האם ניתן להגיש תביעת מזונות רטרואקטיבית? כל מה שחשוב לדעת

הקשר שלכם הגיע לקיצו ויש ילדים מעורבים. יכול להיות שברגע האמת לא נעשתה תביעת מזונות ועכשיו אחרי שחלף קצת זמן- החלטת לתבוע דמי מזונות רטרואקטיבית או לחילופין קיבלת תביעה של דמי מזונות בהפתעה? חשוב להבין את התהליך ואת האפשרויות שעומדות לפניכם. 

דמי מזונות יכולים לשרת שתי מטרות- מזונות ילדים או מזונות אישה. מזונות האישה משולמים כל עוד בני הזוג נשואים, אך מזונות הילדים משולמים גם במקרה שבו בני הזוג מתגרשים וחיים בנפרד. זאת על מנת שההורים יוכלו לשאת בצרכי המחייה של ילדיהם הקטינים על פי הנדרש בחוק בישראל.

סכום דמי המזונות הוא לא חד משמעי, ומורכב בהתאם לגילאי הילדים, רמת החיים שבני הזוג התרגלו אליה, הסדרי הראייה, הכנסה של כל אחד מבני הזוג ועוד. תשלום דמי מזונות יכול להיתבע במקום, וגם באופן רטרואקטיבי. עם זאת, הנושא אינו חד משמעי והפסיקות של בית המשפט משתנות בהתאם לנסיבות. על מנת להבין את הסיטואציה לעומק ולחשוף בפניכם את זכויותיכם פנינו להתייעצות עם משרד עו"ד לענייני משפחה – עודד וולף (wolf-law.co.il/about)

 

מהם דמי מזונות?

דמי מזונות הם שם כולל לכספים שמייצגים את הצרכים של ילדים קטינים. על פי החוק בישראל, ההורים מחוייבים לדאוג לכלכל את ילדיהם. במידה וההורים חיים בנפרד, דמי המזונות יכולים להיקבע בהסכם בין ההורים או בהכרעה של ערכאה מוסמכת כמו בית דין דתי או בית משפט לענייני משפחה.

אם דמי המזונות לא נקבעים בהסכמה, אחד ההורים (המשמורן) יכול להגיש תביעה בשמם למזונות ילדים. על כל פנים- בין אם ההחלטה נעשית בין ההורים ובין אם בבית המשפט, דמי המזונות צריכים להתחשב בטובת הילד ובצרכיו על מנת שההחלטה עליהם תהיה תקפה ומחייבת.

תשלומי מזונות ילדים

האם ניתן להגיש תביעה רטרואקטיבית למזונות אישה?

כן, מתוך ההנחה שהבעל מחוייב בכלכלת אשתו. לכן, מזונות האישה משולמים לאישה כל עוד בני הזוג קשורים בקשר נישואים. תוקפם מסתיים כאשר הגירושים נכנסים לתוקף. ניתן למצוא פסקי דין תקדימיים במסגרתם האם עזבה את הבית לפני הסכם הגירושים והאב חוייב בתשלום מזונות אישה רטרואקטיביים עד למועד הגירושים.

 

האם ניתן לתבוע מזונות רק במקרה של גירושים?

גירושים הם רק סיבה אחת לתביעת מזונות, ישנן תביעות שמתקיימות בעקבות ילדים שהגיעו להורים לא נשואים או אף תביעות מזונות רטרואקטיביות שהגיעו לאבות שרק לאחרונה גילו שיש להם ילדים.

 

אז כל אמא יכולה לתבוע את אבי ילדיה במזונות רטרואקטיבית?

זהו, שהתשובה לזה היא מורכבת, וגם בית המשפט בוחן את הסוגייה הזו במשנה זהירות עבור כל אחד מהמקרים. כך למשל, בית המשפט מתייחס אחרת לתביעת מזונות רטרואקטיבית שהוגשה לאחר השתהות ארוכה. במקרים כאלו יש להביא נימוקים שונים ולהציג את השיקולים שהובילו להשתהות.

אם השיקולים לא הוצגו באופן ייסודי מספיק- בית המשפט יכול שלא לפסוק לטובת התביעה. כמו כן, הנתבע יכול להגיש תביעה של ביטול המזונות ואף לבקש החזר רטרואקטיבי כפי שנראה בפסקי דין מסויימים. החשיבות של הנימוקים בפני הערכאות השונות היא זו שהביאה לכדי ההכרעות.

 

איך יודעים איזה סכום לתבוע כמזונות?

במקרה של מזונות ילדים, קו פרשת המים בסוגיה נקבע בגיל 6. לגבי ילדים עד גיל 6- האב מחויב בתשלום דמי המזונות בכל מצב- גם אם הוא נכה או מובטל. בילדים אחרי גיל 6 נעשית חלוקה שמסתמכת על נתונים שונים ומורכבת בהתאם למצב הכלכלי של בני הזוג, לסכום הפנוי בהכנסותיהם וגורמים נוספים.

לכן, לעיתים קרובות פוסק בית המשפט לאב מזונות מסויימים עד גיל 6 ולאחר מכן ניתן להגיש תביעה להפחתה או להסכים על סכום מופחת מלכתחילה. פעמים רבות מגיעים אליי אנשים להתייעצות שהסתמכו על מחשבונים באינטרנט וחשוב להבין שזה לא תחום שחור או לבן. בעניין המזונות יש המון מרכיבים שמשפיעים על הסכום ולכן חשוב מאוד להתייעץ עם איש מקצוע כמו עורך דין לענייני משפחה.

לסיכום, בין אם מדובר בבית דין לענייני משפחה או בית דין רבני, הסוגייה המשפטית של תביעת מזונות רטרואקטיבית – היא סוגייה מורכבת. לכל תוצאה יכולות להיות השלכות הרות גורל על המצב הכלכלי של כל אחד מהצדדים. לכן, על מנת להתמודד עם התהליך, חשוב לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין בעל ניסיון בתחום דיני המזונות והמשפחה.

עורך הדין יתשאל אתכם ויתבסס על מידע רב ככל הניתן, על מנת להרכיב את תמונת המצב המדויקת ביותר. ככל שהוא יעשה עבודה יסודית ומדוקדקת יותר, כך הוא יוכל לגבש חוות דעת מקצועית ומבוססת יותר על מנת שיוכל לייצג אתכם נאמנה בסיטואציה.

תביעת מזונות

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף

הליך בוררות עם בוררים מובילים בתחום

בעולם העסקים המודרני, חברות גדולות ובינוניות נתקלות לעתים קרובות בסכסוכים מסחריים שעלולים להשפיע באופן משמעותי על פעילותן. במצבים אלה, הליך בוררות יעיל עם בוררים מקצועיים