איך תדעו שמי שאתם אוהבים מכור לאלכוהול

התמכרות לאלכוהול היא בעיה חברתית רחבה, שפוגעת לא רק במכור עצמו אלא גם בבני משפחתו וחוג חבריו. חשוב ללמוד לזהות את סימני ההתמכרות כדי להציע עזרה ותמיכה בשלב מוקדם ככל האפשר. במאמר זה נתייחס לסימנים המצביעים על התמכרות.

 

שינויים במצב הרוח

אחד הסימנים הבולטים ביותר להתמכרות לאלכוהול הוא שינויים קיצוניים ובלתי צפויים במצב הרוח. אדם שהיה בעבר שמח ואופטימי יכול להפוך מדוכא וחסר תקווה. ולהיפך – מי שהיה בעבר מצב רוח יציב, יכול לחוות געגועים וכעסים עזים ללא סיבה נראית לעין. מצבי הרוח המשתנים נובעים מההשפעה הישירה של האלכוהול על מערכת העצבים ועל איזון הכימיקלים במוח.

בנוסף, גורמים נוספים כמו בעיות שינה, תזונה ירודה ומתח נפשי תורמים גם הם לשינויים הקיצוניים. ככל שההתמכרות מתקדמת, כך גם תדירות ועצמת השינויים במצב הרוח הולכים וגוברים. הדבר פוגע מאוד ביכולת לתפקד באופן תקין ומעמיד את האדם וסביבתו בלחץ רגשי רב. זהו סימן בולט לאדם שצריך גמילה מאלכוהול.

שינויים במצב הרוח

ירידה בתפקוד והזנחה עצמית

השימוש המופרז באלכוהול פוגע באופן משמעותי ביכולת הקוגניטיבית ובריכוז. כתוצאה מכך, אדם מכור יתקשה לעמוד בהתחייבויות ולתפקד כראוי בעבודה או בלימודים. בנוסף, ההתמכרות פוגעת במניעה וברצון לטפל בעצמו או בסביבתו. ניתן להבחין בהזנחה הולכת וגוברת של המראה החיצוני, ההיגיינה האישית ואף טיפוח הדירה.

מצב זה יוצר מעגל שלילי שבו הזנחה עצמית מובילה לבושה ודיכאון, שבתורם גורמים לשתייה נוספת. כאשר מנסים לשוחח על כך עם האדם, הוא עלול להתנהג באדישות או תוקפנות. למרבה הצער, מצב זה עלול להחמיר ולהוביל לאובדן מקום העבודה ולניתוק חברתי הולך וגדל. הדבר מחייב גמילה בליווי צמוד של מטפלים.

 

בעיות בריאותיות וכלכליות

התמכרות לאלכוהול גוררת אחריה מגוון בעיות בריאותיות, החל מקלות יחסית ועד כאלה שעלולות לסכן חיים. השתייה המופרזת פוגעת לאורך זמן בכבד, בלבלב, בכלי העיכול ובמערכת החיסונית. נזק מצטבר לכבד, שהוא האיבר המפרק את האלכוהול בגוף, מוביל בהדרגה לדלקת כבד מזהמת וממנה לשחמת הכבד.

מצב זה מסוכן ביותר ודורש טיפול רפואי דחוף. גם הלבלב ומערכת העיכול נפגעים קשות מהרעלת אלכוהול ממושכת. בנוסף לבעיות הגופניות, להתמכרות השלכות קשות גם על המצב הכלכלי. רכישת אלכוהול באופן קבוע ומופרז פוגעת אנושות בתקציב המשפחתי.

במקביל, היכולת של המכור לעבוד ולהשתכר לפרנסתו הולכת ונפגעת. הדבר מוביל פעמים רבות לחובות הולכים וגדלים, עד כדי אי יכולת לשלם על הוצאות בסיסיות כמו מזון ודיור. מצב זה מזמן מעגל קסמים שלילי שבו השתייה הופכת לדרך "להימלט" מהקשיים הכלכליים שנגרמו בעקבותיה.

 

מתיחות וקשיים ביחסים הבין-אישיים

ככל שההתמכרות לאלכוהול מעמיקה, היא פוגעת יותר ויותר ביכולת לתקשר באופן בונה עם בני הזוג, הילדים, המשפחה המורחבת והחברים הקרובים. המכור נוטה להיות רגזן ומתפרץ. שינויי המצבים הקיצוניים גורמים לו לעבור במהירות מאדישות לזעם, מאשמה עצמית להאשמת הזולת. תחושת האכזבה והכעס של הסובבים אותו רק מחמירה את המצב ויוצרת מעגל קסמים שלילי.

כתוצאה מכך, בני המשפחה והחברים הקרובים חווים תחושת אובדן, דאגה מתמדת ותסכול עמוק. הקושי לנבא את התנהגותו ותגובותיו של המכור יוצר אווירה מתוחה שפוגעת קשות באיכות הקשר. עם הזמן אנשים רבים בוחרים "להיטמע" ולהתרחק מהמכור על מנת להגן על שלוות נפשם. אולם דווקא בשלב זה חשוב כל כך להישאר לצדו ולנסות לסייע בדרכים האפשריות.

כּוֹהֶל

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף

הליך בוררות עם בוררים מובילים בתחום

בעולם העסקים המודרני, חברות גדולות ובינוניות נתקלות לעתים קרובות בסכסוכים מסחריים שעלולים להשפיע באופן משמעותי על פעילותן. במצבים אלה, הליך בוררות יעיל עם בוררים מקצועיים