חיית מחמד משותפת בהליך גירושין

בעת הליך גירושין דנים בני הזוג בחלוקה שווה וצודקת של כל נכסיהם וממונם, לרבות דירות שיש בבעלותם, חשבונות בנק ואף הסדרי ראייה לילדים אם הם קיימים.  במסגרת חלוקת הרכוש, לפעמים נוצרות דילמות ודרישות משני בני הזוג לגבי חיית מחמד הנמצאת ברשותם. באופן עקרוני, כל סוגיה או תהיה אשר עולה לגבי הליך הגירושין כמו חיית מחמד משותפת בהליך גירושין יש להעלות בפני עורך דין גירושין, אשר מלווה את התיק ומנהל אותו.  

מהי ההגדרה של חיית מחמד משותפת בהליך גירושין

ההתייחסות לחיית מחמד תהיה על פי ההליך אותו בחרו הזוג במהלך הגירושין, קרי חלוקה שווה על פי עקרון איזון המשאבים, חלוקת רכוש לפי הסכם ממון או הליך גישור גירושין. בכל אחד מהליכים אלו עשויות להיקבע הגדרות קצת שונות לחיית המחמד ולטיפול בה במהלך הגירושין.

כאשר בית המשפט, יבחן את נושאי המחלוקת על פי הגדרה של איזון הנכסים, הוא יכול להגדיר את חיית המחמד כנכס, אשר צריך להתחלק בין בני הזוג. אם אחד מהם לוקח את חיית המחמד תחת חסותו, הוא יידרש לשלם לבן הזוג השני תמורתה.

לעומת זאת, התייחסות שונה לחיית המחמד, תהיה כאשר בהליך ההיפרדות דנים ובוחנים מי מבני הזוג יכול לטפל בחיית המחמד ולספק לה את הנדרש. בן הזוג אשר יוכיח כי הוא יכול להיות אחראי לחיה זו, הן מבחינת פינוי זמן לטיפול השוטף בה והן מבחינה יכולת כלכלית, הוא יהיה זה אשר יקבל לידיו את חיית המחמד.

ישנם מקרים, בהם ידרשו בני הזוג לכונן ביניהם הסדרי ראיה, בדומה להסדרי ראיה עם ילדים, כאשר הם שניהם ממשיכים לשאת בנטל ההוצאות הכרוכות בכך.

 

הבעייתיות הקיימת בפסיקה לגבי חיית מחמד משותפת בהליך גירושין

לרוב, הפסיקה הקיימת בין בני זוג שמתגרשים מתבססת על עיקרון איזון משאבים. על פי עיקרון זה, כל הנכסים אשר נצברו במהלך חייהם המשותפים של בני הזוג מתחלקים באופן שווה ביניהם, למניעת מצב בו אחד מהם יקופח. במקרה של חיית מחמד, על פי עקרון זה, החלוקה צריכה להיות על פי ההנחה כי החיה הגיעה לביתם של בני הזוג לאחר נישואיהם, ולכן הם שניהם שותפים לה.

אולם, ישנם מקרים רבים בהם רק אחד מבני הזוג טוען כי החיה שייכת לו, והוא היה המטפל והאחראי הראשי על כל מה שכרוך בגידולה. במקרה זה, לפעמים יפסוק בית המשפט שאותו צד אחראי הוא ייקח את החיה לרשותו גם לאחר הגירושין, אולם הוא יידרש לשלם בעבורה פיצוי לבן הזוג אשר נותר בלעדיה.

יהיה צורך להעריך את עלות הפיצויים, במקרה זה, ולפעמים החישוב עלול להיות מורכב וערטילאי, כאשר גורמים רבים לא ידועים (לדוגמא: גזע הכלב, שנות חייו לעומת הטיפול הרפואי הצפוי לו ועוד).

חיית מחמד משותפת בהליך גירושין
חיית מחמד משותפת בהליך גירושין

יתרונות הסכם ממון או גישור בעת דיון על חיית מחמד משותפת בהליך גירושין

בדיון המורכב על הזכות בחיית מחמד משותפת בהליך גירושין, הסכם ממון או הליך גישור עליו מסכימים שני בני הזוג המתגרשים יוכל לתת ביטוי ומנעד רחב יותר להחלטות, אשר יוכלו להתאים באופן ספציפי לזוג. הרי, עבור בני זוג רבים חיית המחמד אינה רק רכוש משותף, אשר נכנס לחייהם לפני או אחרי נישואיהם, אלא יש לו משמעות רגשית עמוקה.

החיבור בין האדם וחיית המחמד שלו הינו, פעמים רבות, דומה לקשר עם ילדים או גורים קטנים. לפיכך, אם השכילו בני הזוג לחתום מבעוד מועד על הסכם ממון אשר סוגיה זו כבר נדונה בו, הם יהיה פתורים מלהתחבט בבעיה ולהערים קשיים על הליך שגם ככה הוא מורכב וקשה.

