ייפוי כוח מתמשך – מה זה ומתי צריך את זה?

תוחלת החיים בכל העולם ובישראל בפרט מביאה למצב שבו אנשים מגיעים לגיל שבו הם לא תמיד יכולים לקבל החלטות בכוחות עצמם. דווקא בגיל הזה יש לא מעט הכרעות חשובות אותן אדם צריך לקבל, במיוחד כאלו הנוגעות לרכוש שלו ולדרך החלוקה של הרכוש לאחר מותו. הפתרון למצב הזה הוא באמצעות ייפוי כוח מתמשך וכאן נספר לכם את מה שחשוב לדעת.

 

כתיבת צוואה

עוד לפני שנדבר על ייפוי כוח מתמשך, חשוב להבין בקצרה מה העניין של צוואה. החוק בישראל מורה על הדרך שבה יש לחלק את רכושו של אדם לאחר מותו, כאשר בדרך כלל החלוקה היא חלוקה שווה בין בני המשפחה.

במידה ואדם רוצה להורות במפורש איך לחלק את רכושו הוא יכול לפנות לעורך דין ולכתוב צוואה. לצוואה יש תוקף משפטי ורק אם היא לא קיימת מחלקים את הרכוש לפי הכללים הקבועים בחוק. ייפוי כוח מתמשך הוא מצב מורכב יותר וכדי להבין אותו צחי קלמנוביץ' כאן כדי להסביר לכם.

כתיבת צוואה

 

ייפוי כוח מתמשך

ייפוי כוח מתמשך הוא סמכות משפטית שאותה אדם מעניק לאדם אחר על מנת שהוא יקבל החלטות עבורו. התוקף של ייפוי הכוח הוא למצבים שבהם למייפה אין את היכולת לקבל החלטות בין אם בשל מצב רפואי ובין אם בשל מצב קוגניטיבי. ייפוי כוח יכול להגיע במקום צוואה או יחד איתה, והוא למעשה מאפשר לאדם להחליט מי זה שיקבל החלטות עבורו במידה והוא לא יוכל לקבלן בעצמו.

 

סמכויות ופיצול סמכויות

אחד הדברים שחשוב להבין ביחס לייפוי כוח הוא את היכולת לפצל סמכויות. אדם רשאי להחליט על עצמו כמעט כל החלטה, אולם ביחס לייפוי כוח אין חובה שיהיה אדם אחד שמקבל החלטות בכל התחומים. פיצול של ייפוי כוח מאפשר לכם למנות אדם אחד שיהיה אחראי על תחום מסוים ואדם אחר שיהיה אחראי על קבלת ההחלטות בתחום אחר אופן בלתי תלוי.

ייפוי כוח מתמשך

 

ביטול ייפוי כוח

כל עוד אדם נמצא במצב שבו הוא יכול לקבל החלטות בצורה רציונלית ניתנת לו גם האפשרות לבטל את ייפוי הכוח. ייפוי כוח הוא לא סמכות בלתי מוגבלת אלא סמכות שמותנית ברצונו של המייפה. אם המייפה רואה לנכון לשנות את סמכותו של המיופה או להעניק את הסמכות למיופה אחר הוא בהחלט רשאי לעשות את זה, כל עוד הוא נמצא במצב שבו הוא כשיר לקבל החלטות מהסוג הזה.

 

לסיכום

ייפוי כוח מתמשך הוא מסמך משפטי שמעניק לאדם סמכות לקבל החלטות עבור אדם אחרי שמינה אותו לתפקיד הזה. לאור העובדה שמדובר על מסמך משפטי בעל חשיבות רבה יש לבצע את ייפוי הכוח רק אצל עורך דין שמומחה בתחום. עורך דין כזה יידע איך לבצע את ייפוי הכוח כך שהמייפה עצמו לא ייפגע מהייפוי.

ביטול ייפוי כוח

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף

הליך בוררות עם בוררים מובילים בתחום

בעולם העסקים המודרני, חברות גדולות ובינוניות נתקלות לעתים קרובות בסכסוכים מסחריים שעלולים להשפיע באופן משמעותי על פעילותן. במצבים אלה, הליך בוררות יעיל עם בוררים מקצועיים