כיצד מתנהל הליך גישור בין בני משפחה?

דיני משפחה נוגעים בקודש הקודשים שלנו – בתא המשפחתי, שעבר בן רגע או במשך זמן מהמקום החם והאוהב ביותר לתא מלחמה רווי סכסוכים.

החוק מקנה לשופטים כלים להסדיר סכסוכים בין בני משפחה ואף משתדל לעשות זאת בצורה הטובה ביותר.

עם זאת, הליך בבית משפט חזקה עליו שיהיה ארוך, קשה וכואב.

אלו המעדיפים להימנע מכל אלו, פונים להליך גישור לפתרון סכסוכים משפחתיים.

עו"ד ראוי

לפני שנצלול אל הליך הגישור עצמו, חשוב להדגיש את הנקודה הבאה – הגישור הוא שלב חשוב והכרחי, שביכולתו לפתור סכסוך בדרכי שלום. אולם יש לדעת, שגם גישור חשוב לעשות תוך ליווי משפטי מקצועי. זאת, מאחר שאזרח מן השורה עלול שלא לעמוד על השלכות ההסדרים אליהם יגיעו בגישור, ולצאת ממנו נפסד. כמו כן, הגישור לא תמיד פותר את הסכסוך, לפחות לא במלואו, ויש להמשיך לנהל את ההליך בבית משפט או בבית הדין.

מכיוון שכך, רצוי לשכור את שירותיו של עו"ד לענייני משפחה עוד לפני שלב הגישור כדי שעורך או עורכת הדין תהיה איתכן או איתכם לכל אורך הדרך. יש לבחור בעו"ד מעולה, עם רזומה עשיר והבנה משפטית מעמיקה. אנו נמליץ על עו"ד דיני משפחה רחל שחר המתמחה בדיני המשפחה ובעלת אוריינטציה ייחודית להליכי גישור ויישוב סכסוכים בדרכי נועם.

 

גישור כפוי וגישור מרצון

גישור יכול להיעשות בהוראת בית המשפט או באופן וולונטרי מצד בעלי הדין. נפתח בגישור בהוראת בית המשפט. בתי משפט לענייני משפחה עובדים באופן קבוע עם יחידות סיוע. ביחידות הסיוע יושבים פסיכולוגיים, מגשרים, עובדים סוציאליים ועוד. היחידות אמורות לסייע במציאת פתרון לבר משפטי לסכסוכים הקשורים לדיני משפחה, מתוך הבנה של המרקם המשפחתי העדין והסכנה שהתנהלות משפטית תפגע בו יתר על המידה שלא לצורך.

יחידות הסיוע מפנות את הצדדים הניצים להליך גישור אצלם ביחידה. הצדדים מחויבים לעבור מספר פגישות עם מגשר, במסגרתן במגשר ינסה לחשוב על פתרונות לסכסוך. לכל הפחות, הצדדים ינסו לגדר את תחומי המחלוקת ולהגיע להבנות באשר לשאלות משניות להליך.

להליכי הגישור נכנסים הצדדים ללא עורכי הדין. זאת, מתוך תפיסה לפיה הצדדים מסוגלים להגיע לפתרון טוב ללא סיוע משפטי וכי הסיוע המשפטי עלול למנוע מהם להגיע אל הפתרון. זוהי אמנם התפיסה התיאורטית של הדברים, אך בפועל רוב הצדדים המגיעים לגישור נפגשים לפני ואחרי כל פגישה עם עורך הדין שלהם כדי לדעת על מה לעמוד, היכן ניתן להתגמש והאם הצעות פתרון שונות הן כדאיות. מכיוון שכך, צד שלא מסתייע בעורך דין בהליך הגישור עלול למצוא עצמו מופסד.

ההצלחה של הגישור הכפוי היא מסוימת. ישנן הצלחות, זוגות רבים מגיעים להבנות מסוימות, אך הגישור לא מצליח להוות תחליף להליך המשפטי. בידה והגיעו להסכמות כלשהן, בית המשפט יעניק להם תוקף של פסק דין.

כיצד מתנהל הליך גישור בין בני משפחה
כיצד מתנהל הליך גישור בין בני משפחה

גישור מרצון וניהול ההליך

גישור מרצון, לעומת זאת, בו הצדדים פנו מעיקרא למגשר, צפוי להצליח הרבה יותר. המגשר ייפגש תחילה עם שני הצדדים, יבין מהם גדרי הסכסוך ומה מצוי בהסכמה. לאחר מכן, המגשר ישוחח עם כל צד בנפרד וינסה להגיע אתו להבנות באשר למינימום שהוא מוכן לקבל ולמקסימום שהוא מוכן לתת. לאחר ההגעה למסקנות, תיערך פגישה נוספת עם שני הצדדים בהם המגשר יחתור אל מפגש רצונות לאור ההבנות שהושגו עם כל צד בנפרד.

גישורים אלו נוחלים הצלחות רבות יותר. גם להם ניתן תוקף רשמי והם אכן מפחיתים סכסוכים בין בני משפחה.

 

לסיכום

הליך הגישור פותר סכסוכים בין בני משפחה בדרכים נעימות יותר מאלו המשפטיות, תוך מטרה למצוא את עמק השווה עליו ניתן להסכים. פנו להליך גישור ותחסכו לעצמכן ולכלל משפחתכם עוגמת נפש רבה.

מאזניים

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף

עברתם תאונה? דעו מה מגיע לכם

מעורבות בתאונת דרכים היא חוויה קשה ומטלטלת, הן מבחינה פיזית והן מבחינה נפשית. רבים האנשים שלא מודעים לזכויות המגיעות להם לאחר תאונה, וחווים קשיים רבים