גירושין של בני זוג מאותו מין

הליך גירושין הוא אף פעם לא תהליך פשוט וקל, בדרך כלל הוא מלווה בפרידה קשה ולעיתים אף בסכסוך שנגמר בבית משפט. כשמדובר על בני זוג בני אותו מין, ישנם סיבוכים נוספים והרבה אלמנטים ודגשים שחשוב להכיר כדי להפוך את התהליך לכמה שיותר קל ונעים לכל הצדדים.

גירושין – רק בבית משפט

החוק במדינת ישראל מגדיר כי כל נושא הנישואים והגירושין מוגדר על פי החוק הדתי. מדובר באחת מסוגיות נושאי דת ומדינה שמשפיעה על אלפי זוגות שאינם יכולים (או רוצים) להתחתן בארץ.

המשמעות של החלת החוק הדתי על נושא הגירושין הינה העובדה שהדת (כל הדתות המוכרות בישראל), אינה מכירה בנישואים חד מיניים ועל כן אינה מכירה גם בהליך של גירושין בין בני זוג חד מיניים. לכן, לעומת זוגות הטרוסקסואלים אשר מחויבים לעבור דרך בתי הדין הדתיים, בני זוג מאותו מין יכולים לבצע את הליך הגירושין דרך בית המשפט לענייני משפחה.

בית המשפט בוחן את בקשת הגירושין של בני הזוג, מיישב סכסוכים במידה וקיימים ומאשר את מחיקת הרישום של בני הזוג במשרד הפנים כנשואים.

 

נישואים בין בני זוג מאותו מין

חשוב לזכור שהיות והחוק בישראל אינו מאפשר נישואים של בני זוג מאותו מין, אפשרות הנישואים היחידה היא חתונה אזרחית בחו"ל. לאחר ביצוע הרישום בחו"ל בני הזוג יכולים להירשם במשרד הפנים בתור נשואים והם זכאים בחוק לכל הזכויות הקיימות של בני זוג ידועים בציבור (ולא של בני זוג נשואים).

 

תקראו לילד בשמו – התרת נישואין

הליך הפרידה המוגדר כגירושין ומוכר לכולנו בשם הזה, מגיע מתוך ההליך הדתי שבו הבעל מגרש את אשתו. אך, במקרה של זוגות בני אותו מין אשר בוחרים לסיים את קשר הנישואים שלהם, ההליך הרשמי נקרא התרת נישואין.

במסגרת הליך התרת הנישואין, על בני הזוג לפנות אל בית המשפט לענייני משפחה וזאת לצורך קבלת אישור לביצוע ההליך. הליך התרת הנישואין יכול להיות מהיר וקצר, במידה והליך הגירושין נעשה בהסכמה של שני בני הזוג או אם בוצע הליך גישור בין בני הזוג לפני ההגעה למעמד בית המשפט.

לעומת זאת, וכמו גם בין בני זוג הטרוסקסואלים, הליך הגירושין עשוי להפוך לסכסוך בשל אי הסכמות על חלוקת רכוש ועל משמורת הילדים.

גירושין של בני זוג מאותו מין
גירושין של בני זוג מאותו מין

מה לגבי הילדים?

סוגיית הסכסוך הגדולה ביותר הקיימת בהליכי גירושין בכלליות הינה סוגיית המשמורת על הילדים. כשמדובר על זוגות בני אותו מין הסוגייה במקרים רבים היא חריפה אף יותר. הסיבה לך מגיעה מהעובדה שרק הורה אחד מוגדר בתור ההורה הביולוגי של הילד ובדרך כלל בית המשפט נוטה להעניק את המשמורת להורה הביולוגי וזאת מתוך חשיבה על טובת הילד. כחלק מכך, עשוי בית המשפט להכריע כי ההורה הלא ביולוגי יחויב בתשלום מזונות על הילד.

 

צו הורות פסיקתי

בדרך כלל כדי להגדיר אדם כהורה של קטין, באם הוא אינו ההורה הביולוגי שלו יש צורך בקיומו של הליך אימוץ. אך, צו הורות פסיקתי מספק אלטרנטיבה להליך האימוץ ומאפשר להורה מאותו מין של ההורה הביולוגי להיות מוגדר בתור הורה של הקטין. כמובן שיש להליך הזה את הסייגים והמקרים הספציפיים שלו. אך, במקרה של גירושין קביעה זו מעניקה להורה השני שאינו ההורה הביולוגי של הקטין זכויות וחובות על הקטין.

