מה הוא צו ירושה?

צו ירושה נדרש במקרים בהם המוריש לא הותיר אחריו צוואה או שהצוואה שהוא הותיר לא מתייחסת לכל חלקי העיזבון. בקשה לצו ירושה מוגשת על ידי היורשים והצו עוסק ביורשים את העיזבון ובאופן חלוקתו על ידיהם. אין בצו עצמו פרטים המסבירים ומפרטים את חלקי העיזבון הקיים. הגשת בקשה כזו מחוייבת לפני מכירת דירת עיזבון וכדומה. 

 

מי יכול להגיש בקשה לצו ירושה?

לאחר שהבנו מהו צו ירושה, חשוב להבין כי הליך בקשה לצו ירושה הוא לא כל כך פשוט. על פי חוק הירושה, לאחר הגשת הבקשה הבקשה מחויבת להתפרסם בציבור (עיתונים מוכרים וכדומה), מי שיש לו התנגדות לבקשה, יכול להגיש ערעור עליה וכך, כל עוד ולא מוגשות התנגדויות, אין סיבה שהבקשה לא תאושר.

את הבקשה יכול להגיש כל אחד שיש לו עניין בעיזבון. על פי חוק הירושה גם אם יש אדם שהוא לא יורש אך יש לו עניין בעיזבון, גם יוכל להגיש בקשה לצו ירושה. הליך הגשת בקשה זו הוא מורכב וחשוב שהוא יעשה בליווי של עורך דין משפחה מומחה בתחום.

 

מי יכול להגיש בקשה לצו ירושה מקוון?

על פי חוק הירושה, כל מי שמוגדר שיורש ישיר, יכול להגיש בקשה לצו ירושה באופן מקוון באמצעות אתר האונליין של הרשם לענייני משכונות העומד לרשות הציבור. אם המגישים את הבקשה הם אחים של הנפטר, דודים או בני דודים, הם לא יוכלו להגיש בקשה באופן מקוון. על הגשה מקוונת תקבלו הנחה בתשלום האגרה בגובה 15%.

 

שלבים בהגשת בקשה לצו ירושה באופן מקוון

  1. מילוי הפרטים של הנפטר ושל מבקש הבקשה. טופס זה חייב לכלול את כל הפרטים כולל פרטי כל המבקשים (היורשים הישירים) הנוספים.
  2. צירוף מסמכים נלווים כמו תעודת פטירה של המוריש ושל יורש, במידה ויש יורש ישיר שהלך לעולמו. במידה ואחד מהיורשים הישירים מעוניין לוותר על חלקו, יהיה צורך לצרף לבקשה הצהרה חתומה בידי עו"ד לענייני ירושה על כך. אם הנפטר היה בעל רכב, יהיה צורך בסריקת רישיון הרכב לצירוף לבקשה.
  3. הטופס חייב להיות חתום גם בידי עו"ד ולכן חשוב שגם אם אתם מגישים את הבקשה באופן מקוון, תשמרו לעצמכם עותק ותתנו לעורך הדין המלווה אתכם לחתום עליו.
  4. לאחר הגשת הבקשה יהיה עליכם לשלם עבור 2 אגרות : אגרת טיפול ואגרה על פרסום הודעה לציבור.

 

איך מגישים בקשה לצו ירושה בדרכים נוספות?

ניתן להגיש בקשה לצו ירושה גם באופן עצמאי על ידי היורש עצמו. במקרה כזה על היורש לפנות אל  הרשם לענייני משכונות ולהגיש באופן פיזי את הבקשה, יהיה עליו למלא את כל הפרטים הנדרשים, להוסיף את המסמכים הנדרשים כמו בהגשת בקשה לצו ירושה באופן מקוון ולדואג שהכל יהיה נאמן למקור. הגשת בקשה פיזית תחייב אתכם בהגשת שלושה העתקים.

בשלב הבא מגיש הבקשה יקבל שובר לתשלום האגרה הנדרשת לתשלום, לאחר תשלום שלו הבקשה תועבר לפרסום לציבור ולטיפול, בדיוק כמו בקשה שהוגשה אונליין.

עורך דין משפחה

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף

הליך בוררות עם בוררים מובילים בתחום

בעולם העסקים המודרני, חברות גדולות ובינוניות נתקלות לעתים קרובות בסכסוכים מסחריים שעלולים להשפיע באופן משמעותי על פעילותן. במצבים אלה, הליך בוררות יעיל עם בוררים מקצועיים