הרופא טעה? האם כל טעות נחשבת לרשלנות רפואית?

רופאים הם בעלי המקצוע המוסכמים לבצע הליכים רפואיים כאלו ואחרים. החל מאבחנות ועד שלבי הטיפול, כל אלו בסמכותו של רופא. אולם, ישנם מקרים בהם המטופל נשאר עם נזק גופני לאחר הטיפול עקב טעות של הרופא עצמו. האם כל טעות נחשבת לרשלנות רפואית? תשובות במאמר שלפניכם.

 

הליך רפואי

להליך הרפואי ישנם מספר שלבים. לרוב, שני ההיבטים המרכזיים בו כוללים את שלב האבחנה ואת שלב הטיפול. בשלב האבחנה, הגורם המטפל, הרופא במקרה הזה, בוחן את סיפורו הרפואי של המטופל, את ההיסטוריה הרפואית שלו, בוחן סימנים ותסמינים ושולח את המטופל לטיפולים השונים, לפי שיקול דעתו המקצועי ולפי המדדים שמראה המטופל. השלב השני, שלב הטיפול, מגיע רק לאחר שלב האבחנה. לאחר שהרופא מאשש את התופעה ממנה סובל המטופל, הוא יכול להמליץ לו על טיפול מתאים, על מנת להעלים את המחלה ולשפר את מצבו של המטופל. הטיפול עליו ימליץ הרופא יותאם להיבטים שונים אצל המטופל, כמו גיל, רגישויות ואורח חיים.

 

מתי טעות נחשבת לרשלנות?

מצבים בהם המטופל ניזוק בצורה כלשהי מההליך הרפואי, עקב טעות מובהקת של הרופא, מעוררים חשש לרשלנות רפואית. החוק מתייחס אל רשלנות רפואית כאל מצב בו לא פעל הרופא בצורה סבירה ההולמת את הכשרתו ותפקידו, מבלי לנקוט במידת זהירות. לדוגמא, בשלב האבחון, במידה ורופא התעלם ממדד מסוים אצל המטופל ולא שלח אותו לבדיקה בעניין, ייתכן כי הדבר יחשב לרשלנות רפואית, במידה והמטופל נפגע כתוצאה מכך. עורך דין רשלנות רפואית מסוגל לבחון מקרים פרטניים ולייעץ בהם.

 

מתי טעות אינה נחשבת לרשלנות?

למרות שהחוק מכיר בכך שרופאים עשויים להתרשל בתפקידם, אין זה אומר כי כל טעות משמעה רשלנות. החוק מכיר בכך שגם רופאים הם בעלי מקצוע ובני אדם, כך שלפעמים הם יכולים לבצע טעות מקצועיות, על אף שנקטו זהירות ופעלו בצורה סבירה. למשל, רופא יכול לטעות באבחנה שלו, אך הדבר לא ייחשב כרשלנות רפואית במידה והוא ביצע את כל הבדיקות הנדרשות ופעל בצורה שעולה על הדעת. כמו כן, הוא עשוי לבצע טעות בשלב הטיפול, למרות נקיטה באמצעי זהירות. כל אלו לא יחשבו לרשלנות רפואית.

 

מה ניתן לעשות?

במצבים של רשלנות רפואית, ניתן להגיש תביעות פיצויים. תביעות פיצויים בגין רשלנות רפואית יוגשו לבית משפט השלום או המחוזי, תלוי בגודל התביעה. שופט בית המשפט יקבע האם קיים מקום לפיצוי. במידה וכן, הוא יפסוק את סכום הפיצוי.

 

לא כל טעות היא רשלנות

טעויות הן חלק מהחיים. רופאים הם בעלי מקצוע מוסמכים ואמינים, אשר עוברים הכשרה ארוכה וקפדנית, אך ייתכן כי גם הם יטעו בעבודתם. כאשר הטעויות שלהם נעשות תוך כדי פעולות שאינן סבירות לביצוע, או מתוך אי נקיטה של אמצעי זהירות, מדובר ככל הנראה ברשלנות רפואית.

רשלנות רפואית

 

 

 

 

 

 

 

 

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף

הליך בוררות עם בוררים מובילים בתחום

בעולם העסקים המודרני, חברות גדולות ובינוניות נתקלות לעתים קרובות בסכסוכים מסחריים שעלולים להשפיע באופן משמעותי על פעילותן. במצבים אלה, הליך בוררות יעיל עם בוררים מקצועיים