מזונות הם תשלומים שאותם נדרש לרוב האב להעביר לאם ילדיו לאחר הגירושין. מטרת התשלומים

חוב מזונות וחוב אזרחי

הרכיבים המרכזיים בכל הליך גירושין באשר הוא, הם נושא חלוקת הרכוש, המשמורת על הילדים ותשלומי מזונות בגין הילדים המשותפים. שלושת הנושאים הללו, נפתרים על פי

רכב כחלק ממזונות

הליכי גירושין בין בני זוג, מאז ומעולם היו מצבים טעונים מאוד רגשית ומורכבים מאוד לוגיסטית, וסביר שגם יהיו כך בעתיד. בחלק לא מבוטל ממקרי הגירושין,

מחשבון מזונות ילדים

גובה דמי המזונות לילדים שגבר אמור לשלם לגרושתו, הוא בין המחלוקות השכיחות ביותר בהליכי גירושין בארץ ובעולם. אף שעל פניו, ישנם כללים ברורים הנוגעים לחישוב

יישום הלכה שנקבעה בנוגע למזונות

זמני השהות של הילדים עם כל אחד מההורים שלהם, הוא בין הגורמים שמשפיעים על גובה דמי המזונות לילדים כיום. אם בעבר היתה הפרדה טוטאלית בין