ביטול חלק מהסכם ממון

זוג אשר חותם על הסכם ממון, מקווה שההסכם לא יצטרך לבוא לידי מימוש, שכן התקווה הראשונית של כולם היא לגרום לנישואין להצליח. מבחינה רגשית, לפחות, לזוגות רבים לא קל להיכנס לנישואין עם הסכם ממון, כי האפשרות של סיום היחסים עולה על הפרק במסגרת עריכת המסמך, עוד לפני שהנישואין החלו בכלל. יחד עם זאת, הסכמי ממון הם קריטיים ביותר, ויכולים למנוע הרבה מאוד בעיות בנוגע לחלוקת הרכוש והכספים עם סיום מערכת היחסים. הסכם ממון הוא הסכם משפטי מחייב, אך יש מקרים בהם מבטלים אותו, או חלק ממנו, כפי שנסביר במאמר זה.

החשיבות של הסכם ממון

ההתמודדות עם נושא העריכה של הסכמי ממון היא קשה מאוד עבור זוגות רבים, בשלב הראשוני. לא נעים לבקש מבן הזוג לחתום על מסמך משפטי, שקובע את חלוקת הממון והנכסים בתום הנישואים, עוד לפני שהנישואים החלו. עם זאת, בישראל של היום זה פשוט מתבקש, ולבטח כאשר שני הצדדים מגיעים לנישואים עם רקע כלכלי שונה.

כלומר, אם לאחד הצדדים יש דירה, סכום כסף משמעותי, או ירושה גדולה בפתח, הוא ירצה להגן על עצמו. אף אחד לא רוצה להתגרש לאחר כמה שנים, ולוותר על סכומים משמעותיים, רק בגלל שלא חתמו על הסכם ממון טוב.

 

מהו ביטול חלק מהסכם ממון

או ביטול מלא של ההסכם אלו דברים נדירים יחסית. המסמך הרי אושר על ידי בית המשפט, לאחר שההשלכות שלו הובהרו לשני הצדדים ולאחר שנראה ששני הצדדים גם מבינים את הנעשה, וכי לא הופעל לחץ על אף אחד מהם לחתום על ההסכם. עם זאת, הסכם ממון יכול להתבטל כאשר מתקיימות שתי נסיבות חשובות.

האחת, היא היעדר ייצוג משפטי של אחד הצדדים בעת החתימה, והשנייה, הסכם דרקוני וחד צדדי, אשר מקפח את אחד הצדדים ואשר נעשה בזדון.

 

נסיבות שבהן עשוי להתאפשר ביטול הסכם ממון

התסריט ההגיוני ביותר שיביא לביטול הסכם ממון הוא כזה שכולל תמימות של אחד הצדדים, לצד ניצול מלא של העובדה הזו מהצד השני. כך לדוגמה, אדם שגרם לבן או בת זוגו לחתום על המסמך, תוך כדי שהייצוג המשפטי הוא למעשה רק של הצד היוזם, ולא של הצד השני.

בנוסף, מקרה בו אדם מתחתן עם אדם אחר ממעמד גבוה יותר, מחתים אותו על הסכם חד צדדי בו ילקח ממנו כל רכושו, ויוזם גירושין מיד לאחר מכן, זהו הסכם שיכול להיות מבוטל על ידי בית משפט, רק אם אפשר להוכיח כוונת זדון.

ביטול חלק מהסכם ממון
ביטול חלק מהסכם ממון

ביטול חלק מהסכם ממון – מורכבות העניין

העניין של ביטול חלק מהסכם ממון הוא גם כן מורכב מאוד, מכיוון שיש צורך להוכיח עוול מאוד חד צדדי כדי לגרום לבית המשפט לשנות את דעתו. בית המשפט צריך לבחון בצורה מעמיקה האם יש עילה לביטול ההסכם או חלקים מתוכו, ובתוך כך, האם אחד הסעיפים הוא בר ביטול, בהתאם למציאות שנוצרה מאז חתימת ההסכם.

בסופו של דבר, ביטול חלק מהסכם הממון יועדף על פני ההסכם כולו, כדי שלא לפגוע בערך החתימה על ההסכם בזמן בו הוא נערך.

 

ביטול חלק מהסכם ממון במקרה של גילוי נכס או חשבון נסתר

ביטול חלק מהסכם ממון יכול להתרחש בעיקר כאשר יש פרט משמעותי שהתגלה לאחר הגירושין. כך למשל, חשבון בנק נשכח בחו"ל, או נכס שאחד הצדדים לא הכריז עליו, לפתע צץ, והצד השני לא ידע על כך בעת קיום ההסכם. בית המשפט יבדוק את חוסר הפגיעה, והוא יעדיף תיקון של העוולה באמצעות גישור הוא פסק דין, מאשר ביטול ההסכם כולו, דבר שיכול לפגוע בעיקר בתובע.

