דרכי כפיית גט

כפיית גט אינה דבר של מה בכך, מדובר על הליך מסובך הן מבחינה הלכתית והן מבחינה חוקית אזרחית ויש צורך להבין לעומק את המשמעויות של כפיית גט ושל הסיבות הדורשות ואף מחייבות את כפיית הגט.

מהו גט?

בישראל חוקי המדינה מגדירים כי כל אדם אשר רוצה להתחתן ולשנות את הסטטוס האישי והזוגי שלו לנשוי, נדרש לעשות את הליך הנישואים דרך בית הדין הדתי על פי דתו. במקרה של יהודים, מדובר על בית הדין הרבני. אך, ישנה גם אפשרות להתחתן בחו"ל באחת מהמדינות המאפשרות לתושבים זרים להתחתן בתוך גבולותיה.

מבחינת הליך הגירושין, שהוא סיום קשר הנישואים והזוגיות, כל זוג יהודי מחויב לבצע את ההליך בכותלי בית הדין הרבנים ואין אפשרות אזרחית לביצוע ההליך. במסגרת הליך הגירושין הדתי ניתן על ידי הבעל הגט שהוא המסמך הרשמי והחוקי אשר מתיר את הקשר הזוגי ומתיר את האישה להינשא לכל איש אשר תרצה.

 

מה ההלכה אומרת לגבי מתן וקבלת גט?

בעבר הרחוק מאוד חוקי ההלכה אפשרו לכל גבר לגרש את אשתו ללא הסכמתה ואף להינשא למספר נשים. לאורך ההיסטוריה של העם היהודי החוקים השתנו כך שלא ניתן לכפות קבלת גט על האישה. על כן החוק הגדיר כי על הגט להיות ברצון של שני הצדדים. מצב בו אחד הצדדים אינו מסכים לתת (הגבר) או לקבל (האישה) את הגט מוגדר בתור סרבנות גט ומצב זה יכול להוביל לכפיית גט ולסנקציות על הסרבן.

 

מהי עגינות?

עגינות הינה המצב בו קיימת סרבנות גט ומסורב הגט, שאינו יכול להמשיך בחייו היות והוא כבול לנישואים. חשוב לדעת שההגדרה של עגינות קיימת לשני המינים. גם לאישה שבעלה מסרב לתת לה גט וגם לגבר שאשתו אינה מסכימה לקבל את הגט.

 

מדוע נשים נפגעות יותר מתופעת העגינות?

אומנם עגינות יכולה להיות נחלתם של שני המינים ושני בני הזוג, אך בפועל נשים נפגעות באופן משמעותי הרבה יותר ממצב של עגינות.

הסיבה לכך מגיעה גם היא מחוקי ההלכה שאליהם כפופים כל החוקים הקשורים בנישואים בישראל. מבחינת נשים, מצב של עגינות מגדיר את האישה בתור נשואה ולכן היא אינה יכולה לקיים קשר זוגי ואינטימי מיני עם כל גבר מלבד בעלה. על כן, האישה העגונה הינה בסכנה של איבוד המזונות המגיעים לה ומניעה של היכולת שלה להתחתן בעתיד עם בחיר ליבה וכל זאת בגלל ש"נתפסה" עם גבר אחר שאינו בעלה, סרבן הגט.

יתרה מכך וחמור מכך, במקרה בו האישה תלד ילד כתוצאה מהקשר מחוץ לנישואים הילד יוגדר בתור ממזר ויהיה פסול חיתון.

דרכי כפיית גט
דרכי כפיית גט

מתי בית הדין הרבני יכול לכפות גט?

כפיית גט הינה תהליך סבוך מאוד וזאת בשל העובדה שהגט חייב להיות בהסכמה. ישנן מספר סיבות שבגינן ניתן לכפות גט.

ראשית, במקרה בו אחד מבני הזוג רוצה להתגרש, הליך של בוררות ושלום בית לא צלח ובן הזוג סרבן הגט אינו מוכן לתת את הגט מסיבות של מריחת זמן או הימנעות שהיא לא לגיטימית, בית הדין הרבני יכול לכפות את מתן או קבלת הגט.

בנוסף לכך, ישנן עילות נוספות אשר בגינן בית הדין יכול לכפות את הגט על בני הזוג גם אם הם אינם רוצים בכך. סיבות אלו קשורות יכולות להיות קשורות במומים, עקרות של מי מבני הזוג, בבגידה מצד האישה או באי רצונו של הגבר לכלכל את המשפחה.

