האם הסכמה להתגרש מהווה עילה לכפיית גט?

תחום הנישואים והגירושין בישראל מהווה את אחת מהנקודות הרגישות ביותר הקיימות בכל הסכסוך שבין דת למדינה. היסטורית הרבנות הראשית ומוסדות הדת קיבלו את הסמכות הבלעדית בנושא ועל כן כל זוג יהודי בישראל נדרש להתחתן ולהתגרש כחוקי ההלכה. חלק מחוקי הגירושין הולידו את תופעת סרבנות הגט וכתוצאה מכך גם את כפיית הגט ומדובר בנושאים סבוכים הרבה יותר ממה שחשבתם.

ההיסטוריה של הגירושין

כדי להבין את הבסיס של חוקי הגירושין הקיימים כיום במדינת ישראל יש לחזור אחורה בזמן ולהכיר את השינויים העיקריים שהתרחשו בהלכות הקשורות בנישואים וגירושין לאורך ההיסטוריה של הדת היהודית.

אחד השינויים הללו התרחש אי שם במאה ה-11, עד אותו העת כל גבר יהודי יכול היה לשאת מספר רב של נשים, כמו כן, יכול היה הבעל לגרש את אשתו ללא כל הסכמה שלה. במהלך המאה ה-11 רבנו גרשום פסק וקבע כי חל איסור על ריבוי נשים וכי לא ניתן לגרש אישה בעל כורחה. מתוך פסיקות אלו עלתה הפסיקה שעומדת עד היום, כי הגט יכול להינתן רק במצב בו שני בני הזוג הסכימו על כך.

המטרה שעומדת מאחורי פסיקות וחוקי הלכה אלו היא חיובית ומטרתה לשמור על שלום המשפחה ולהגן על האישה מפני גירוש (בעיקר בתקופות בהן לא היו לנשים זכויות ויכולות להיות עצמאיות). אך לצערנו, לאורך השנים ועם שינוי יחסי הכוחות בין גברים לנשים פסיקת הלכה זו הפכה גם לנטל והביאה אל העולם את תופעת סרבנות הגט.

 

מהי סרבנות גט ומי יכול להיות סרבן גט?

הגט הינו מסמך רשמי, ממש בדומה לכתובה, אשר מהווה את ההיתר של האישה להינשא לאדם אחר. הגט ניתן על ידי הבעל והאישה צריכה לקבלו. סירוב גט הינו מצב בו אחד מהצדדים (כן, כן, גם האישה יכולה להיות סרבנית גט) מסרב לתת או לקבל את הגט. באופן זה הגירושין אינם תקפים ובני הזוג נותרים נשואים למורת רוחו של אחד הצדדים.

 

מהי כפיית גט?

אומנם הגט צריך להינתן ולהתקבל מרצון, אך במקרים קיצוניים בהם אחד מבני הזוג מסרב בתוקף לשחרר את בן זוגו או במקרים הלכתיים מוגדרים נוספים (כמו בגידה של האישה, עקרות של מי מבני הזוג ועוד) ניתן לכפות את מתן הגט. וזאת באמצעות הטלת סנקציות שונות על סרבן הגט.

האם הסכמה להתגרש מהווה עילה לכפיית גט
האם הסכמה להתגרש מהווה עילה לכפיית גט

מה ההשלכות של כפיית גט?

כדי לאפשר את מתן הגט יש צורך "לעודד" או יותר נכון "לכפות" על סרבן הגט להעניק או לקבל את הגט. על כן, מופעלים על סרבן הגט סנקציות ברמות חומרה שונות וכל זאת על מנת לשחרר את העגון או העגונה.

 

סנקציות כלכליות

אחד סוגי הסנקציות שניתן להטיל על סרבן הגט הינה פגיעה כלכלית בו. ניתן להגביל את חשבונו של הסרבן, לעקל מקרקעין ואף לעקל קצבאות שהסרבן מקבל. כמו כן, ניתן לשלול רישיונות מקצועיים כמו רישיון עורך דין ובצורה כזו להשפיע על יכולתו להתפרנס.

 

הגבלת חופש התנועה

הסוג השני של הסנקציות שניתן לתת הינן הגבלות תנועה. החל מהגבלת יציאה מהארץ (כדי שלא יברח) ועד למאסר או בידוד של סרבני גט הנמצאים מכבר בכלא.