כדי להתמודד עם הנושא של ביטול חלק מהסכם ממון בבית משפט, חשוב מאוד לעבוד עם עורך דין גירושין איכותי.

 

החשיבות של עו"ד גירושין בביטול חלק מהסכם ממון

בעת מימוש הסכם הממון עלולות לצוץ הרבה מאוד בעיות. מעבר להסתרת פרטים, יש גם עניינים של חלוקת זמן עם הילדים, אי יכולת לשלם, ענייני חובות ועוד. לכן, עו"ד גירושין במקרה הזה הוא נכס אמיתי, ולבטח כאשר יש צורך בביטול חלק מההסכם, והתמודדות מול בית המשפט. ביטול חלק מהסכם ממון הוא רלוונטי רק אם מצליחים להוכיח עוולה מאוד גדולה, וזה דבר שקשה לעשות ללא עורך דין גירושין המתמחה ושוחה בחומרים.

 

ביטול חלק מהסכם ממון בגירושין – התמודדות לא פשוטה

ההתמודדות עם בית המשפט רגע לאחר הפרידה או הגירושין של בני הזוג לעולם אינה פשוטה, וגובה מחיר קשה מאנשים ומהמשפחות שלהם. הסכם ממון קיים כדי למנוע את ההתנגשות הזו, אך במקרים מסוימים, בהם יש צורך לבצע ביטול חלק מהסכם ממון הצורך הזה עולה בשנית.

כאשר סודות מתגלים ויש שינוי במצב הכלכלי של אחד הצדדים, הוא חייב להילקח בחשבון, ולבטח אם לא היה ידוע עוד בטרם הכניסה מתחת לחופה. חשבון בנק נוסף או נכס בחו"ל, אלו דברים משמעותיים, שלבטח היו נכנסים להסכם המקורי, לו היו ידועים.

 

הדיון בבית המשפט בנוגע לביטול חלק מהסכם ממון

בדיונים על ביטול חלק מהסכם ממון בית המשפט נמצא בבעיה, מפני שבדיונים שקדמו לחתימה על הסכם הממון, הוא כביכול וידא ששני הצדדים מבינים ומכירים בהסכם, וכי אף אחד לא אילץ אותם לחתום עליו. עם זאת, לו בית המשפט והצד התובע היו מכירים בנכסים ובכספים הנסתרים, כנראה שההסכם היה נראה אחרת.

כאשר זה מגיע לנקודה בה צריך לבטל את ההסכם כולו, אשר הוא סבוך וכולל הרבה סעיפים משמעותיים, לבין תיקון אחד הסעיפים ופשרה כספית, הוא יבחר כאמור באפשרות השנייה, במה שנראה הרבה יותר הגיוני ונכון.

 

עורך דין גירושין כמפתח להצלחה בביטול חלק מהסכם ממון

הסכמי ממון הם הסכמים סבוכים שנחתמים לרוב לאחר משא ומתן ארוך. כאשר נמצא פגם בהסכם כאשר באים לממש אותו, אפשר לבצע ביטול חלק מהסכם ממון בעזרת עורך דין גירושין אשר מכיר ויודע את החומר. בית המשפט, כאמור, יעדיף תיקון וביטול של חלק מההסכם, מאשר את ביטולו הכללי.

אודות המחברת

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

ביטול הסכם ממון

הסכם ממון הוא חוזה משפטי לכל דבר ועניין. ככזה יש לו מעמד משפטי של פסק דין מחייב. אולם יחד עם זאת, כאשר ניתן להוכיח שההסכם

הסכם ממון כהסכם מקפח

השאיפות הרומנטיות של מרביתנו כוללות מציאת בן או בת זוג איתם נוכל לבלות את שארית ימינו, באושר וגם בעושר. עם זאת, הסטטיסטיקה בישראל מראה סיפור

הסכם ממון על דירה

אנשים נכנסים למערכות יחסים בכל מיני סיטואציות שונות בחיים. לרוב, הרקע הסוציו אקונומי הוא די דומה, אך יש מקרים בהם יש הבדלים ברמת ההכנסות והרקע

כללים לביטול הסכם ממון

הסכמי ממון הם הסכמים שהייעוד שלהם הוא מציאת הדרך הנכונה לפירוק קשר הנישואים מבחינה כלכלית. בזמן פרידה, החיים של אנשים משתנים והם צריכים להמציא את

יחסי ממון בין בני זוג

בני זוג אשר מחליטים להתחתן בישראל צריכים להבין את כלל ההשלכות הנגזרות מכך. יש המון אלמנטים חוקיים סביב הנישואין, ורובם סובבים סביב כסף. האלמנט הכלכלי