מהי סרבנות גט

הרבנות הינה הסמכות העיקרית והיחידה בישראל אשר מטפלת בנושאים של נישואים וגירושין בישראל. המשמעות היא שכל אדם יהודי הרוצה להתחתן או להתגרש בתוך גבולות מדינת ישראל יידרש לבצע את ההליך דרך הרבנות ולהיות כפוף לחוקי הדת הכוללים גם את הזכות לסרב לתת גט לבן הזוג.

מהו גט? ומי יכול לסרב לתת אותו?

במהלך ההליך הגירושין היהודי, האישה מקבלת מבעלה מסמך הילכתי המתיר אותה לכל אדם ומשחרר אותה מחסותו של בעלה, מסמך זה נקרא גט ומקור שמו מגיע מתקופת המשנה. הגט עצמו הינו מסמך מחייב על פי ההלכה היהודית וכך גם על פי החוק האזרחי במדינת ישראל והוא זה שמאפשר לזוג נשוי להתיר את הקשר ביניהם באופן רשמי.

חוקי ההלכה מגדירים כי את הגט ניתן לתת אך ורק במצב של רצון, הכוונה היא שלא ניתן לכפות על בעל לתת גט לאשתו. כך שבפועל גבר שאינו רוצה להתיר את הנישואים שלו לבת זוגו יכול למנוע ממנה את קבלת הגט לאורך שנים רבות.

רבים יופתעו לגלות שגם אישה יכולה לסרב לקבל את הגט שבעלה מעניק לה ובכך להפוך אותו למסורב גט.

 

ההבדל בין מסורבת גט למסורב גט

הדיון בציבורי מציג את מקרי סרבנות הגט העיקריים בתור אלו בהם הבעל מסרב לתת לאשתו גט וכתוצאה מכך מותיר אותה עגונה למשך שנים רבות. עם זאת, על פי נתוני הרבנות, תופעת הנשים הסרבניות אינה נופלת מזו של הגברים סרבני הגט. אך חשוב לזכור שיש מחלוקות לגבי אמינות הנתונים וכן, שההגבלות החלות על אישה עגונה הן רבות מאלו החלים על גבר עגון.

 

ההגבלות על האישה

אישה עגונה נחשבת לאישה נשואה לכל דבר ועניין ועל לכן לפי ההלכה היהודית היא נחשבת כאישה שלא יכולה להתחתן היות והיא אשת איש ומותרת רק לו. בהמשך להקשר זה, אם אישה עגונה תבחר לקיים קשר זוגי עם גבר אחר ולקיים עימו יחסי מין, היא עלולה לאבד את זכותה למזונות היות והיא איבדה את זכותה על כתובתה בשל מעשיה.

בנוסף לכך, במידה וממערכת היחסים שמחוץ לנישואים יולדו לאישה ילדים הם יוגדרו בתור ממזרים, זאת משום שאותה אישה מוגדרת כאשת איש ולכן חל עליה איסור לקיים יחסי מין עם גבר אחר. מבחינת ההלכה ילדים המוגדרים כממזרים נחשבים לפסולי חיתון ולא יוכלו להתחתן ברבנות וכתוצאה מכך במדינת ישראל.

מהי סרבנות גט
מהי סרבנות גט

חשוב לציין כי מבחינת החוק האזרחי במדינת ישראל אישה עגונה המקיימת קשר עם גבר אחר אינה עוברת על החוק. אך, היא עוברת על חוקי ההלכה אשר מהווים את הסמכות בנושאי הנישואים והגירושים בישראל ולכן היא וילדיה עשויים להיקלע לבעיות מול הרבנות.

 

ההגבלות על הגבר

כל ההגבלות הקיימות על אישה עגונה אינן חלות על גבר עגון וזאת בשל העובדה שמבחינת ההלכה אין איסור על גבר נשוי לקיים יחסים עם אישה נוספת מלבד אשתו. כמו כן, לפי חוקי ההלכה אין איסור על ריבוי נשים ולכן לדיינים בבית הדין הרבני ישנה אפשרות לאשר לגבר העגון להינשא עם אישה נוספת.

 

אילו זוגות מחויבים בהליך גירושין דרך הרבנות?

הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה במדינת ישראל הוא נושא שנוי במחלוקות, כשאחד הנושאים העיקריים המהווים את מרכז המחלוקת הינו נושא הנישואים האזרחיים. אחד ה"פתרונות הזמניים" שניתנו לנושא הנישואים הינה האפשרות להתחתן מחוץ לגבלות המדינה בנישואים אזרחיים ולהירשם בישראל כנשואים. האפשרות הזו קיימת לכל זוג, בין אם הם בני אותו מין, בני אותה הדת, בני דתות שונות או חסרי דת.

אך לעומת זאת נושא הגירושין בקרב האוכלוסייה היהודית בישראל נותרה אך ורק בידי בית הדין הרבני. הסיבה לכך מגיעה מהפחד שאדם יהודי לא יתגרש כהלכה ולכן יישאר נשוי ויפר את חוקי ההלכה במידה וירצה להתחתן בשנית.

בפועל כל זוג שלכל הפחות אחד מבני הזוג הינו יהודי לפי ההלכה (אדם שאימו יהודייה) נדרש לעבור דרך "מדרגות הרבנות" בדרך להליך הפרידה הרשמי. חשוב לשים לב, שאין חשיבות לדרך בה בני הזוג התחתנו, בין אם ביצעו זאת בחופה וקידושין כדת משה וישראל דרך הרבנות ובין אם בחרו בנישואים אזרחיים, בני הזוג ידרשו לעבור את טקס הגירושין ברבנות.

 

מה ניתן לעשות כדי לגרום לגבר לתת גט?

כפי שאמרנו ישנם גם מקרים בהם האישה מסרבת לקבל את הגט ועל כן הופכת את בעלה לגבר עגון, אך מקרים אלו הם פחותים והם משפיעים על חיי הגבר באופן מועט בהרבה מחייה של אישה עגונה. כל אפשרויות החוקיות העומדות לענישה כנגד גבר המסרב לתת גט קיימות גם כנגד אישה, אך לרוב אין עדויות לשימוש בסנקציות כנגד נשים.

חשוב לשים לב שהמטרה של מרבית ההגבלות היא לגרום ללחץ על הסרבן ובכך לגרום לו להעניק את הגט ולכן בדרך כלל ההגבלות יפסקו ברגע קבלת הגט.

 

הגבלת חופש התנועה

אחת ההגבלות המוכרות ביותר הניתנות לגבר שמסרב לתת גט הינה הגבלת יציאה מהארץ, המטרה של הגבלה זו היא בראש ובראשונה למנוע מסרבן הגט לברוח ולהותיר את האישה עגונה לשנים ארוכות. נוסף לכך, ניתן להגביל את היכולת של הגבר להוציא דרכון או להאריך את תוקפו ואף למנוע ממנו קבלה או חידוש של רישיון נהיגה.

 

הגבלת חופש התעסוקה

הגבלות על תעסוקה בתפקידים בשירות המדינה כמו גם איסור על תעסוקה במקצועות הדורשים רישוי כמו רופא, עורך דין או רואה חשבון.

 

הגבלות כלכליות

ישנו מגוון רחב מאוד של הגבלות כלכליות אשר ניתן להטיל על סרבן גט. החל מאיסור על פיתחת והחזקת חשבון בנק, מניעת האפשרות למשוך צ'קים, עיקול של נכסים, קרקעות ורכוש אחר ועד לעיקול של קצבאות שהסרבן אמור לקבל.

 

מאסר

ההגבלה החמורה ביותר הינה מאסר. משך המאסר יכול להגיע עד לעשרות שנים וזאת עד לתאריך קבלת הגט. המאסר הארוך ביותר שנרשם לסרבן גט עד כה עמד על 14 שנות מאסר שאחריהן הוא עדין לא העניק לאשתו את הגט המיוחל.

אודות המחברת

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

האם הסכמה להתגרש מהווה עילה לכפיית גט?

תחום הנישואים והגירושין בישראל מהווה את אחת מהנקודות הרגישות ביותר הקיימות בכל הסכסוך שבין דת למדינה. היסטורית הרבנות הראשית ומוסדות הדת קיבלו את הסמכות הבלעדית

דרכי כפיית גט

כפיית גט אינה דבר של מה בכך, מדובר על הליך מסובך הן מבחינה הלכתית והן מבחינה חוקית אזרחית ויש צורך להבין לעומק את המשמעויות של

מתי יש צורך בגט מבית הדין הרבני?

בראשית הקמתה של מדינת ישראל בתור מדינה יהודית ודמוקרטית נקבע כי כל הסמכויות הקשורות בנישואים וגירושין וכפועל יוצא מכך בהקמתן של משפחות חדשות, יהיה בידיה