אלימות במשפחה כעילה לגירושין

אלימות היא אחת הרעות החולות בכל חברה, ובמיוחד בחברה הישראלית, כאשר סוג האלימות הקשה ביותר הוא מקרים של אלימות במשפחה. למרבה הצער, אלימות במשפחה כמעט ואינה מתועדת, מפני שהיא מתרחשת במרבית המקרים בחדרי חדרים. אלימות במשפחה יכולה להתרחש כנגד אחד מבני הזוג או כמובן כנגד הילדים, עד כדי העמדת חייהם בסכנה של ממש. בסקירה הבאה נדון בסוגיה החשובה: האם ניתן להתייחס לאלימות במשפחה כעילה לגירושין במדינת ישראל.

האם אלימות במשפחה כעילה לגירושין היא לגיטימית?

אלימות במשפחה לא חייבת להיות אלימות פיזית, והיא לעיתים באה לידי ביטוי גם כאלימות רגשית או מילולית. היא יכולה להתרחש בכמה מישורים, ויש מושגים כמו אלימות כלכלית או התעללות נפשית, אשר נכנסים לקטגוריה הזו. האלימות במשפחה עלולה לגרום לדיכאון, קשיים נפשיים ואף לאובדן הביטחון והזהות העצמית, ולבטח אם היא מתרחשת מחוץ לכותלי הבית, ובציבור.

האלימות הנפוצה יותר בציבור היא אלימות מילולית, שנוהגת להקטין את בן או בת הזוג ולהשפילם בפרהסיה. בנוסף, חשוב לזכור שאלימות מילולית מביאה בסופו של דבר גם לאלימות פיזית במקרים רבים, כך שהתייחסות לאלימות במשפחה כעילה לגירושין היא בהחלט עניין לגיטימי ומתבקש מבחינה מוסרית.

 

על מאפייניה של אלימות במשפחה

אלימות במשפחה יכולה, כאמור, להגיע מכל מיני כיוונים ואפילו כאלימות של ילדים כלפי הוריהם. עם זאת, סוג האלימות הנפוץ ביותר הוא זה של גבר אשר מכה את אשתו או מתנהג אליה בצורה כוחנית שמהווה אלימות נפשית. לעיתים, הגבר אף משתמש בילדים כדי לפגוע באישה, ועושה מגוון רחב של פעולות כדי לפגוע בה.

כמובן, במקרים כאלו אלימות במשפחה עשויה בהחלט לשמש כעילה לגירושין בבתי המשפט. חשוב לציין שאלימות במשפחה היא אינה בעיה שנוגעת למגזר מסוים, או לאנשים ממעמד סוציו אקונומי נמוך דווקא. הבעיה היא חוצת מגזרים, מינים ומעמדות ומתרחשת בכל מקום.

 

מהי הבעיה הגדולה בתיקי אלימות במשפחה כעילה לגירושין?

הבעיה הגדולה בנוגע לאלימות במשפחה כעילה לגירושין, היא בהקשר לניהול תיק הגירושין בבתי הדין הרבניים. במדינת ישראל, לבית הדין הרבני יש סמכות בלעדית למתן גט לזוגות יהודיים. כלומר, אף שסוגיות שונות הנוגעות להליך הגירושין, כדוגמת המשמורת על הילדים, תשלום דמי מזונות וחלוקת הרכוש בגירושין, יכולות להידון גם בבתי הדין לענייני משפחה, באשר לתיקוף הגירושין באופן רשמי – חובה לעבור ברבנות טקס סידור גט.

אלימות במשפחה כעילה לגירושין
אלימות במשפחה כעילה לגירושין

את הגט נוהג בית הדין הרבני לאשר בכפוף לקיומה של עילת גירושין התואמת לאחת מהעילות למתן גט המנויות בדין תורה. אולם בהקשר זה חשוב לדעת, כי בדין העברי, הליכי גירושין נתפסים כעניין פרטי בין בעל לאשתו. על פי חוקי המשפט העברי, מתן הגט נתון לשיקול דעתו של הבעל והאישה תלויה בהחלטתו בנושא וברצונו להתגרש ממנה.

לא אחת ישנם גברים סרבני גט, שלמרות שיחסיהם עם האישה לה הם נשואים, עלו על שרטון עד כדי נקיטת אלימות מצידם, אין בכוונתם להיעתר לבקשתה להתגרש מהם. בתרחיש כזה הגבר נמצא בעמדת כוח ועשוי לכלוא את אשתו בנישואין המסבים לה סבל פיזי ונפשי, מבלי שהאישה תוכל לפתוח דף חדש בחייה.

