יחסי ממון בין בני זוג

בני זוג אשר מחליטים להתחתן בישראל צריכים להבין את כלל ההשלכות הנגזרות מכך. יש המון אלמנטים חוקיים סביב הנישואין, ורובם סובבים סביב כסף. האלמנט הכלכלי הוא חשוב מאוד בתוך כל מערכת יחסים, ויש לו משקל רב על איכות החיים, ועל אורח החיים של בני הזוג ושל הילדים שיגדלו יחדיו. כסף הוא מרכיב חשוב מאוד בחיי המשפחה ויכול לקבוע את רמת המחייה שממנה יהנו כל חברי התא המשפחתי. לכן, נחקק בישראל חוק יחסי ממון בין בני זוג, שבא לשים על השולחן את הנושא הכלכלי בתוך מוסד הנישואים, ולהבהיר מה קורה במקרה של פרידה או גירושין.

מהם יחסי ממון בין בני זוג

חוק יחסי ממון בין בני זוג הוא, כאמור, חוק שעוסק בדרך חלוקת הרכוש של בני זוג במקרה של פרידה או גירושין. החוק חוקק בשנת 1973, אך עבר מספר תיקונים עד התיקון הסופי שלו בשנת 2008. החוק קובע שכל הקניין שנצבר על ידי בני זוג נשואים בתקופת נישואיהם נחשב כרכוש משותף של שניהם, ולכן הוא יתחלק בצורה שווה בין בני הזוג אם יתגרשו.

חלוקה זו מכונה בעגה משפטית בתור הליך "איזון משאבים", והיא מחייבת כל זוג בישראל שנישא לאחר שנת 1974. המקרים החריגים בהם לא יחולק הרכוש שווה בשווה הוא אם הזוג חתם על הסכם לאחר הגירושין, או אם קיים הסכם ממון באישור בית משפט, שנחתם טרום הנישואין או במהלכם, וקובע אחרת.

 

חלוקת הרכוש והכספים על פי הסכם ממון

הסכמי ממון הם הסכמים שקובעים את חלוקת הרכוש לאחר הגירושין, ולרוב הוא נחתם לפני הנישואים. יש מורכבות גדולה מאוד בחתימה על הסכמי ממון, מפני שקשה מאוד להנגיש אותם לבן או בת הזוג, עוד לפני הנישואים. הרבה אנשים רואים את ההסכמים הללו כמבחני אמון, והם בעיקר פוגעים להם באגו.

עם זאת, במדינה בה כשליש מהזוגות שמתחתנים גם מתגרשים, הסכמי ממון הם חשובים וגם הופכים ליותר ויותר שכיחים בשנים האחרונות, ולבטח עבור זוגות שבאים מרקע כלכלי שונה, ורוצים לשמור על האינטרסים שלהם במקרה של פרידה.

 

ההיגיון מאחורי חתימה על הסכם ממון לעומת חלוקת רכוש לפי חוק יחסי ממון בין בני זוג

ההיגיון מאחורי הסכם ממון אומר שאדם שמגיע לנישואים כשהוא חזק יותר כלכלית ויש ברשותו נכסים ו/או סכום כסף משמעותי יותר מהצד השני, גם יוכל לשמור עליהם לאחר תום הנישואים. המטרה היא למנוע מצב בו אנשים מתחתנים עבור בצע כסף, או מצב אחר, בו אדם אחד נותר ללא כל לאחר הגירושין, ולא מצליח לעמוד על הרגליים מבחינה כלכלית.

יחסי ממון בין בני זוג
יחסי ממון בין בני זוג

הקושי, כאמור, הוא בהנגשה, ואיך יקבל את זה הצד השני. עם זאת, יש להניח שכאשר הנישואים מגיעים ממקום אמיתי, לא תהיה לצד השני כל בעיה לחתום על ההסכם.

 

היתרון בהסכם ממון לעומת חלוקת הרכוש הנגזרת מחוק יחסי ממון בין בני זוג

אף שזוגות רבים מתקשים להאמין בתחילת חייהם המשותפים כי הזוגיות שלהם עלולה לעלות על שרטון, לא מעטים הם המקרים שבהם הזוגיות אינה שורדת את מבחן הזמן. למעשה, כשלושים אחוזים מקרב הזוגות הרשומים כנשואים בארץ מגיעים למדרגות הרבנות או משרד הפנים, וכפועל יוצא – נאלצים לתת את הדעת גם על סוגיית חלוקת הממון בגירושין.

