האם מסורב גט רשאי לפיצויים בגין הסרבנות גט

בשנים האחרונות נושא סרבנות הגט עלה לכותרות במספר רב מאוד של מקרים, בין אם במקרה של שירה איסקוב ובין אם בכתבות תחקיר ועומק על מסורבות גט והאלמנטים המשפטיים וההלכתיים בנושא. אך סוגייה חדשה בנושא שקיבלה סמכות משפטית חדשה הינה האפשרות של מסורב גט לקבל פיצויים בגין הפגיעה שהוא חווה כתוצאה מסרבנות הגט.

מהי סרבנות גט?

על פי ההלכה היהודית כדי לאשר גירושין בין בני זוג ישנה חובה לקבל את הסכמתם של שני בני הזוג, יש לכך צדדים חיוביים מאוד המאפשרים למנוע פירוק משפחות בפזיזות ולאפשר הליכי גישור. אך מנגד זה מאפשר את תופעת סרבנות הגט שבה הגבר יכול לסרב לתת לאישה את הגט או שהאישה יכולה לסרב לקבל את הגט. בכך כל אחד מן הצדדים יכול לסכל את הליך הגירושין ולקלוע את בן הזוג בתוך הנישואים.

 

ההבדל בין הפגיעה לנשים אל מול גברים

תופעת סרבנות הגט היא תופעה שקיימת הן מצד גברים המסרבים לתת לאישה גט והן מצד הנשים. הנתונים היבשים המעידים על תפוצת התופעה מצד כל אחד מהמינים אינה ברורה בוודאות. אך, ברור לכל שההשפעה של תופעת העגינות היא קשה ומשמעותית יותר על האישה.

 

עניין הלכתי

מבחינת ההלכה אישה נשואה אשר מקיימת יחסים עם גבר אחר שאינו בעלה נחשבת למי שזנתה ולמי שעברה על חוקי ההלכה. האיסור הוא חמור עד כדי מצב בו ילד שיולד מיחסים כאלו יוגדר כממזר ויהיה פסול חיתון.

אומנם מבחינת אנשים רבים אין חשיבות אמיתית לחוקי ההלכה והם אינם חיים לפי חוקי התורה, אך בנושא של חתונה וגירושין אין הפרדה בין הדת למדינה ועל כן חוקי הדת הם אלו אשר קובעים ומגדירים את היכולת של אדם להינשא ולהתגרש בארץ. מבחינת חוקי ההלכה לדיינים אין אפשרויות רבות להגן או לעזור לאישה עגונה, זאת מלבד הטלת סנקציות על סרבן הגט.

האם מסורב גט רשאי לפיצויים בגין הסרבנות גט
האם מסורב גט רשאי לפיצויים בגין הסרבנות גט

מה קורה עם הגבר עגון?

במקרה של גבר עגון המצב פשוט יותר. ההלכה מאפשרת לו לשאת אישה שנייה במקרים מסוימים ולאחר קבלת היתר מהדיינים. נוסף לכך, גבר אשר יקיים יחסי מין עם אישה אחרת שהיא לא אשתו אינו מסתכן בוויתור על מזונות או הפיכת ילדיו מהמערכת יחסים הזו לממזרים. במקרים רבים של סרבנות נשים, הדיינים מתירים לגבר להינשא בשנית ובצורה כזו הוא יכול להמשיך את חיו ללא כל עיקוב או בעיה.

 

מי יכול להיקלע לסיטואציה?

חשוב לזכור שהסמכות הראשית על כל נושא הנישואים והגירושין בישראל הינה בידיה של הרבנות הראשית. אומנם נעשו פשרות המאפשרות לבני זוג להינשא בנישואים אזרחיים מחוץ לכותלי מדינת ישראל ולאחר מכן להירשם בישראל כנשואים, אך הסמכות על נושא הגירושין נותר כשהיה בידי הרבנות בלבד.

על כן, כל זוג שלכל הפחות אחד מבני הזוג הוא יהודי, בין אם התחתן בישראל ובין אם בחר בחתונה אזרחית בחו"ל, יהיה חייב לעבור דרך הרבנות במידה וירצה לפרק את הקשר. לכן, בפועל כמעט כל זוג בישראל עשוי להגיע למצב שבו אחד מבני הזוג הוא סרבן גט.

