איזון משאבים של מניות בשוק ההון

חלוקת מניות בשוק ההון בין זוגות המצויים בהליכי גירושין, מגיע לא אחת לאולם הדיונים בבתי המשפט בישראל. למניות בשוק ההון (כמו גם לאופציות) יש פוטנציאל רווחיות משמעותי מאוד, וזוהי סיבה מצוינת לקחת אותן בחשבון כשמבצעים חלוקת רכוש בגירושין.

יחד עם זאת, מעטים הם הזוגות שיודעים כיצד לגשת לנושא של חלוקת המניות בהליך הגירושין, בצורה נכונה. לכן בחרנו להקדיש את השורות הבאות לעיסוק בנושא של "איזון משאבים של מניות בשוק ההון", שהוא תהליך שמאפשר חלוקה הוגנת וחוקית של מניות בין בני הזוג שמתגרשים.

ההגדרה של איזון משאבים

איזון משאבים הוא תהליך שמתבצע כחלק מהליך הגירושין של זוגות רבים בישראל, ומטרתו הינה לאפשר לבני הזוג לבצע חלוקה שווה ומאוזנת של מכלול הרכוש והנכסים שנצברו ביניהם לאורך תקופת נישואיהם.

ההליך שנקרא איזון משאבים, מבוצע בפועל על ידי הערכת השווי של כל הנכסים שצברו בני הזוג במהלך הנישואין, כשהצד שהצליח לצבור נכסים רבים יותר, נדרש לשלם לצד השני את ההפרש בכדי שחלוקת הממון בגירושין תהיה שוויונית (מבחינה כספית או בשווה ערך לכסף).

 

על סוגי הנכסים שניתן לאזן בהליך איזון משאבים בהליכי גירושין

להבדיל מנכסי מקרקעין כבתים ודירות, שאת שוויים ניתן להעריך בדרך של בדיקת שמאות, שעל פיה מתבצעת חלוקת הזכויות בנכס בין בני הזוג, כשמדובר בעסק שמנוהל בידי אחד מן הצדדים בזוגיות, וניהולו מצריך כישורים מקצועיים, ידע או מיומנות ספציפית שרק אחד מבני הזוג ניחן בהם, עלול להתעורר קושי מסוים באיזון המשאבים.

זאת היות וההצלחה של העסק והרווחיות שלו, נגזרות בצורה ישירה כמעט מהכישורים הספציפיים שנדרשים לניהול העסק. פירוש הדבר הינו, שעסק משפחתי שמועבר לחזקת בן הזוג שאיננו בקיא בתפעולו, יאבד מערכו ברמה המעשית. מסיבה זו, ישנו הפתרון שנקרא "איזון משאבים", המתבצע על ידי חלוקה של מניות החברה בין בני הזוג המתגרשים. אולם גם השימוש במנגנון זה מחייב לא אחת מעורבות של בית המשפט לענייני משפחה.

 

האם מניות בשוק ההון הן בחזקת רכוש משותף שניתן לחלוקה באיזון משאבים?

את חלוקת הרכוש בין בני הזוג בהליך הגירושין או בפרידה בין ידועים בציבור, מסדיר חוק יחסי ממון. בחוק זה נקבע שכאשר הקשר הזוגי מסתיים, כל צד בזוגיות זכאי לקבל מחצית משווי הרכוש המשותף הכולל שנצבר בין בני הזוג בתקופת הנישואין או החיים המשותפים.

איזון משאבים של מניות בשוק ההון
איזון משאבים של מניות בשוק ההון

זאת למעט נכסים מסוימים כמו רכוש שנמצא עוד מלפני הנישואין, בבעלות של אחד מן הצדדים, ולכן איננו נחשב כרכוש שניתן לחלוקה בעת הגירושין. מאחר ומניות בשוק ההון (וכן אופציות) נחשבות לנכסים שיש להם שווי כספי באופן כללי, גם אלו יחשבו כנכסים משותפים שנכנסים לתחשיב בעת ביצוע איזון משאבים בגירושין או בפרידה.

 

על פי אילו שיקולים מבוצעת חלוקת מניות בשוק ההון בהליכי גירושין בישראל?

חלוקת מניות בשוק ההון בהליכי גירושין ופרידה בישראל, מבוצעת במגוון דרכים שונות, בכפוף לשיקולים שונים, לרבות:

 

מעמדה של החברה בעלת המניות – חברה פרטית מול חברה ציבורית

כאשר עסקינן באיזון משאבים של מניות בשוק ההון ששייכות לחברה פרטית, יש לשים לב האם מדובר על חברה משפחתית שבה כל המניות של החברה הן תחת הבעלות של אחד הצדדים בזוגיות בלבד. זאת מאחר ובמקרה כזה, לא זאת בלבד שלמניות יהיה שווי בהווה, אלא יש להן גם פוטנציאל כמקור הכנסה בעתיד, שאותו יש להביא בחשבון בביצוע הערכת השווי שלהן.