אם הזוג המתגרש נשאר ביחסים טובים בינו לבין עצמו, הוא יוכל לפנות להליך גישור ולדון בנושאים הקרובים אליו, כמו למשל נושא הבעלות על חיית המחמד המשותפת לאחר הגירושין. לפעמים, יסכימו בני הזוג להתחלק באחריות לגידול החיה, ולפעמים יוותר אחד מהם על זכות זו בתמורה לפיצוי כספי.

כך או כך, במסגרת ניסוח של הסכם ממון או ניהול הליך גישור בגירושין, בני הזוג יכולים לחשוב על פתרונות נוספים שהם "מחוץ לקופסא", ובלבד שיתאימו להם באופן ספציפי.

 

ייעוץ ושכירת עורך דין גירושין לפתרון בעיית חיית מחמד משותפת בהליך גירושין

סוגיה זו של מי יחזיק בחיית המחמד לאחר התפרקות התא המשפחתי, הינה סוגיה מורכבת ומסובכת לפתרון. פעמים רבות, דיון יצרי הגורר מריבות קשות סביב סוגיה זו, יכול לתת את הטון לכל תהליך הגירושין ולספק הצצה לאיך יתנהלו שאר הסוגיות שיידונו בהליך זה.

אין ספק שלחיית המחמד המשותפת, יש ערך רגשי משמעותי ועמוק לכל אחד מבני הזוג אשר הסכימו לגדל אותה במהלך חיי הנישואין, אולם יש לחשוב גם על טובת החיה ועל השלמת ההליך כולו באופן ראוי ומכבד. עורך דין גירושין, יוכל ללוות מניסיונו את בני הזוג, בסוגיה זו, כמו גם בסוגיות אחרות ומשמעותיות לא פחות בכל הליך הגירושין.

אין להקל ראש בבחירת עורך הדין, ויש לבסס את הבחירה על המלצות, כימיה אישית, וניסיון עם מקרים דומים. ככל שעורך הדין יפתור בעיות אלו באופן משביע רצון, כך ההליך כולו יוכל להיות חלק ומהיר יותר.

 

לסיכום

בתי המשפט, כיום, נתקלים שוב ושוב בבעיה של חיית מחמד משותפת בהליך גירושין. כיוון שבבתים רבים, ישנה חיית מחמד אשר נכנסה לחיי המשפחה במהלך חיי הנישואין, יש לדאוג לה ולהחליט, הלכה למעשה, אצל מי היא תמשיך לשהות לאחר שבני הזוג יתגרשו. ישנן מספר גישות אשר יכולות לפתור בעיה זו, כאשר אחת מהן מתייחסת אל החייה כאל נכס או רכוש משותף.

אם היא נמצאת אצל אחד מבני הזוג, עליו לפצות את השני על אובדן זכויותיו בה ובהתאם לשווייה. עם זאת, כאשר בני הזוג חתמו על הסכם ממון לפני הנישואים או הסכימו להליך גישור, הם יוכלו להגיע לעוד מספר פתרונות, אשר יכולים להיתפר באופן ספציפי למידתם. בכל מקרה עורך דין גירושין יוכל לייעץ בנושא זה, כמו גם בנושאים אחרים הקשורים להליך הגירושין.

אודות המחברת

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

זכויות בעלות על דירה

זכויות בעלות על דירה בהליך הגירושין מהווה את סיומה של מערכת יחסים זוגית ומשפחתית אך הוא גם מהווה סיום של שותפות בכל הנוגע לרכוש של

איזון משאבים

גירושין הינם הליך קשה מנטלית אך גם סבוך מבחינה משפטית וחשוב לתת את הדעת על כל הנושאים הדורשים הסדרה בעת הליך הגירושין. אחד מאלו הינו

פירוק שיתוף בדירה

עבור זוגות רבים הנכס המשמעותי ביותר שירכשו לאורך חייהם הזוגיים יהיה דירת מגורים או לעיתים דירה להשקעה. בעת הליך הגירושין שהוא פירוק הסכם הזוגיות בין

רכוש שהושג לפני הנישואין

חלוקת רכוש בגירושין הינה אחת הסיבות העיקריות לסכסוכי גירושין והגשת תביעות. כתוצאה מכך הליך הגירושין שהוא קשה לכל הגורמים המעורבים בו, הופך לקשה אף יותר

חלוקת רכוש בגירושין

גירושין הוא אחד השלבים במערכת הזוגית שאף זוג אינו רוצה להגיע אליו. ורבים מחליטים לדחות ולהדחיק כל מחשבה והחלטה הקשורה בהליך רק לרגע בו ידרשו

חלוקת דירה בגירושין

אחת הסוגיות הקשות ביותר המתעוררות בעת הליך הגירושין של בני זוג הינה חלוקה של הרכוש של בני הזוג בכלל ושל הדירה שבבעלותם בפרט. מדובר באחד