תשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים

תשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים הם סכומי כסף גדולים העוברים באופן חד פעמי בין הצד הדומיננטי כלכלית בנישואין, לידי הצד הפחות מסודר כלכלית. תשלומים חד פעמיים בגירושין הם פתרון מקובל ולגיטימי הנמצא בשימוש בין זוגות שמעוניינים בניתוק מוחלט וסופי של הקשר ביניהם.

תשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים – כיצד החישוב מתבצע?

כאשר ניגשים לחשב את הסכום שנדרש הצד הדומיננטי כלכלית לשלם בגירושין לבן הזוג החלש יותר מבחינה זו, נהוג לעשות זאת באמצעות הליך גישור בגירושין.

להלן דוגמא לאופן בו החישוב של הסכום שיועבר כתשלום חד פעמי בגירושין מתבצע: למשל, גבר שמשתכר משכורת של 60,000 ש"ח ברוטו מדי חודש, בעוד שזוגתו מכניסה 5,500 ש"ח נטו, יידרש לשלם לה בגירושין סכום חד פעמי שינוע בין חצי מיליון ש"ח למיליון ש"ח, על בסיס חישוב פערי השכר ביניהם עד למועד פרישתו הקבוע בחוק.

בדרך כלל עסקינן בסכומי כסף גדולים ביותר, המועברים בין בני זוג מתגרשים ללא תלות בתשלום דמי המזונות. החלופה לפתרון זה הינה תשלומים עיתיים המועברים לבן הזוג הפחות מבוסס כלכלית, מדי חודש בחודשו למשך תקופה מוגבלת.

 

מהם היתרונות בהסדר של תשלומים חד פעמיים בין בני זוג בגירושין?

לקבלת תשלום חד פעמי בגירושין יש מטבע הדברים יתרונות לא מעטים, היות ומדובר בסכום כסף נזיל שניתן להשקעה באפיקים שונים – לרבות רכישת נכס נדל"ן למגורים. זהו פתרון שימושי ביותר כאשר אחד הצדדים בגירושין נדרש להמשיך לטפל בילדים וזקוק להון עצמי בכדי לרכוש דירה או בית שיוכלו להתגורר בהם.

בנוסף, כפי שציינו קודם לכן, תשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים מאפשרים לבני הזוג לנתק רשמית את הקשר בתום הליך הגירושין מבלי שישארו כבולים זה לזו במחויבויות כלכליות כדוגמת תשלומים עיתיים בגירושין או נכסי קריירה.

 

האלטרנטיבה לתשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים

החוק בישראל מציע שתי חלופות עיקריות לפתרון של תשלום חד פעמי בין בני זוג מתגרשים:

  1. תשלומים עיתיים בין בני זוג מתגרשים – אלו הם כאמור סכומי כסף אשר מועברים בגירושין מבן הזוג המבוסס יותר כלכלית, לידיו של בן הזוג הפחות מבוסס, ומשולמים מדי חודש בחודשו, למשך תקופה מוגבלת שהוגדרה מראש. מטרתם היא בדומה לתשלומים החד פעמיים בגירושין, לגשר על הפערים הכלכליים אשר נפערו בין הצדדים בתקופת הנישואין. גם התשלומים הללו כמו התשלום החד פעמי, משולמים בנוסף על דמי המזונות ובלי קשר אליהם.
  2. נכסי קריירה בגירושין – אלו הם נכסים משותפים לבני הזוג בראי החוק.למשל, כשלבני זוג ישנה בעלות הנכס בשוו של בין  2 ל – 3 מיליון שקלים, והפערים הכלכליים ביניהם מסתכמים בכמחצית הסכום הזה, הצד המבוסס יותר כלכלית יכול להחליט לוותר על חלקו בנכס הנ"ל, ולהעביר את זכויותיו בו לבעלותו של בן זוגו בגירושין. זאת כמובן, בכפוך לכך שהצד השני יוותר על התשלומים העיתיים בתמורה לכך.
תשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים
תשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים

על הליכי גישור בגירושין כבסיס לגיבוש מתווה תשלומים חד פעמיים הוגן

הליך הגישור בגירושין מהווה ערוץ שבו יכולים בני הזוג המתגרשים להגיע להסכמה בנוגע למתווה תשלומים חד פעמיים שיהיה הוגן ומקובל על שניהם. הליך הגישור מתנהל מחוץ לכתליו של בית המשפט, וכשהוא מתבצע באופן יעיל, מכבד ומקצועי, ניתן לקצר באמצעותו את הליך הגירושין בכללותו ולחסוך בהוצאות משפטיות מיותרות – לטובת כל הנוגעים בדבר.