 

סנקציות על סרבן גט

כדי למנוע את התופעה ולעזור בעיקר לנשים שנותרות תקועות בחייהן, ללא יכולת להקים משפחה חדשה ולהתקדם בחיים, החוק בישראל מאפשר לדיינים להפעיל סנקציות משמעותיות על סרבני גט. הסנקציות הללו כוללות בתוכן איסור יציאה מהארץ (בעיקר כדי למנוע בריחה של הסרבן מן הארץ) כמו גם סנקציות בפן הכלכלי ותעסוקתי. הסנקציה החמורה ביותר הינה מאסר אשר יכול להימשך שנים ארוכות, עד לקבלת הגט.

 

לתבוע פיצויים על תקופת הסירוב – סנקציה חדשה או פיצוי הולם?

למרות כל ההליכים הנעשים בכדי למנוע את התופעה של סרבנות גט, ישנם מאות ואף אלפי מקרים חדשים בשנה של נשים וגברים עגונים אשר אינם יכולים להמשיך את חייהם באופן חלקי או מלא. בעשור האחרון הוצג תקדים משפטי בו נפסק כי אדם אשר נותר עגון יוכל לקבל פיצויים על עוגמת נפש ועל הפגיעה באורח החיים ובאפשרות להתקדם, להתפתח ולהקים משפחה חדשה.

בדרך כלל, תביעות אלו יגיעו בעיקרן מצד הנשים העגונות, זאת משום שהפגיעה הנפשית והממשית בהן לרוב היא גדולה בהרבה מהפגיעה בגברים. כמו כן, קיימת גם פגיעה כלכלית במקרים בהם האישה נותרת כמפרנסת יחידה וללא קבלת מזונות או עזרה מהבעל סרבן הגט.

כמו כן, חשוב לזכור כי ההחלטה על אישור פיצויים מהסוג יכולה להוות דרך נוספת למנוע את התופעה של סרבנות גט ולהוות סנקציה נוספת אשר יכולה להיות מוטלת על סרבני הגט.

 

האם גם גבר שהותר לו להינשא בשנית יקבל פיצויים?

הפגיעה בגברים מסורבי גט היא כביכול פחותה מהפגיעה בנשים, בעיקר במצבים בהם הגבר מקבל היתר לנישואים בשנית. אולם, פסיקה משנת 2011, קבעה כי גם גבר אשר הותר לו להינשא בשנית יכול לתבוע ולקבל פיצויים על תקופת הסרבנות.

חשוב לזכור, שבכל אחד מן המקרים של סרבנות גט ישנה פגיעה נואשת בחירות, בכבוד ובזכות הבסיסית של כל אדם לגופו ולעצמו וזהו הבסיס שעומד מאחורי תביעות עוגמת נפש ופגיעה כלכלית ואישית אלו.

 

חשוב לזכור מהו המצב בפועל

למרות העובדה שמסורב הגט יכול לתבוע פיצויים ובית המשפט יקבע לטובתו, חשוב לזכור שבמקרים רבים של סרבנות גט, הרכוש של הסרבן מעוקל או מוקפא. מעבר לכך שבמקרים רבים לסרבן אין את היכולת הכלכלית לשלם את תשלומי התביעה. לכן, ישנו סיכוי שסרבן הגט לא ישלם את חובו למרות הכל.

חשוב לזכור שבמקרים אלו, ישנה חשיבות רבה מאוד לייעוץ מוקדם ולליווי של עורך דין המתמחה בתחום של סרבנות גט ולאחר מכן גם בתחום של תביעה כנגד סרבני גט. כיום ישנם ארגונים רבים הפועלים בתחום וחשוב מאוד לבחור במומחה כדי לקבל את מלוא הזכויות המגיעות לכם בזמן הקצר ביותר.

אודות המחברת

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

האם הסכמה להתגרש מהווה עילה לכפיית גט?

תחום הנישואים והגירושין בישראל מהווה את אחת מהנקודות הרגישות ביותר הקיימות בכל הסכסוך שבין דת למדינה. היסטורית הרבנות הראשית ומוסדות הדת קיבלו את הסמכות הבלעדית

דרכי כפיית גט

כפיית גט אינה דבר של מה בכך, מדובר על הליך מסובך הן מבחינה הלכתית והן מבחינה חוקית אזרחית ויש צורך להבין לעומק את המשמעויות של

מהי סרבנות גט

הרבנות הינה הסמכות העיקרית והיחידה בישראל אשר מטפלת בנושאים של נישואים וגירושין בישראל. המשמעות היא שכל אדם יהודי הרוצה להתחתן או להתגרש בתוך גבולות מדינת

מתי יש צורך בגט מבית הדין הרבני?

בראשית הקמתה של מדינת ישראל בתור מדינה יהודית ודמוקרטית נקבע כי כל הסמכויות הקשורות בנישואים וגירושין וכפועל יוצא מכך בהקמתן של משפחות חדשות, יהיה בידיה