תלונות שווא במסגרת הליך גירושין

תלונות שווא במסגרת הליך גירושין הן תלונות המוגשות למשטרה כנגד בני זוג נשואים, אשר במסגרתן מדווח אחד מבני הזוג על עבירות פליליות מפוברקות, שביצע לכאורה הצד השני. במאמר הבא נעסוק בסוגיה הבעייתית והמטרידה הזו, ונבחן את השלכותיה המשפטיות ודרכי ההתגוננות מפניה.

סוגים של תלונות שווא במסגרת הליך גירושין

ישנן סוגים רבים של תלונות שווא המוגשות במסגרת הליכי גירושין. להלן מדגם מייצג של סוגי התלונות החמורים ביותר:

תלונות שווא במסגרת הליך גירושין על עבירות אלימות במשפחה זהו אחד מסוגי תלונות השווא הכי שכיחות בהליכי גירושין. בתלונות מסוג זה מאשים אחד מבני הזוג (לרוב האישה) את הצד השני בנקיטת אלימות פיסית כלפיו או כלפי הילדים. מדובר כמובן על עבירה פלילית וככזו, היא עשויה להוביל לנקיטת סנקציות כנגד האדם שהתלונה הוגשה לגביו, כגון צו הרחקה מהבית ומבני המשפחה.
תלונות שווא במסגרת הליך גירושין על עבירות מין תלונה כזו המוגשת כנגד בן הזוג בגירושין, עשויה להוביל לכך שינקטו כנגדו סנקציות חמורות אף יותר מצו הרחקה. במקרים מסוג זה, עלול החשוד בביצוע עבירות מין להגיע למעצר משטרתי ולחקירה אגרסיבית ביותר במשטרה. זאת כמובן בנוסף להשלכות החברתיות והמקצועיות שחשדות מסוג זה עשויים לגרור.
תלונות שווא במסגרת הליך גירושין על איומים ברצח זהו עוד מקרה קלאסי של תלונות שווא בגירושין שגם לגביו סובלנותן של רשויות האכיפה והמשפט היא נמוכה ביותר. אדם שכנגדו הוגשה תלונה על איום ברצח, עלול בהחלט להגיע למעצר שיוארך מעת לעת לאור חומרת המעשים המיוחסים לו.

מה מאפיין תלונות שווא במסגרת הליך הגירושין

המאפיין הבולט של תלונות שווא במסגרת הליך גירושין הוא עצם ההאשמה מצד בני הזוג הנשואים בביצוע עבירה פלילית שהענישה בצידה היא קשה. בנוסף לכך, כאשר נפתח תיק בעקבות תלונת שווא בגירושין, לרוב הדבר מוביל למעצרו של האדם שהתלונה הוגשה כנגדו. ככל שהתלונה מתייחסת לעבירה פלילית רצינית במיוחד, כמו אלימות כלפי הילדים או איום ברצח של בת הזוג, עשוי המעצר להימשך גם עד תום ההליך הפלילי.

כפועל יוצא, החשוד נשאר עצור במהלך חלק נכבד מהליכי הגירושין, וגם כאשר הוא משוחרר בסופו של תהליך, זה עשוי להיות במסגרת שחרור למעצר בית. מאחר והתלונה מובילה לכך שהעצור אינו יכול לשוב לביתו הוא בחלק נכבד מהמקרים, הוא נדרש להעביר את מעצר הבית במקום אחר.

תלונות שווא במסגרת הליך גירושין
תלונות שווא במסגרת הליך גירושין

בנוסף לאמור לעיל, תלונות שווא במסגרת הליך גירושין מאופיינות גם בכך שגם במידה ומגיש/ת התלונה מחליטים לבטלה, משטרת ישראל אינה ממהרת לסגור את התיק. זאת לאור החשש לכך שהבקשה מצד מגיש התלונה לבטלה התבצעה מאחר והופעלו לחצים בנושא על אותו אדם.

 

מדוע אנשים מגישים תלונות שווא במסגרת הליך גירושין מלכתחילה?

ישנם לא מעט אנשים שנוקטים בטקטיקה של הגשת תלונות שווא במסגרת הליך גירושין, על מנת להצר את צעדיהם של בני זוגם בגירושין. כאשר מוגשת תלונת שווא כנגד בן הזוג, הדבר מוביל באופן מיידי כמעט להגבלת החירויות שלו ומערער את שגרת חייו ובטחונו. תלונת שווא היא אקט נקמני ונבזי שבא להעניש את בן הזוג בגירושין ולהקשות עליהם לקדם את האינטרסים שלהם.