 

הצורך בהגבלות משמעותיות

אומנם מההגדרה של כפיית גט נשמע שמדובר בעובדה מוגמרת, מקרים בהם בית הדין הרבני מורה על קיומם של הגירושין ועל הזוג לסיים את מערכת היחסים שלהם. אך, בשל העובדה שהגט חייב להינתן ולהתקבל בהסכמה מלאה, כפיית גט הינה רק שלב של מתן הגבלות על סרבן הגט וזאת במטרה לגרום לו לתת את הגט בסופו של דבר.

ההגבלות שניתן להטיל על סרבן או סרבנית הגט הינן מרובות והמטרה שלהן היא להפעיל לחץ כלכלי, חברתי ואישי על הסרבן. רמת ההגבלות משתנה בין מקרה למקרה, לפי חומרת המצב ומשך הזמן שהסרבן מסרב להעניק את הגט.

 

סנקציות כלכליות

עיקר הסנקציות אשר מוטלות בהליכים של סרבנות גט הינן סנקציות כלכליות. הן מצד אחד קלות מאוד ליישום ומהצד השני הן גם משפיעות באופן משמעותי על אורח חיו ועל העתיד של סרבן הגט.

האפשרות הראשונה מבחינה כלכלית הינה פגיעה בפרנסה ובתוך כך, שלילה של רישיונות לעסוק ברפואה, רוקחות, עריכת דין או ראיית חשבון. כמו כן, ניתן למנוע מסרבן גט לעבוד או להתקבל למשרות בשירות המדינה.

בנוסף לכך, ניתן לעקל את החשבונות של הסרבן ואף לעקל חלקית או באופן מלא קצבאות ודמי גמלאות. כמו כן, איום נוסף כלכלי המוטל על סרבן הגט הינה תביעה מהצד העגון בשל הנזק שנגרם לאותו אדם כתוצאה מתקופת העגינות.

 

הגבלות נוספות על סרבני גט

נוסף להגבלות הכלכליות, ישנן הגבלות נוספות על חופש התנועה ועל זכויות נוספות אשר יכולות להיות מיושמות. הגבלה אחת הינה ההגבלה על יציאה מהארץ, שנועדה גם למנוע מאותו סרבן לברוח מהארץ ובכך להימנע מהסנקציות ולגרור את הליך הגירושין עוד.

ההגבלה החמורה ביותר שניתן ליישם על סרבן גט הינה מאסר. במקרה של סרבן גט המרצה עונש מאסר ניתן לשלוח אותו לבידוד כדי לכפות את מתן הגט.

 

האם ניתן להגביל גם נשים סרבניות גט?

גם על נשים ניתן להחיל את כל ההגבלות שניתן לתת לגבר סרבן. אך, ברוב המקרים הפגיעה בגבר הינה פחותה ובית הדין הרבני יכול לאשר לאותו גבר להינשא בשנית וללא צורך בגירושין ולכן בדרך כלל ההגבלות לא ניתנות לנשים.

 

מה קורה במצב שהסנקציות אינן עוזרות?

לצערנו, ישנם סיפורים רבים על נשים שנותרו עגונות לאורך שנים ארוכות וזאת למרות החלטת בית הדין לכפות את הגט וההגבלות שהוטלו על סרבן הגט. במקרים אלו לצערנו חייבים להמשיך להילחם בסרבן הגט. בית הדין הרבני, בדרך כלל יטיל עליו את הסנקציות הכבדות ביותר שניתן, אך מומלץ לפנות גם לעורך דין שמתמחה בנושא שיטפל בנושא עבור האישה העגונה.

אודות המחברת

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

האם הסכמה להתגרש מהווה עילה לכפיית גט?

תחום הנישואים והגירושין בישראל מהווה את אחת מהנקודות הרגישות ביותר הקיימות בכל הסכסוך שבין דת למדינה. היסטורית הרבנות הראשית ומוסדות הדת קיבלו את הסמכות הבלעדית

מהי סרבנות גט

הרבנות הינה הסמכות העיקרית והיחידה בישראל אשר מטפלת בנושאים של נישואים וגירושין בישראל. המשמעות היא שכל אדם יהודי הרוצה להתחתן או להתגרש בתוך גבולות מדינת

מתי יש צורך בגט מבית הדין הרבני?

בראשית הקמתה של מדינת ישראל בתור מדינה יהודית ודמוקרטית נקבע כי כל הסמכויות הקשורות בנישואים וגירושין וכפועל יוצא מכך בהקמתן של משפחות חדשות, יהיה בידיה