 

הסכמה להתגרש ומה שבא אחר כך

ההיגיון הבריא אומר שאם אדם הסכים להתגרש המשמעות שהוא רוצה לתת (או לקבל) את הגט ולכן ניתן לכפות עליו את הגט ולמנוע מהצד השני להפוך לעגון. אך יש לזכור שבכל מקרה של גירושין המצב הינו סבוך יותר ולא מספיקה הסכמה להתגרש כהסכמה לתת גט וכעילה לכפות מתן גט.

 

מהי הסיבה שהסכמה לגירושין היא לא עילה לכפות גט?

ההלכה מגדירה כי כל הליכי הגירושין, ההסכמים על חלוקת הרכוש, ביצוע פירוק שיתוף על רכוש משותף והסכמה על משמורות חייבים להתנהל במקביל ולהסתיים כולם במקביל להליך הגירושין הדתי. המשמעות הינה שלפני שמתקבל הגט חייבים להגיע להסכם גירושין מלא ומאושר.

במקרים רבים, בן זוג מסכים להתגרש אך רוצה לקבל משמורת על הילדים, חלוקה הוגנת (לראות עיניו) של הרכוש, שינוי הסכם הממון ועוד דברים נוספים אשר לראות עיניו מגיעים לו כחלק מהליך הגירושין. לכן, אומנם הוא הסכים להתגרש, אך הוא אינו מסכים לביצוע ההליך בזה הרגע ונדרש לסגור את כל הקצוות והסוגיות הפתוחות לפני מתן הגט הרשמי ופירוק הקשר.

 

אם כך, מה הפתרון?

במרבית המקרים סרבן הגט מושך את הזמן עד הגירושין כדי להטיב עימו בהסכם הגירושין בכל אחד מן האלמנטים שחשובים לו. עם זאת, ישנם מקרים בהם הסרבן בוחר בדרך זו במטרה למנוע מבן זוגו (או בת זוגתו) להמשיך את חייהם ולהתחיל מערכת יחסים חדשה או מנגד סרבן הגט רוצה להרוויח באופן משמעותי מהסכם הגירושין דבר אשר אינו מוסכם על הצד השני.

במקרים כאלו בהם הסירוב למתן גט אינו מגיע מתום לב ישנן אפשרויות שונות, למשל כפיית גט בשל עילה הלכתית אחרת. כמו כן, במקרים מהסוג מומלץ מאוד לפנות לעורכי דין המתמחים בנושא של סרבנות גט.

 

ההשלכות של עגינות

חשוב להבין שאומנם שני בני הזוג יכולים להיות סרבני גט (וכתוצאה מכך גם מסורבי גט), אך ההשפעה וההשלכות של עגינות על נשים היא משמעותית קשה יותר מאשר על גברים. ההלכה מגדירה כי אישה נשואה אינה רשאית לקיים יחסים עם אף גבר שאינו בעלה. במידה וזו בוחרת "לזנות" ולבגוד בבעלה (גם אם הותיר אותה עגונה), היא צפויה להפסיד את הזכויות שלה על הכתובה.

כמו כן, אם תרצה להינשא כדת משה וישראל לגבר איתו הייתה במהלך הליך הגירושין הם יהיו פסולי חיתון אחד לשני ולא יוכלו להגשים רצון זה.

לעומת זאת, במקרה של גבר עגון הדיינים יכולים לאפשר לגבר להינשא בשנית וזאת למרות סירובה של אשתו למתן גט. בשל ההבדלים הללו, הסנקציות וההשפעה של כפיית גט היא רבה יותר על גברים המסרבים לתת גט מאשר על נשים המסרבות לקבל אותו.

אודות המחברת

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

דרכי כפיית גט

כפיית גט אינה דבר של מה בכך, מדובר על הליך מסובך הן מבחינה הלכתית והן מבחינה חוקית אזרחית ויש צורך להבין לעומק את המשמעויות של

מהי סרבנות גט

הרבנות הינה הסמכות העיקרית והיחידה בישראל אשר מטפלת בנושאים של נישואים וגירושין בישראל. המשמעות היא שכל אדם יהודי הרוצה להתחתן או להתגרש בתוך גבולות מדינת

מתי יש צורך בגט מבית הדין הרבני?

בראשית הקמתה של מדינת ישראל בתור מדינה יהודית ודמוקרטית נקבע כי כל הסמכויות הקשורות בנישואים וגירושין וכפועל יוצא מכך בהקמתן של משפחות חדשות, יהיה בידיה