לא אחת מדובר בטקטיקה של ממש שתוכננה ככלי לקידום האינטרסים של המתלונן/ת בגירושין. למשל, כאשר הורה חפץ בקבלת משמורת בלעדית על הילדים, הצגת בן הזוג השני כאדם מסוכן המעורב בפלילים, עשויה לחבל בסיכוייו של אותו הורה לקבל זכות משמורת על הילדים.

 

השלכותיהן המשפטיות של תלונות שווא במסגרת הליך גירושין

הגשת תלונות שווא במסגרת הליך גירושין, הפכה למרבה הצער, לתופעה של ממש בעשורים האחרונים. תופעה זו מובילה לפגיעה מיידית וחמורה בחיי בן הזוג שכנגדו הוגשה התלונה. אף שברבים מן המקרים כאשר לא ניתן להרשיע את החשוד או הנאשם בביצוע העבירה שדווחה, בפועל עצם המעורבות של אותו אדם בהליך פלילי, יש בה כדי לפגוע בשמו הטוב ולהביא להשלכות מרחיקות לכת על חייו במישור האישי, החברתי, המקצועי והכלכלי.

 

האם רשויות החוק פועלות כנגד מגישי תלונות שווא במסגרת הליך גירושין?

ניתן היה לצפות כי אדם שהגיש תלונות שווא במסגרת הליך גירושין ונתפס בקלקלתו, יישא בהשלכות של מעשיו במישור המשפטי. אולם הלכה למעשה רשויות החוק במדינת ישראל אינן עוסקות בענישה של מגישי תלונות שווא שנחשפו.

 

דרכי ההתגוננות מפני תלונות שווא במסגרת הליך גירושין

מאחר וכאמור לעיל, מערכת המשפט הפלילי אינה עוסקת לרוב בהענשת אנשים שהגישו תלונות שווא בגירושין, דרכי ההתגוננות מפני תלונות כאלו הן באמצעות הגשת תביעות נזיקין אזרחיות. הגשת תביעת לשון הרע והוצאת דיבה, למשל, היא בין הסעדים הזמינים למי שנפגע מתלונות שווא שהוגשו כנגדו בגירושין ובכלל.

ככל שמגיש התביעה יצליח להוכיח כי תלונת השווא הובילה לפגיעה בשם הטוב שלו, בחירותו, בפרנסתו או ביכולתו לשמור על קשר רציף עם ילדיו – עשוי בית המשפט לפסוק לטובתו קבלת פיצוי כספי גבוה מבן הזוג שהגיש את תלונת השווא.

 

לסיכום

אדם שכנגדו הוגשו תלונות שווא במסגרת הליך גירושין, יטיב לעשות אם יפנה בהקדם לעורך דין שייצג את האינטרסים שלו בהליך הפלילי וכן בהליך הגירושין עצמו. בראש סדר העדיפויות במקרים אלו, ישנו הטיפול בחשדות או ההאשמות המיוחסות ללקוח, על מנת לאפשר לאותו אדם לשוב לשגרת חייו התקינה.

לאחר מכן, ישנו מקום לבחון אפשרות להגשת תביעת דיבה נגד בן הזוג שהגיש את תלונת השווא. יחד עם זאת, מן הראוי לבחון כל מקרה ומקרה לגופו הוא, כדי להעריך אם משתלם להשקיע זמן, כספים ואנרגיה בהגשת תביעה אזרחית שתוצאותיה אינן מובטחות. בסופו של עניין, חשוב גם לפנות זמן להשלמת הליך הגירושין עצמו ולמיצוי זכויותיו של הנפגע מתלונות השווא, במסגרתו.

אודות המחברת

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

למה לצפות מהליך גישור גירושין

הליך הגירושין בין בני הזוג מפגיש אותם, לאחר שנים של חיים משותפים, משני צדי המתרס כאשר כל צד אוחז בעמדה שונה באשר לסוגיות הנובעות מהפרידה,

צו הרחקה בגירושין

צו הרחקה בגירושין הוא צו בית משפט שמאפשר להרחיק אדם מבן / בת זוגו ו/או ילדיו, במידה ועולה חשד לכך שאותו אדם יפגע בבני משפחתו.

תביעת גירושין – עיקרי התהליך

כאשר יחסיהם של בני זוג נשואים עולים על שרטון, לעיתים מגיעים של בני הזוג להחלטה משותפת לפתוח בהליך גירושין בהסכמה. במצב כזה, ככל שבני הזוג