ככלל, לבתי המשפט הרבניים ישנה נטיה להגיב למקרי אלימות במשפחה באופן סלחני יחסית ולראותו כ"עניין שבין בעל לאשתו בלבד" שלעיתים הוא פתיר, אף שהם רואים באלימות של בעל כלפי אשתו התנהגות בלתי נורמטיבית באופן עקרוני.

 

אלימות במשפחה כעילה לגירושין וחיוב בעל אלים למתן גט

למרות האמור לעיל, הדין העברי מחייב את קיומו של כבוד הדדי בין בעל לאשתו ואינו מקבל אלימות של הבעל כלפי זוגתו בהבנה (בין אם מדובר על אלימות פיזית או אלימות מילולית), כאשר מדובר באלימות חוזרת ונשנית. חשוב לדעת כי אלימות של בעל כלפי אשתו מתנגשת עם חובתו לספק לה מדור שקט ושליו – קרי, סביבת מחיה מוגנת ובטוחה, כמוגדר בדין תורה.

על כן, במקרים של אלימות חזרתית ומתמשכת של הבעל כנגד אשתו, תיחשב האלימות במשפחה כעילה לגירושין ואף לחיוב הבעל למתן גט לאשתו, על ידי הרבנות. בנוסף, במקרים מסוימים עשויה אלימות במשפחה כעילה לגירושין, אף להוביל לכך שבית הדין הרבני יטיל על הבעל האלים סנקציות שונות.

למשל, לבית הדין הרבני ישנה הסמכות לפסוק על הוצאת צו הרחקה כנגד הבעל האלים ואף צו הגבלה כמו צו איסור יציאה מן הארץ, או צו לשלילת רישיון נהיגה, באם הבעל מסרב לשתף פעולה.

 

מהו האתגר הגדול ביותר של עו"ד גירושין בהקשר לאלימות במשפחה כעילה לגירושין?

בהמשך לאמור מעלה, האתגר הגדול ביותר של עו"ד גירושין הוא לשכנע את בית הדין הרבני שיש מקום לחייב את הבעל לתת לאשתו גט ואף לפסוק לטובת כפיית גט במקרים מסוימים. הנושא תקף גם עבור אנשים שהתחתנו בנישואים אזרחיים, שכן בית הדין הרבני הוא הסמכות היחידה למתן גט בארץ, על כל המשתמע מכך.

אין מדובר במשימה פשוטה לאור הקושי בהוכחת קיומן של נסיבות המצדיקות מתן גט בלא הוכחות לקיומה של אלימות מתמשכת בבית. לצורך העניין, במקרים בהם עסקינן באלימות מזדמנת במשפחה, קרי – מספר אירועי אלימות מבודדים, עשוי בית הדין הרבני שלא לחייב את הבעל למתן גט ובפרט אם אין עדי ראייה למקרי האלימות המדווחים.

 

על אלימות במשפחה כעילה לגירושין ותפקידו של עו"ד גירושין

חלקו של עו"ד גירושין במקרים של אלימות במשפחה כעילה לגירושין, הוא גדול ומשמעותי מאוד. בין אם יש הסכם ממון או שאין כזה, ובין אם הנישואים מסתיימים בעקבות החלטה הדדית של שני בני הזוג להתגרש או של אחד מהם בלבד, יש לעורך דין המתמחה בדיני משפחה את הכלים לעזור ללקוח שלו למצות את זכויותיו בהליך הגירושין.

זה נכון במיוחד בגירושין על רקע אלימות במשפחה שבהם זקוקים קורבנות האלימות לסיוע מיוחד בהגנה על שלומם ושלום ילדיהם והגנה על האינטרסים שלהם בהליך.

אודות המחברת

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

טענת מומים כעילה לגירושין

נישואין נחשבים כאקט של קדושה. עם זאת, יש מקרים שבהם בית הדין עלול להחליט שעל בני הזוג להתגרש בלי הליך שלום בית או הליך גישור.

התנהגות שלא כדין כעילה לגירושין

אחד המצבים שפחות שומעים עליהם בדרך כלל, הוא בקשה מצד אחד מבני הזוג הנשואים, לפתוח בהליכי גירושין על רקע התנהגות שלא כדין כעילה לגירושין מבן

עבירה על דת משה כעילה לגירושין

במדינת ישראל היכולת להכשיר גירושין בין בני זוג ששניהם יהודים אשר פונים להליכי גירושין, עדיין נתונה בידי מערכת המשפט הרבנית לבדה. כאשר בני הזוג מתגרשים

עבירה על דת יהודית כעילה לגירושין

נישואין, כמו גירושין, עדיין נמצאים תחת חסותן של הערכאות המשפטיות הדתיות במדינת ישראל, למרות ולצד התמורות האזרחיות והחברתיות המתחוללות בהיבט זה של החיים ושל היחסים