האם ניתן לעשות הסכם ממון לאחר הנישואין?

הסכם ממון – צמד מילים שמוכר לרובנו ובמיוחד לכל מי שעמדו תחת החופה ובאו בברית הנישואין. בדרך כלל נושא זה נידון כחלק מהסכם טרום נישואים ומטרתו מעין "ביטוח" אישי למקרה שיום אחד החבילה תתפרק. קיימת אפשרות לעשות הסכם ממון גם לאחר שנים רבות של נישואין, אם כי מדובר בהליך נוקשה ומורכב יותר.

הסכם ממון מכתיב את אופן חלוקת הרכוש בין בני זוג במקרה של גירושין או פטירה. קיומו נדרש אם בני הזוג מעוניינים שחלוקת הרכוש אינה תהיה שווה כשיחליטו, אם בכלל, להתגרש בעתיד. הסכם זה מאפשר לבני זוג לנהל את חלוקת רכושם במקרה של פרידה בהתאם להחלטותיהם האישיות ולרצונם הפרטי.

 

מהו חוק יחסי ממון בין בני זוג?

החוק בישראל קובע כי מאותה הנקודה שבה זוג הגיע לחופה וקידושין, כל הרכוש שהם צוברים יתחלק ביניהם שווה בשווה במידה שיחליטו להתגרש או במקרה של פטירה. זאת אומרת שהרכוש שבבעלות כל אחד מבני הזוג לפני הנישואין נשאר בחזקתו הבלעדית וכל דבר שנרכש לאחר מכן הוא בחזקה משותפת של שני בני הזוג. חוק זה תקף עבור כל זוג נשוי, גם אם הזוג התחתן בנישואים אזרחיים וגם אם מדובר בבני זוג מאותו המין.

 

למה צריך הסכם ממון?

הסכם ממון מאפשר חלוקת רכוש שונה מזו שקובע חוק יחסי ממון. כלומר, בהסכם זה ניתן לקבוע שרכוש מסוים יישאר בחזקתו של אחד מבני הזוג בלבד במקרה של גירושין או במקרה של פטירה. במקרה שאחד מבני הזוג היה בעל נכסים טרם הנישואין, חוק יחסי הממון אמור להגן על נכסיו ולהשאירם בחזקתו בכל מקרה.

עם זאת, במקרים מסוימים בית המשפט יכול לפסוק אחרת בהתאם למצב. הסכם ממון מעגן את חלוקת הרכוש באופן שבני הזוג קבעו מלכתחילה ומאפשר לכל אחד מבני הזוג להגן על רכושו ונכסיו. עריכת הסכם ממון היא מורכבת ורצוי להיוועץ בעורך דין בעת עריכתו.

 

מי נותן את האישור הרשמי להסכם?

במקרה שההסכם נערך טרם הנישואים, עליו להיות מאושר על ידי נוטריון או רשם נישואין. אם הוא נערך לאחר הנישואין, יש לקבל אישור מבית המשפט לענייני משפחה או מבית דין דתי, כאשר בישראל לרוב מדובר בבית הדין הרבני.

 

הסכם ממון לאחר הנישואים

עריכת הסכם ממון לאחר תקופה שבה זוג נשוי מנהל חיים משותפים היא מורכבת יותר הן משפטית והן רגשית. הסכם זה מבקש ליצור הפרדה בין הרכוש הפרטי של כל אחד מבני הזוג לבין רכושם המשותף. לאחר יצירת חיים משותפים יחדיו קשה לעשות את ההפרדה הזו.

למרות המורכבות, האפשרות לערוך הסכם זה קיימת ואף יכולה להקל במקרים מסוימים. למשל, אם אחד מבני הזוג צפוי לקבל ירושה גדולה או נכסים, או במקרה בו בני הזוג מעוניינים להיפרד, אז יקל עליהם לערוך הסכם ממון טרם הגירושין.

הסכם ממון לאחר הנישואין

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף

הליך בוררות עם בוררים מובילים בתחום

בעולם העסקים המודרני, חברות גדולות ובינוניות נתקלות לעתים קרובות בסכסוכים מסחריים שעלולים להשפיע באופן משמעותי על פעילותן. במצבים אלה, הליך בוררות יעיל עם בוררים מקצועיים