מתי ניתן לפנות את השוכר?

כבעלי דירה וודאי נתקלתם או שמעתם בסיפורים על שוכרים בעייתיים המפרים את הסכם השכירות. בין אם מדובר בהפרת סעיף יסודי בהסכם, בהשחתת רכוש, או באי עמידה בתנאי התשלום – שוכרים בעייתיים מהווים מטרד של ממש עבור בעלי הדירות.

במצבים מעין אלו, פינוי השוכר הוא כמובן הפתרון הרצוי והמתבקש. אלא שקיימות סוגיות משפטיות הנוגעות לפינוי השוכר מהנכס, שלמעשה מעקרות את יכולתו של בעל הדירה לפנות את השוכר בצורה עצמאית. מה עושים? על כך במאמר הבא.

 

פינוי השוכרים מהדירה

חוק החוזים מגדיר סעיפים מסוימים אשר הפרתם מזכה את הצדדים בביטול הסכם השכירות, כגון:

  • השחתה מכוונת של הדירה – באופן מודע או שלא במודע, מהווה עילת פינוי לשוכר.
  • פתיחת עסק בדירה – מוגדרת כהפרת החוזה שהגדיר את מטרת השכירות למגורים בלבד.
  • הכנסת שוכר נוסף – ללא אישורו של המשכיר ובניגוד לתנאי ההסכם שנחתם.
  • פעילות בלתי חוקית – הנעשית בדירה, כמו הימורים, זנות, או סמים.
  • וכמובן, אי תשלום של דמי השכירות או אי פינוי של הדירה לאחר תום החוזה.

 

פינוי השוכרים בצורה עצמאית

על פי החוק אין לנקוט ביוזמה עצמית לפינוי השוכר ללא פנייה לערכאות המשפטיות, מסיבה זו פעולות כמו החלפת המנעולים בדירה, חסימת הכניסה אליה, או סגירת ברז המים \ ניתוק החשמל – הנן אסורות ובלתי חוקיות.

מצבים אלו מותירים את בעל הדירה חסר אונים וללא יכולת פתרון מיידית, אך קיימים הליכים משפטיים ייעודיים שמטרתם תהיה בסופו של דבר להביא לידי פינוי השוכר מהדירה בצורה מהירה, וחשוב מכך – חוקית.

 

פינוי השוכרים בצורה משפטית

אם הנכם סבורים כי השוכר הפר את ההסכם ביניכם באופן יסודי, קיימת בידיכם עילה טובה לתביעת פינויו המיידי. לשם כך עליכם להיעזר בשירותיו של עורך דין פינוי שוכר או של עורך דין ליטיגציה. באמצעות עורך הדין תכלו להגיש "תביעה לפינוי מושכר", המציע מסלול משפטי מהיר הממוקד בפינוי השוכר מהדירה.

יתרונו המרכזי של תהליך זה הוא זמנו הקצר (בדרך כלל עד 60 יום). באם תתקבל תביעתו של המשכיר, בית המשפט יורה על הוצאת צו פינוי לשוכר, כאשר הפינוי בפועל ייעשה באמצעות קבלני פינוי \ על ידי המשטרה. אם המשכיר מבקש לתבוע את השוכר גם על כסף, יש להגיש תביעה בסדר דין מקוצר, במסגרתה הוא תובע את השוכר גם על נזק לממון.

 

לסיכום

קיימת חשיבות להגשת התביעה לפינוי השוכר (ובמידת הצורך – גם לתביעה על נזקי ממונות) במידה והמשכיר סבור כי קיימת עילת תביעה מוצקה כנגד השוכר. אין ספק כי סוגית פינוי השוכר היא סוגיה המטרידה בעלי בתים רבים, העומדים פעמים רבות בפני מצב של הפרת חוזה בוטה, ומבלי היכולת לעשות דבר.

במצב שכזה, ברור כי הכתובת הנכונה ביותר לבעיה היא סיוע משפטי של עורכי דין המתמחים בפינוי שוכרים.

אנשי משפט

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף

הליך בוררות עם בוררים מובילים בתחום

בעולם העסקים המודרני, חברות גדולות ובינוניות נתקלות לעתים קרובות בסכסוכים מסחריים שעלולים להשפיע באופן משמעותי על פעילותן. במצבים אלה, הליך בוררות יעיל עם בוררים מקצועיים