מהו תהליך מחיקת חובות וכמה זמן זה לוקח

תהליך מחיקת חובות מתבצע במסגרת שיקום כלכלי, בהתאם לחוק חדלות פירעון החדש שנכנס לתוקף ב-2019. החוק החדש שינה את שם ההליך מפשיטת רגל לחדלות פירעון ושיקום כלכלי ושם את הדגש על הליך שיקום מהיר יותר של החייבים. מחיקת חובות בהוצאה לפועל אפשרית כיום רק במסגרת הליכי חדלות פירעון. כאן נרחיב לגבי תהליך מחיקת חובות ומשך הזמן עד למחיקת כל החובות.

תום לב בהליך

על מנת להיות זכאים לתהליך מחיקת חובות יש צורך שהחובות ייצברו בתום לב ולא כתוצאה ממעשי הונאה או מרמה. הבקשה לחדלות פירעון  צריכה להתבצע בתום לב והחייב נדרש במסגרת ההליך לשלם ככל שביכולתו. לא ניתן עוד להכריז על חייבים כמוגבלים באמצעים ולהגיש בקשה עבור מחיקת חובות במסגרת ההוצאה לפועל, אלא אם הבקשה במסגרת הליך חדלות פירעון.

 

כשלוש שנים עד להפטר

התהליך מתחיל בהגשת בקשה מפורטת להיות מוכרז כחדל פירעון. בשלב הבא מוצא צו לכינוס נכסים בו ייקבע גובה התשלומים החודשיים. לאחר מכן תצא הכרזה רשמית על מגיש הבקשה כחדל פירעון.  צו ההפטר ניתן רק בסיום של התהליך. שלב השיקום הוא הארוך ביותר בתהליך, ולרוב הוא נמשך כשלוש עד ארבע שנים. בתקופה זו נבחנת מחויבותו של החייב להליך.

 

שלבים שונים

בשלב הראשוני נבחנת מידת שיתוף הפעולה של החייב ועמידתו בתנאים ובהגבלות שהוטלו עליו בצו לפתיחת ההליכים. בחצי השנה הראשונה לפתיחת ההליכים, נושי החייב יכולים להגיש בקשות לתביעות חוב אשר יוגשו לנאמן אשר מופקד על ההליך הספציפי. לאחר כעשרה חודשים מפתיחת ההליכים, הנאמן מגיש את ממצאיו ובו הוא מפרט את המתווה לתהליך כולו.

 

סמכות הרשם

הרשם יכול להחליט לדון בבקשה, תוך המשך הליכי החדלות ולהפעיל סנקציות כנגד החייב כגון, צו עיכוב הליכים, כל עוד הוא לא אישר את הבקשה. לפי חוק חדלות פירעון החדש, החייב צריך להגיש לרשם את הבקשה להפטר. במידה ואין התנגדויות מצד הלווים, הבקשה מועברת לדיון שלאחריו הרשם מחליט אם הוא מאשר את בקשת ההפטר או שלא.

 

ניהול ההליך והמסגרת המטפלת

המיקום בו מתבצע התהליך תלוי בהיקף החובות. חוב של מתחת ל-150,000 שקלים מועבר באופן אוטומטי לטיפול בלשכת ההוצאה לפועל הסמוכה למגורי החייב. חוב של מעל ל-150,000 שקלים מועבר אוטומטית לטיפול של בית משפט שלום בהתאם למקום  המגורים גם כן. סכום החובות המינימלי להשתתפות בהליך עומד על  50,000 שקלים מלבד בהתקיים נסיבות מיוחדות.

מהו תהליך מחיקת חובות וכמה זמן זה לוקח
מהו תהליך מחיקת חובות וכמה זמן זה לוקח

קבלת ליווי משפטי מקצועי

לסיכום הנושא, תהליך מחיקת חובות הוסדר במבגרת חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי החדש אשר החליף את מנגנון פשיטת הרגל המיושן. פירטנו במאמר לגבי שלבי התהליך השונים, לרבות הסדר התשלומים שאורך כשלוש שנים עד לקבלת ההפטר. בכל מקרה בהם אתם מנסים להבין את התאמתכם להליך כדאי לכם להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתחום.

תהליך מחיקת חובות

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף

עברתם תאונה? דעו מה מגיע לכם

מעורבות בתאונת דרכים היא חוויה קשה ומטלטלת, הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית. רבים האנשים שלא מודעים לזכויות המגיעות להם לאחר תאונה, וחווים קשיים רבים