רכוש שהושג לפני הנישואין

חלוקת רכוש בגירושין הינה אחת הסיבות העיקריות לסכסוכי גירושין והגשת תביעות. כתוצאה מכך הליך הגירושין שהוא קשה לכל הגורמים המעורבים בו, הופך לקשה אף יותר ויכול להוביל לנתק משמעותי בין חברי המשפחה ולפגוע בילדי המשפחה. בתוך כך סוגיית הרכוש הפרטי שהושג לפני הנישואים הוא משמעותי מאוד וחשוב לתת על כך את הדעת.

הליך הגירושין

נכון לשנת 2021, כשליש מכל הזוגות הנשואים סיימו את הקשר ביניהם בהליך של גירושין. לצערנו הרב, חלק גדול מכל הליכי הגירושין הללו מסתיימים בסכסוך ובתביעה המוגשת לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה. הסיבות העיקריות לסכסוכים מגיעות ממחלוקות אודות חלוקת הרכוש או משמורת על הילדים.

את הסכסוכים הללו ניתן לפתור באחת משתי הערכאות, בית הדין הרבני או בית המשפט לענייני משפחה. עם זאת, את קבלת הגט, שהוא אישור הגירושין הרשמי המאפשר להם לשנות את הסטטוס הזוגי במשרד הפנים.

 

הסכם הגירושין – מה הוא כולל

כחלק מהליך הגירושין נחתם הסכם הגירושין. העיקר בו הינן ההחלטות על הסוגיות הקשורות בילדים ובחלוקת הרכוש. בדרך כלל הסכם הגירושין קובע את הסדר המשמורת על הילדים, את גובה המזונות, את קבלת ההחלטות העתידיות על הילדים וגם את חלוקת הרכוש בין בני הזוג.

ההסכם יכול להיחתם מחוץ לכותלי בית המשפט (או בית הדין הרבני), בהליך של גישור או גירושין הסכמה. או מנגד ההסכם יכול להיקבע על ידי ערכאה משפטית זו או אחרת ובכך לחייב את שני בני הזוג לעמוד בו.

 

מהו הדין בנוגע לחלוקת רכוש בעת גירושין?

במקרה של חלוקת רכוש הקביעה אומרת כי כל אחד מבני הזוג יקבל מחצית מכל הרכוש אשר הצטבר אצל בני הזוג לאורך שנות נשואיים וזאת ללא חשיבות למי רכש או צבר את הרכוש או הנכס המדובר.

 

מה נחשב לרכוש שיש לחלקו?

הרכוש המשותף של בני הזוג כולל בתוכו כל דבר גשמי אשר בני הזוג הרוויחו, רכשו או קיבלו במתנה (אם היא הייתה מיועדת לשניהם). בתוך כך ניתן לציין את הנכסים והרכוש הבא שיש לחלק בעת הגירושין –

  • מקרקעין ונדל"ן – בין אם מדובר על דירת מגורים, דירות להשקעה או נכס עסקי.
  • מיטלטלין – כל הרכוש הגשמי שנייד של בני הזוג.
  • כלי תחבורה שונים.
  • השקעות ומניות.
  • קרנות השתלמות, קרנות פנסיה וקרנות גמל.
  • פיקדונות אישיים.
רכוש שהושג לפני הנישואין
רכוש שהושג לפני הנישואין

מדוע מחלקים את הרכוש באופן שיווינו?

כולם יודעים שבאף זוגיות אין מצב של שיוון מלא. המשמעות היא שבכל רגע נתון יהיה אחד מבני הזוג אשר ירוויח יותר מבן זוגו. אך, כלכלת ושמירת הבית אינה נגמרת אך ורק בהכנסת כסף לחשבון הבנק ותשלום על החשבנות. כלכלת הבית כוללת בתוכה גם את גידול הילדים, דאגה לנראות הבית, לבישול, ניקיון וכל מטלות הבית האחרות.

וגם בחלק הזה אין שיוון בין בני הזוג. ולכן קשה מאוד לכמת את התרומה של כל אחד מבני הזוג בכל רגע נתון לתוך הכלכלה והמצב הכללי של המשפחה.

 

רכוש שהושג לפני הנישואים – איך מתייחסים אליו?

לעומת רכוש שהצטבר במהלך שנות הנישואים שלגביו ברור ומובן כי ישנה חלוקה שיוונית בין בני הזוג. בכל הנוגע לרכוש שהיה ברשותם של כל אחד מבני הזוג בנפרד לפני הכניסה לנישואים ישנה מחלוקת.

