צו הרחקה בגירושין

צו הרחקה בגירושין הוא צו בית משפט שמאפשר להרחיק אדם מבן / בת זוגו ו/או ילדיו, במידה ועולה חשד לכך שאותו אדם יפגע בבני משפחתו. כאשר קיימות ראיות סבירות המעידות על כך שקיימת סכנה מוחשית לשלומו של אדם מאת בן זוגו שממנו הוא חפץ להתגרש – לבית המשפט ישנה הסמכות להוציא הוראה להרחקתו של האדם המסוכן לכאורה מבן זוגו למשך פרק זמן מוגדר שאותו ניתן להאריך בהתאם לצורך ועל פי הנסיבות. המשמעות של הוצאת צו הרחקה בגירושין, היא שעל אחד מבני הזוג חל איסור להתקרב לבן הזוג השני ו/או לאיזור מוגדר (לרוב איזור מגוריהם או סביבת עבודתו של בן הזוג) לאורך תקופה שקבע בית המשפט. צו הרחקה בגירושין נועד אם כן, לאפשר לבן הזוג המאוים, לקיים שגרת חיים נורמטיבית, מבלי שיאלץ לחשוש מכך שבן הזוג ירע לו במהלך תקופת הגירושין.

מי זקוק לצו הרחקה בגירושין?

נשים רבות במדינת ישראל חוות אלימות פיסית ורגשית על בסיס קבוע מצד בני זוגן. לא אחת, גם הילדים המשותפים נפגעים כתוצאה מהאלימות הזו. לעיתים מדובר באלימות כה חמורה עד כי אותן נשים ואף ילדיהן נתונים בסכנת חיים ממשית. במצב כזה, נדרשת פעולה אקטיבית מצד האישה, אם ברצונה לשים סוף להתעללות מצד בן הזוג.

אולם למרבה הצער, במקרים לא מעטים, כאישה נפגעת אלימות במשפחה, מרהיבה עוז ויוזמת הליך גירושין מבן הזוג האלים – המצב נוטה להחמיר. הוצאת צו הרחקה בגירושין, היא אחד הסעדים המשפטיים העומדים לרשות נפגעות אלימות במשפחה במקרים כאלו. חרף האמור לעיל – יש לציין כי מדובר בפתרון שאינו מיועד לנשים נפגעות אלימות בלבד.

ישנם גם גברים החשים כי בת הזוג שלהם מעמידה את שלומם ו/או את ביטחון ילדיהם בסכנה. גם הם, כמובן, רשאים לעתור לבית המשפט בבקשה להנפקת צו הרחקה בגירושין מזוגתם.

 

מהו מדור שקט ושליו ומה בינו לבין צו הרחקה בגירושין?

המושג "מדור שקט ושליו" פירושו זכות למגורים שלווים ושקטים בסביבה שאין בה אף גורם מאיים או מטריד. כל אזרח בישראל זכאי ליהנות ממדור שקט ושליו כאמור לעיל, קרי – לחוש נינוח ובטוח בביתו הוא. לכן כאשר חלה פגיעה בזכותו של אדם להגנה כזו, החוק במדינת ישראל מאפשר לו לבקש כי הגורם שמערער את יכולתו לחיות בביתו בשלווה, יורחק מסביבתו.

במקרים בהם לאיום על שלוותו ומנוחתו של הפרט ומי מיקיריו, נלווית גם סכנה מוחשית לפגיעה בגופם, לבית המשפט ישנה הסמכות להוציא צו הרחקה כנגד האדם שמפריע לשקט ולשלווה של שאר בני ביתו. לדוגמא, אישה וילדיה המאוימים באלימות בביתם, רשאים לפנות לבית המשפט כדי שיורה על מתן צו הרחקה כנגד בן הזוג שמאיים על המגורים השלווים של כל שאר דרי הבית.

למותר לציין כי אותו עיקרון תקף אף במידה והמשמעות הנלווית להנפקת צו ההרחקה היא פגיעה בזכות הקניין של האדם המורחק. כלומר, גם אם המורחק הוא בעליה החוקיים של הדירה שממנה הורחק.

צו הרחקה בגירושין
צו הרחקה בגירושין

ההגבלות המוטלות במסגרת צו ההרחקה בגירושין

הצד המורחק באמצעות צו הרחקה בגירושין, נתון לסנקציות שונות שאותן קובע בית המשפט שקיבל את הבקשה להוצאת צו ההרחקה. ההגבלות המוטלות במסגרת צו ההרחקה בגירושין, תלויות בחומרת האיום אותו מציב המורחק לבני ביתו (לרבות זוגתו וילדיו).