 

הצורה המועדפת לחלוקת המניות – כמניות או כשווה ערך בכסף

כאשר חלוקת המניות מתבצעת במניות של חברה בבעלות פרטית, יש לוודא כי הצד שהמניות יועברו לבעלותו יכול בכלל לקבע את הזכויות שלו מול שאר בעלי המניות בחברה. זאת כדי שלא יקלע למצב בו הוא בעל מניות בעמדת מיעוט, שעלולה להוביל לפגיעה באינטרס שלו על ידי יתר בעלי המניות (למשל, בדרך של הברחת רווחים, דילול המניות, וכדומה).

השיקולים לעיל הם חלק מצומצם בלבד מהנושאים שיש להתחשב בהם בביצוע איזון משאבים של מניות בשוק ההון. הדרכים לחלוקת המניות נקבעות בהתאם למגוון גורמים שונים שתלויים בנסיבות המקרה, ועל כן בעת חלוקת המניות כדאי להסתייע בעורך דין גירושין שמתמחה בנושא של איזון משאבים של מניות בשוק ההון ונשען בעבודתו על יועצים מתחום הפיננסים.

 

חשיבות הפנייה לייעוץ משפטי מקצועי באיזון משאבים של מניות בשוק ההון

אין ספק כי איזון משאבים של מניות בשוק ההון, יכול להיות תהליך מאתגר ברמה הכלכלית והמשפטית. קיימים, כאמור, שלל גורמים שחשוב להביא בחשבון בביצוע הערכת השווי למניות החברה, ובקבלת ההחלטה על צורת החלוקה של המניות בין הצדדים בגירושין.

מסיבה זו, חשוב ביותר לפנות לליווי משפטי איכותי מעורך דין גירושין מנוסה, שיש לו ניסיון ספציפי בתהליכי איזון משאבים. חשוב לזכור שמניות ואופציות הן רכוש לכל דבר ועניין ושיש להן ערך כספי לא מבוטל ולכן אין להתעלם מהן כשמבצעים חלוקת ממון בגירושין. יתרה מכך, בתהליכי חלוקת מניות בשוק ההון, חשוב לקבל גם הכוונה בפן הכלכלי והמיסוי.

 

לסיכום

כשמבצעים איזון משאבים של מניות בשוק ההון, יש להתחשב במגוון תרחישים אפשריים, וביניהם גם מצבי משבר פוטנציאליים שעלולים להביא את החברה למצב של אובדן רווחיות עד כדי הפסדים, וירידה בשווי המניות שלה. מעבר לכך, חלוקת המניות בגירושין או בפרידה, מחייבת התייחסות קונקרטית גם לבעלי המניות הנוספים בחברה, ומציאת דרך לשמירה על הזכויות בעסק מולם.

אי לכך, לפני שמקבלים החלטות לגבי חלוקת המניות בגירושין, מומלץ מאוד להתייעץ עם עו"ד שמתמחה בנושא זה, ויכול לסייע לכם במיצוי של זכויותיכם במניות תוך הגנה על רווחיות החברה.

 

המידע המוצג במאמר זה אינו בחזקת תוכן משפטי מחייב, ואין להסתמך עליו בשום פנים ואופן. כל הפרטים שהובאו במסגרת זו מובאים להשכלה כללית בלבד ואינם בגדר תחליף לקבלת ייעוץ משפטי פרטני של עורך דין גירושין. היה ודרושה הכוונה משפטית בנושאי גירושין או סכסוכי משפחה, מומלץ לפנות ללא דיחוי להתייעצות אישית עם עו"ד המתמחה בדיני משפחה ותיקי גירושין.

אודות המחברת

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

איזון משאבים במניות חברה משפחתית

גירושין מובילים לא אחת לחילוקי דעות מרים בין בני זוג בעניינים של חלוקת רכוש. ישנם סכסוכי רכוש בגירושין הנסובים סביב חלוקתם של נכסי נדל"ן משותפים

הדרך הנכונה לביצוע איזון משאבים

איזון משאבים הוא הסדר שבא לקבוע איך תבוצע חלוקת הנכסים בגירושין. בהתאם להוראות בחוק יחסי ממון בין בני זוג, כשאין בנמצא הסדר שנקבע בין הצדדים