למרבה הצער, נושא זה מהווה לעתים מזומנות פתח לתחילת סכסוך משפטי חמור וממושך בין בני זוג, המגיעים להליכי הגירושין כשהם טעונים רגשית ומונעים משיקולים רגשיים. עקב כך, הופך הליך הגירושין לתהליך מסובך, ממושך ויקר שעלול להימשך גם לאורך שנים.

היתרון בעריכה של הסכם ממון לקראת הנישואין, אם כן, הוא בכך ששני בני הזוג מחליטים בעודם ביחסים תקינים, על חלוקת רכוש המוסכמת על שניהם שתחייב אותם בתרחיש אפשרי של פרידה. כך ניתן למנוע מראש מצב ביש מתסכל שיש בו כדי להסב יותר נזקים מאשר תועלת לשני הצדדים בגירושין.

 

חשיבות ההתייעצות עם עורך דין גירושין בנושא יחסי ממון בין בני זוג

יחסי ממון בין בני זוג אלו יחסים שכוללים בתוכם את כל הסכומים שהרוויחו במהלך הנישואים. עם זאת, גם אם לאחד מהם יש דירה והוא משלם עליה משכנתא, ולאחר הנישואים הכסף למשכנתא הולך לחשבון המשותף, בית המשפט אמור לחלק את הדירה חצי בחצי, או לכל הפחות, לייצר הכרעה שתעביר סכום כסף נכבד לבן הזוג שגר בדירה, השקיע בה, או נהנה מעליית הערך בה.

לכן, חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין גירושין ולהבין את המשמעות העמוקה של ההסכמים הללו.

 

יחסי ממון בין בני זוג – למצוא את האיזון הנכון

אנשים עובדים קשה מאוד כל חייהם כדי להרוויח כסף ולספק להם ולבני ביתם חיים טובים יותר. העבודה באה על חשבון הרבה מאוד דברים, ולכן יש לו משמעות הרבה יותר גדולה מהיכולת לקנות דברים. כאשר חיים בתוך זוגיות ומנהלים משק בית, כסף הוא בונוס ענק, כי הוא פותח דלתות לכל מיני אפשרויות.

לכן, גם כאשר נפרדים, חייבים לדעת להסתדר מבחינה פיננסית. הנושא של יחסי ממון בין בני זוג מנסה למצוא את האיזון הנכון, אם כי במקרים בהם הקיצוניות בין בני הזוג כל כך גדולה, כך שרק הסכם ממון יכול להביא לתוצאה הרצויה.

 

בשורה התחתונה

הסכמי ממון הופכים ליותר ויותר נפוצים בשנים האחרונות, מכיוון שהרבה אנשים מבינים שהם הכרחיים. כמעט כל אחד מאיתנו מכיר זוג שהתגרש, ועד כמה זה קשה. יש קשיים שלא חושבים עליהם, ורובם סובבים סביב הילדים והכסף. הסכם ממון טוב עושה סדר בחלוקת הכסף, ומוריד קושי אחד גדול ומשמעותי מאוד מהשולחן.

יחסי ממון בין בני זוג הם חשובים, והחוק הוא חוק מאזן, אך עם זאת, שווה להתייעץ עם עורך דין גירושין לפני הנישואים, כדי לשמוע על החשיבות של חלוקה נכונה לאחר הגירושין, גם אם זה נראה רחוק, מנותק, וקשה מאוד להנגשה עבור הצד השני.

אודות המחברת

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

ביטול הסכם ממון

הסכם ממון הוא חוזה משפטי לכל דבר ועניין. ככזה יש לו מעמד משפטי של פסק דין מחייב. אולם יחד עם זאת, כאשר ניתן להוכיח שההסכם

הסכם ממון כהסכם מקפח

השאיפות הרומנטיות של מרביתנו כוללות מציאת בן או בת זוג איתם נוכל לבלות את שארית ימינו, באושר וגם בעושר. עם זאת, הסטטיסטיקה בישראל מראה סיפור

הסכם ממון על דירה

אנשים נכנסים למערכות יחסים בכל מיני סיטואציות שונות בחיים. לרוב, הרקע הסוציו אקונומי הוא די דומה, אך יש מקרים בהם יש הבדלים ברמת ההכנסות והרקע

כללים לביטול הסכם ממון

הסכמי ממון הם הסכמים שהייעוד שלהם הוא מציאת הדרך הנכונה לפירוק קשר הנישואים מבחינה כלכלית. בזמן פרידה, החיים של אנשים משתנים והם צריכים להמציא את

יחסי ממון והזכות לפרטיות

מערכת יחסים בין בני זוג נשואים היא עניין מורכב מאוד, ויש לא מעט זוגות שנאלצים "לפרק את החבילה", מכל מיני סיבות. כאשר זוג מבין שהיחסים