 

הסכם זוגיות

כתיבת הסכם זוגיות הינה החלטה טובה וחשובה לכל זוג אך אחת כמה וכמה לזוגות בני אותו מין שהביאו ילדים לעולם. ראשית חשוב לנסח הסכם זוגיות בתקופה שבה ניתן לדון על הדברים בנחת. זאת לעומת תקופת הגירושין בה, במקרים רבים לאחר שהזוגיות התפוצצה גם היכולת לתקשר ולהסכים על הדברים אינה קיימת וזו בדיוק הסיבה מדוע חשוב שכל זוג יחתום על הסכם זוגיות.

הסיבה שבגינה זוגות חד מיניים צריכים לשקול קיומו של הסכם זוגיות הינה הילדים. זוגות חד מיניים רבים מביאים ילד שהוא הילד הביולוגי רק של אחד מן ההורים, כך נוצר מצב שההורה השני עשוי לא לקבל משמורת וזכויות על הילד כלל, בעיקר במצב בו ישנה הורות משותפת עם זוג או ההורה הביולוגי השני. הסכם זוגיות יאפשר לבני הזוג להחליט על הדברים מבעוד מועד ולדאוג אך ורק לשלום הילד.

 

גירושין בהסכמה וגירושין בשיתוף פעולה – אפשרי גם כאן

בישראל ישנם שני הליכים שמאפשרים להגיע להסכם גירושין בצורה של הסכמה או גישור ובכך להימנע מהליכים משפטיים ארוכים, מלוכלכים ופוגעניים. את שני ההליכים הללו יכולים לקיים גם בני זוג בני אותו המין וכך להגיע להסכם גירושין שיתאים לשני הצדדים וימנע עימותים מיותרים.

 

גירושין בהסכמה

מדובר על הליך בו שני בני הזוג מגיעים להליך אצל מגשר מוסמך המתמחה בתחום. במקרה של בני זוג בני אותו מין מומלץ לוודא שמדובר בבעל מקצוע אשר מתמחה גם בסוגיות של בני זוג חד מיניים. בדרך כלל, בית הדין מחייב לנסות לעבור הליך של גירושין בהסכמה וזאת כדי למנוע הגשת תביעות וסכסוכי גירושין.

 

גירושין בשיתוף פעולה

ההליך של גירושין בשיתוף פעולה הינו הליך מעט שונה מגישור, הוא נעשה עם צוות שלם של מומחים הכוללים בתוכם עורכי דין המייצגים כל צד ומטפלים שונים בתחומים הרלוונטיים לכל זוג. גם כאן חשוב מאוד לוודא שהצוות מבין את הסוגיות והמורכבויות שבפרידה של זוגות חד מיניים.

 

מה קורה אם אחד מבני הזוג אינו מסכים לפרידה?

לעומת מקרים של זוגות הטרוסקסואליים בהם לגבר יש את היכולת להימנע ממתן גט ובצורה זו למנוע את הגירושין, כאן ההליך הוא אזרחי בלבד ועל כן, הסמכות כולה נמצאת אצל בית הדין לענייני משפחה. במצב כזה בית הדין יפעל להבנת המצב, במקרים רבים הוא ישלח את בני הזוג להליך גישור. אך, לבסוף פסק הדין שיכריע בית הדין הוא מחייב ועל שני בני הזוג יהיה לקיים אותו.

אודות המחברת

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

גירושין בשיתוף פעולה

כל זוג שבוחר להפוך את הקשר שלו לרשמי ולמסד אותו, בוחר בדרך כלל להעלים עין ולא לחשוב על הרגע האפשרי של סיום הקשר. ואומנם הדבר

גירושין בין בני זוג חסרי דת

בישראל החוק מגדיר כי תחום הנישואים וכתוצאה מכך גם הגירושים נמצא תחת הדין הדתי. המשמעות היא שכל אדם אשר מוגדר בעל דת מוכרת בישראל מחויב

גירושין בהסכמה

אם נעשה סקר בקרב כל הזוגות שמתחתנים, כנראה שהרוב המוחץ מאוד יאמין שהקשר שלהם יחזיק לנצח. זהו בעצם הבסיס של ההחלטה למסד את הקשר ולהפוך

גירושין אזרחיים

גירושין הינם בדרך כלל השלב שאף זוג נשוי טרי אינו רוצה לדבר ולחשוב עליו. כולנו רוצים להאמין שהנשואים שלנו יחזיקו עד המוות. אך, לצערנו הסטטיסטיקה

גירושין לבעלי עסקים

מורכבותם של הליכי גירושין באופן כללי, אינה מוטלת בספק. אולם היא עולה מדרגה כשמדובר על גירושין לבעלי עסקים. במרבית המקרים, אנשים שמנהלים עסק עצמאי נדרשים

גירושין לעצמאים

אנשים שמנהלים עסק עצמאי במדינת ישראל, נדרשים להשקיע זמן ואנרגיה רבים בעסק העצמאי שהקימו. למותר לציין כי התמודדות עם הליך גירושין במקביל לכך, לעולם איננה