השלכות בגידה על הסכם ממון

גירושין בין בני זוג הם חוויה מטלטלת ועצובה. עד לא מכבר, הליכי הגירושין התנהלו ברבנות או בבית המשפט. זאת בהתאם לבחירה של בני הזוג ולנטיות שלהם. במהלך העשורים האחרונים, וביתר שאת מאז תחילת המאה הנוכחית, הולך וגדל מספר הזוגות שחותמים על הסכם ממון ביניהם עוד לפני הנישואין.

הסכם ממון אמור להסדיר את הפרידה של בני הזוג, אם וכאשר היא תתרחש. זאת בלי כל צורך בהליך גירושין, שמגיע לעיתים מזומנות גם לערכאות משפטיות. מהו בדיוק הסכם ממון בין בני זוג? מהם הדגשים העיקריים בהסכם כזה? מהן השלכות בגידה על הסכם ממון? מה התפקיד של עו"ד גירושין ולמה חשוב להסתייע בו? כדאי לקרוא – התשובות בהמשך המאמר.

הסכם ממון בין בני זוג – מה זה ומה היתרונות שלו

הסכם ממון בין בני זוג הוא הסכם שנחתם ביניהם לפני הנישואין או אחריהם והמתווה את אופן חלוקת הרכוש במראה של פרידה. ככל שהסכם הממון מפורט יותר, כך האפשרות לקיים אותו במקרה של גירושין היא טובה יותר. על פי החוק, הסכם ממון גובר על קביעת החוק במרבית המקרים. עם זאת, בכל נושא אשר הסכם הממון לא התייחס אליו, הפסיקה של השופטים תהיה על פי החוק בישראל.

 

באילו נושאים עוסקים הסכמי ממון

הסכם ממון עשוי לעסוק בתחומים הבאים:

חלוקת הרכוש חלוקת הרכוש שבני הזוג צברו ביחד לאורך תקופת הנישואין.
תשלום מזונות הסכם ממון יכול להגדיר את אופן תשלום המזונות לילדים. באופן עקרוני, אף אחד מבני הזוג לא יכול לוותר על מזונות ילדים, גם בהסכם ממון. אם הסכם ממון עדיף על קיום החוק כלשונו, הסכם הממון יתקיים.
משמורת על הילדים הסכם ממון יכול להעניק משמורת משות]ת, או לקבוע מראש שהמשמורת תעבור לצד אחד. הסכם ממון איננו יכול לכלול תנאי האוסר על אחד מבני הזוג להיפגש עם הילדים.

 

הסכם ממון ופסקי דין בתחומים פרטניים שאינם כלולים בו

הסכם ממון עשוי לעסוק גם בתחומים פרטניים וגם לשנות את אופן החלוקה של הרכוש המשותף. עם זאת, הסכם ממון איננו יכול בשום פנים לקבוע שהאב פטור מתשלום מזונות ילדים. ואולם מנגד, הסכם ממון יכול לשפר את תשלומי המזונות. לרוב, השלכות בגידה על הסכם ממון אינן רבות. אם לא נקבעו סנקציות בהסכם הזה על בגידה, כי אז לא ניתן ליישם אותן בהסכם. בדרך כלל, גירושין שלא באמצעות הסכם ממון מגיעים לטיפולו של עו"ד גירושין.

השלכות בגידה על הסכם ממון
השלכות בגידה על הסכם ממון

השלכות בגידה על הסכם ממון – האם יש כאלו?

למרות האמור לעיל, אם נושא הגירושין אינו כלול כסעיף בהסכם הממון, כי אז העיסוק בגירושים עלול להגיע לבית המשפט או לבית הדין הרבני. בבית המשפט בישראל היו  פסיקות שהתעלמו לחלוטין מהבגידה של אחד מבני הזוג ולא לקחו אותה בחשבון בדיונים על חלוקת הרכוש.

בבתי הדין הרבניים הבגידה עלולה להשפיע על אופן חלוקת הרכוש בין בני הזוג. עם זאת, גם בבתי הדין הרבניים העובדה שבן הזוג בגד לא משפיעה בדרך כלל על ההחלטה באשר למשמורת על הילדים ועל מזונות הילדים. עו"ד גירושין יכול לסייע, בבקרים שבהם בן הזוג הנבגד מנסה לתרגם את הבגידה ליתרונות כספיים ולפגוע בחלקו של בן הזוג הבוגד ברכוש.