אולם ככלל, ההגבלות שמוטלות בדרך כלל במסגרת צווי הרחקה בגירושין, אוסרות על מורחקים להיות בקרבת בני זוגם ו/או להתקרב לאזור מסוים (לרוב סביבת המגורים של הצד המוטרד או סביבתו היומיומית, כמו מקום עבודתו ומסגרות אחריו שבהן הוא מבלה דרך קבע). ההגבלות הללו תקפות למשך תקופה מוגדרת, כפי שנקבע בצו.

במידה והמורחק אינו מכבד את ההגבלות שהוטלו עליו במסגרת זו, הוא צפוי לסנקציות נוספות ומחמירות אף יותר.

 

מי יכול להגיש בקשה לצו הרחקה בגירושין וכיצד הדבר מתבצע?

את הבקשה להוצאת צו הרחקה בגירושין רשאי להגיש כל אדם החש כי נשקפת לו סכנה מוחשית מצד בן או בת זוגו במסגרת הליך הגירושין ובכלל. למרות העובדה שהגשת הבקשה לצו הרחקה בגירושין כשלעצמה אינה עניין מורכב במיוחד, בהחלט כדאי להיעזר לשם כך בעורך דין גירושין בעל התמחות בדיני משפחה, על מנת לזרז תהליכים ולהימנע מעיכוב בירוקרטי מיותר.

 

מהם תנאי הסף לקבלת אישור לבקשת צו הרחקה בגירושין?

לאור העובדה שמתן צו הרחקה בגירושין ובכלל, כרוך בפגיעה בזכויותיו של הפרט המורחק, בתי המשפט בישראל, נוהגים במשנה זהירות כאשר הם מקבלים בקשה למתן צווים כאלו. מכאן שבקשה להוצאת צו הרחקה בגירושין ובכל הקשר אחר, תאושר רק במידה והוצגו לערכאה המטפלת הוכחות רלוונטיות המעידות על צורך ברור ובוער למתן הצו.

הקפדה זו מצד בתי המשפט בארץ, היא נגזרת של העובדה שלא אחת התברר בדיעבד כי נעשה שימוש לרעה בצווי הרחקה בגירושין, ככלי להצרת צעדיו של אחד מבני הזוג במסגרת ההליך ופגיעה בזכויותיו.

 

שימוש לרעה בצווי הרחקה בגירושין

מעת לעת אנו שומעים על מקרים שבהם התברר בדיעבד כי גבר או אישה ביקשו מבית המשפט להוציא צו הרחקה בגירושין כנגד בני זוגם, בתואנות שווא. זאת על מנת ליצור את הרושם שבן הזוג הוא אדם בעל נטיות אלימות. שימוש פסול זה בצווי הרחקה בגירושין מתבצע ממניעים נקמניים ורצון להקשות ולהגביל את בני הזוג בהליך הגירושין.

למותר לציין כי שימוש לרעה בצווי הרחקה בגירושין ובכלל, הוא בלתי חוקי בעליל. יחד עם זאת, מדובר במקרים יחסית יוצאי דופן, ושברוב המקרים – בתי המשפט מודעים לכך שהבקשה לצו הרחקה הוגשה לפתחם בנסיבות המחייבות זאת באמת.

 

על חשיבות הסיוע המשפטי לעניין צו הרחקה בגירושין

צו הרחקה בגירושין הוא פתרון חיוני עבור כל אדם החש כי בן הזוג שלו מסכן את שלומו או שלומם של ילדיו. במידה והתעורר הצורך לבקש צו הרחקה בגירושין כלפי בני זוגכם, חשוב שתפנו בהקדם האפשרי לסיוע משפטי חינמי ודיסקרטי של עורך דין גירושין. הסיוע המשפטי בהגשת הבקשה לצו ההרחקה, יסייע לכם לזרז תהליכים מול בית המשפט, על מנת שתוכלו להגן על עצמכם ועל בני ביתכם בהקדם.

אודות המחברת

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

למה לצפות מהליך גישור גירושין

הליך הגירושין בין בני הזוג מפגיש אותם, לאחר שנים של חיים משותפים, משני צדי המתרס כאשר כל צד אוחז בעמדה שונה באשר לסוגיות הנובעות מהפרידה,

תביעת גירושין – עיקרי התהליך

כאשר יחסיהם של בני זוג נשואים עולים על שרטון, לעיתים מגיעים של בני הזוג להחלטה משותפת לפתוח בהליך גירושין בהסכמה. במצב כזה, ככל שבני הזוג

כריכה בתביעת גירושין

הליכי גירושין בין זוגות מתנהלים במקרים רבים כאשר בין הצדדים יש קרע עמוק. כאשר הקרע בין בני הזוג מונע מהם להגיע להסכמה בנושאים השונים הנוגעים