כשזוגות מתגרשים נכנסים להליכי גישור, בין היתר הם נדרשים לתת את הדעת על נושא חלוקת הממון בגירושין והאופן בו החלטותיו ישפיעו על הילדים המשותפים. היה ובני הזוג מגיעים במסגרת זו להבנה שתשלומים חד פעמיים במסגרת הגירושין הם הפתרון המתאים ביותר לצרכיהם, זהו פתרון שניתן ורצוי להוציא אל הפועל בתיווכו של עו"ד גירושין המתמחה בנושא זה.

 

תשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים – הוצאה כספית לא מבוטלת

תשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים כרוכים לרוב בהוצאה כספית גבוהה מאוד עבור אחד מבני הזוג. מדובר לעיתים בסכומים בני 6 ואף 7 ספרות שעל מנת להנזיל אותם ולהעבירם כסכום מהוון, הצד המשלם נדרש לא אחת ליטול הלוואה. יחד עם זאת, במקרים רבים, הן הצד המבוסס כלכלית והן הצד הפחות מבוסס מגיעים להחלטה שתשלום של כל הסכום בפעימה אחת, הוא פתרון עדיף שימנע תסבוכת עתידית.

 

מדוע חשוב להיעזר בעו"ד גירושין לטובת גיבוש הסדר תשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים?

הטיפול בנושא התשלומים החד פעמיים בין בני זוג מתגרשים לא מתבע תמיד על מי מנוחות, מאחר ובהליכי גירושין תמיד ישנם מי שמנסים לחתור תחת בני זוגם, להצר את צעדיהם ולערום מכשולים בדרכם למימוש זכויותיהם. במקרים כאלו, לפעמים אין ברירה אלא לפנות לעזרת בית המשפט בסיוע של עורך דין גירושין, על מנת לחייב את סרבן התשלומים לשתף פעולה עם דרישות החוק ולפצות את בן הזוג השני על הפער הכלכלי ביניהם.

 

בשורה התחתונה

כאשר זוגות שישנם פערים דרמטיים ביכולת הכלכלית שלהם, נקלעים להליכי גירושין, זה אך הוגן ומתבקש שיתבצע מהלך של איזון משאבים בין בני הזוג. המחוקק בישראל דואג לכך שהצד היותר מבוסס פיננסית יחוייב לפצות את הצד החלש יותר בהיבט זה, באופן שגם ייטיב עם הצאצאים המשותפים.

לטובת העניין קיימים כמה סוגים של הסדרים לתשלומים בגירושין, כאשר הפתרון של תשלומים חד פעמיים בין בני זוג מתגרשים כפי שסקרנו במאמר זה, מתאים בנסיבות מסוימות בהן בני הזוג חפצים בניתוק העבותות הפיננסיות הקושרות ביניהם, עם מתן הגט. בכל מקרה, לשם גיבוש הסדר מסוג זה או אחר, מומלץ תמיד להיעזר בעורך דין גירושין המוסמך גם כמגשר ולבחון את המשמעויות וההשלכות הנגזרות מכל הסדר תשלומים.

אודות המחברת

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

זכויות בעלות על דירה

זכויות בעלות על דירה בהליך הגירושין מהווה את סיומה של מערכת יחסים זוגית ומשפחתית אך הוא גם מהווה סיום של שותפות בכל הנוגע לרכוש של

איזון משאבים

גירושין הינם הליך קשה מנטלית אך גם סבוך מבחינה משפטית וחשוב לתת את הדעת על כל הנושאים הדורשים הסדרה בעת הליך הגירושין. אחד מאלו הינו

פירוק שיתוף בדירה

עבור זוגות רבים הנכס המשמעותי ביותר שירכשו לאורך חייהם הזוגיים יהיה דירת מגורים או לעיתים דירה להשקעה. בעת הליך הגירושין שהוא פירוק הסכם הזוגיות בין

רכוש שהושג לפני הנישואין

חלוקת רכוש בגירושין הינה אחת הסיבות העיקריות לסכסוכי גירושין והגשת תביעות. כתוצאה מכך הליך הגירושין שהוא קשה לכל הגורמים המעורבים בו, הופך לקשה אף יותר

חלוקת רכוש בגירושין

גירושין הוא אחד השלבים במערכת הזוגית שאף זוג אינו רוצה להגיע אליו. ורבים מחליטים לדחות ולהדחיק כל מחשבה והחלטה הקשורה בהליך רק לרגע בו ידרשו

חלוקת דירה בגירושין

אחת הסוגיות הקשות ביותר המתעוררות בעת הליך הגירושין של בני זוג הינה חלוקה של הרכוש של בני הזוג בכלל ושל הדירה שבבעלותם בפרט. מדובר באחד