 

התייחסות לבגידה בהסכם ממון

למרות האמור לעיל, יש מקרים שבהם הסכם ממון כולל סעיף של בגידה. במקרה הזה, הבגידה של אחד מבני הזוג עלולה להיות מתורגמת למונחים כספיים. הדבר נהוג מזה שנים בחו"ל, כאשר הסכמי ממון בין סלבריטאים למיניהם, דמויות ציבוריות או בעלי ממון, כוללים מראש סעיף בגידה.

לרוב, הבגידה עלולה לחייב את הבוגד בסכומי כסף גדולים. החיוב נועד להרתיע את הבוגד הפוטנציאלי מצד אחד ולפצות את הצד הנבגד על הפגיעה כביכול במוניטין שלו והשפלתו לעין כל מצד שני. השלכות בגידה על הסכם ממון  במקרים כאלה הן מרחיקות לכת, אבל גם במקרה הזה נזהרים בתי המשפט שלא לערב את הילדים ולא לפגוע בהם.

 

על בגידה, ממון וההבדל בין בתי הדין הרבניים לבתי המשפט האזרחיים

בשורות לעיל נדונו ההבדלים בין בתי הדין הרבניים לבין בתי המשפט לענייני משפחה, בכל מה שקשור בבדידה. בשורות להלן יידונו השלכות בגידה על הסכם ממון תוך השוואה בין בתי המשפט החילוניים לבתי הדין הרבניים:

הגדרת הבגידה קיים הבדל מהותי בהגדרת המושג בין בתי המשפט בישראל, לבין בתי הדין הרבניים. בבתי המשפט, ההתייחסות למונח היא זהה לשני המינים. המשמעות היא שכל סטייה מהנאמנות לבן או לבת הזוג וקיום יחסי מין אם מי שאיננו בן הזוג הרשמי, תיחשב בגידה. בבתי הדין הרבניים, לעומת זאת, אישה נחשבת בוגדת כבר מהבגידה הראשונה. גבר, לעומת זאת, ייחשב בוגד אך ורק אם חזר על מעשיו במשך תקופה ארוכה.
פיצויים על בגידה בבתי הדין הרבניים עשויים השופטים לגזור תשלום פיצויים של בן או בת הזוג הבוגד לבן או בת הזוג הנבגד. אישה בוגדת עלולה להפסיד את הכתובה שלה וגם חלק מהרכוש המשוף שנצבר בחיי הנישואין. בעל בוגד יחויב בתשלום הכתובה, ולעיתים גם בפיצויים אחרים לאישה. בבתי המשפט, לעומת זאת, קיימת זה מכבר מגמה להתעלם מהבגידה כגורם המשפיע על חלוקת הרכוש.

 

לסיכום

כאשר עולה הסוגיה הכאובה של השלכות בגידה על הסכם ממון, הדבר הנכון ביותר הוא להסתייע בשירותיו של עו"ד גירושין איכותי ומנוסה. הדבר נכון תמיד, ונכון שבעתיים כאשר בין בני הזוג נחתם הסכם ממון.

 

המידע המוצג במאמר זה אינו בחזקת תוכן משפטי מחייב, ואין להסתמך עליו בשום פנים ואופן. כל הפרטים שהובאו במסגרת זו מובאים להשכלה כללית בלבד ואינם בגדר תחליף לקבלת ייעוץ משפטי פרטני של עורך דין גירושין. היה ודרושה הכוונה משפטית בנושאי גירושין או סכסוכי משפחה, מומלץ לפנות ללא דיחוי להתייעצות אישית עם עו"ד המתמחה בדיני משפחה ותיקי גירושין.

אודות המחברת

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

השלכות בגידה על משמורת

בגידה בחיי הנישואין היא אחת הסיבות המרכזיות ואחד הגורמים העיקריים לפרידה בין בני הזוג ולגירושין. הדרישה של בן או בת הזוג הנבגדים לגירושין היא מובנת.

השלכות בגידה על הסכם גירושין

בעשורים האחרונים חלו שינויים משמעותיים בהתייחסות הכללית לנושא הנישואין. זוגות רבים חותמים כיום על הסכם גירושין כבר לפני הנישואין. או זמן מה אחריהם. יש מקרים

בגידה בתחום דיני משפחה

המושג בגידה, בהקשר לזוגיות, מבטא הפרת האמון של אדם בבן או בת זוגו על ידי קיום יחסים אינטימיים עם אדם אחר, מחוץ למסגרת הנישואין או

השלכות בגידה על מזונות

כאשר בני זוג מחליטים "לפרק את החבילה" ולהתגרש אלו מאלו על רקע מעשה בגידה של האישה, יש לכך השלכות בדמות שלילת זכותה של האישה שבגדה