מצד אחד יש טענות כי מרבית הרכוש הזה שימש את שני בני הזוג בין אם באופן ישיר ובין אם באופן עקיף. ומנגד יש את אלו שטוענים כי למרות העובדה שמדובר ברכוש שנעשה בו שימוש משותף, אין הדבר אומר שהרכוש שייך לשני בני הזוג.

 

חזקת השיתוף

חזקת השיתוף מתייחסת לגישה הראשונה לפיה אם בן הזוג שנכס או הרכוש שייך לו שיתף אותו עם בן זוגו לאורך כל שנות הנישואים, הוא הפך אותו לאחד מבעליו של הרכוש הנ"ל וזאת מתוקף חזקת השיתוף.

פסיקה זו תקפה לכל הזוגות שהתחתנו לפני תחילת שנת 1974 והיא מחייבת את בית המשפט לפסוק לאור חזקת השיתוף. כך שרכוש אשר היה בבעלות בלעדית של אחד מבני הזוג טרם הנישואים הפך לרכוש משותף ולכן יש לחלקו באופן שווה בעת הגירושין.

 

חוק יסוד המימון

לעומת זאת, חוק יסוד המימון שנכנס לתוקף בינואר 1974 ותקף לגבי כל זוג שהתחתן החל מתאריך זה גורס כי הרכוש שהיה בבעלותו של מי מבני הזוג טרם החתונה נחשב לרכושו הבלעדי. למרות זאת, אם אותו נכס שודרג ושופץ על ידי שני בני הזוג, ערך השיפוץ או יותר נכון העלאת ערך הנכס כתוצאה מהשיפוץ שייכת לשני בני הזוג.

 

הסכם ממון – חוזה מושכל

הדרך הטובה ביותר להימנע מכל הסוגיות הללו ומהגעה למצב בו ערכאה משפטית חיצונית היא זו שמסדירה את נושאי חלוקת הרכוש מומלץ מאוד לפני הכניסה למסגרת הנישואים לחתום על הסכם ממון.

רבים חושבים כי הסכם ממון נועד אך ורק לעשירים וזאת כדי למנוע מרודפי בצע לגנוב מהם מיליונים, אך הסכם ממון מאפשר לזוג שנמצא בשלב של תקשורת מלאה לחלק את הרכוש הנוכחי והעתידי ולקבוע את ההסכמים לתקופה בה ככל הנראה הם יהיו בסכסוך.

אומנם למרבית הזוג לא יהיו נכסים גדולים, אך קשה שלא להסכים שגם סוגיות הנוגעות לדירה אחת והצורך בשמירה על אורח חייהם של הילדים יכולה להפוך במהירות לסכסוך רחב ידיים.

 

מה קורה אצל ידועים בציבור?

בשנים האחרונות עולה מספר הזוגות אשר מחליטים לא להתחתן ברבנות ולבחור בהליך אלטרנטיבי של ידועים בציבור. במצב בו בני זוג שהם ידועים בציבור בוחרים לפרק את ברית הזוגיות שלהם חלה עליהם חזקת השיתוף.

ועל כן, כל רכוש אשר נמצא על שמו של אחד מבני הזוג אך הוכח שהוא יועד לשימוש של שני בני הזוג או של התא המשפחתי עצמו, גם אם מדובר על רכוש שאותו בן זוג הגיע עמו לברית הזוגיות, יחולק באופן שוויוני בין בני הזוג במצב של פרידה.

אודות המחברת

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

זכויות בעלות על דירה

זכויות בעלות על דירה בהליך הגירושין מהווה את סיומה של מערכת יחסים זוגית ומשפחתית אך הוא גם מהווה סיום של שותפות בכל הנוגע לרכוש של

איזון משאבים

גירושין הינם הליך קשה מנטלית אך גם סבוך מבחינה משפטית וחשוב לתת את הדעת על כל הנושאים הדורשים הסדרה בעת הליך הגירושין. אחד מאלו הינו

פירוק שיתוף בדירה

עבור זוגות רבים הנכס המשמעותי ביותר שירכשו לאורך חייהם הזוגיים יהיה דירת מגורים או לעיתים דירה להשקעה. בעת הליך הגירושין שהוא פירוק הסכם הזוגיות בין

חלוקת רכוש בגירושין

גירושין הוא אחד השלבים במערכת הזוגית שאף זוג אינו רוצה להגיע אליו. ורבים מחליטים לדחות ולהדחיק כל מחשבה והחלטה הקשורה בהליך רק לרגע בו ידרשו

חלוקת דירה בגירושין

אחת הסוגיות הקשות ביותר המתעוררות בעת הליך הגירושין של בני זוג הינה חלוקה של הרכוש של בני הזוג בכלל ושל הדירה שבבעלותם בפרט. מדובר באחד