האם גבר יכול להשיג משמורת משותפת ללא הסכמת האם

הענקת משמורת משותפת לשני ההורים בגירושין, הינה פתרון שמאפשר לזוגות הורים שהתגרשו, להישאר מעורבים בצורה פעילה ובאופן שווה עד כמה שניתן, בחייהם של ילדיהם המשותפים. בשנים האחרונות, חל שינוי פסיקתי בבתי המשפט לענייני משפחה, בהקשר למעמד של אבות גרושים במדינת ישראל, כאשר מגמה זו מתבטאת, בין השאר, בשינויים הנוגעים לחובות ולזכויות של אבות גרושים בכל הנוגע לגידול הילדים שלהם.

על בסיס התמורות הללו , כיום מתאפשרת בנסיבות מסוימות, השגת משמורת משותפת ללא הסכמת האם. בנושא חשוב זה נדון בהרחבה במאמר הבא.

המודעות של מערכת המשפט לחשיבות המשמורת המשותפת בגירושין

כיום, קיימת מודעות גוברת והולכת בבתי המשפט בארץ לתפקיד החשוב והמשמעותי שמגלם כל אחד מההורים בחייהם של ילדיו. בהתאם לכך, ברבים מן המקרים, בתי המשפט לענייני משפחה בישראל, אינם ממהרים לדחות על הסף את האפשרות של מתן משמורת משותפת על הילדים.

זאת למעט מקרים יוצאי דופן שבהם ניכר כי אביהם של הילדים אינו כשיר לשאת באחריות ההורית המשותפת. אולם ברוב המקרים, אין עוררין על כך שטובתם של הילדים מצדיקה את אישורו של הסכם משמורת משותפת. לכן במידה והאם איננה מוכנה בשום פנים ואופן להסכם המשמורת המשותפת מבלי שספק צידוק ראייתי לסירובה, עשוי הגבר להשיג משמורת כזו גם ללא הסכמתה.

 

גישתה של מערכת המשפט למתן משמורת יחידנית כיום

מחקרים רבים מעידים על כך שכאשר אם מקבלת משמורת בלעדית על ילדיה, היא למעשה מרוויחה גם את היכולת להשפיע במידה רבה יותר על הדעות וההעדפות של ילדיה, וכפועל יוצא גם על  היחסים בין הילדים לבין אביהם, שעלולים להיפגע עד כדי היווצרות של נתק חמור.

לכן בתי המשפט בארץ, לא ממהרים בכל מקרה לאשר לאמהות משמורת מלאה, אלא בוחנים קודם כל פתרונות שיאפשרו מתן משמורת משותפת שתיטיב הן עם הילדים והן עם אביהם.

 

השיקולים לטובת מתן משמורת משותפת ללא הסכמת האם

ההלכה הפסוקה במערכת המשפט האזרחית בישראל של שנים האחרונות, מעידה על כך שהמודל של משמורת משותפת, הופך פופולארי יותר ויותר. מחקרים רבים כבר הוכיחו את החשיבות הרבה של מעורבות מצד שני ההורים בחיי ילדיהם בעקבות הגירושין.

אין חולקין על כך שכאשר שני ההורים נוכחים בצורה סימטרית ופעילה בחיי הילדים, ההתפתחות השכלית, הנפשית והבריאותית של הילדים היא טובה יותר, וכך גם רווחתם הכוללת.

האם גבר יכול להשיג משמורת משותפת ללא הסכמת האם
האם גבר יכול להשיג משמורת משותפת ללא הסכמת האם

עם השיקולים שמצדיקים הענקת משמורת משותפת לגבר גם בהעדר הסכמה מצד האם, ניתן למנות בין היתר את תחושת הבטחון, יכולת ההסתגלות המשופרת, והתפקוד הנפשי, החברתי והחינוכי המיטבי, של ילדים שנהנים ממעורבות שווה של שני ההורים בגידולם. מהסיבות הללו, שואפים בתי המשפט בישראל לאפשר לגבר להשיג משמורת משותפת גם ללא הסכמת האם.

 

איך גבר יכול להשיג משמורת משותפת ללא הסכמת האם?

כשהאם איננה מוכנה לשתף פעולה עם הבקשה למשמורת משותפת בשום אופן, ואינה טורחת לנמק את סירובה ולגבותו בראיות חותכות, בית המשפט המטפל בנושא המשמורת רשאי להנפיק פסק דין המחייב מתן משמורת משותפת כפויה, ללא הסכמתה של האם.

במצב כזה, כדי למנוע חיכוכים מיותרים בין האם לאב בהוצאת הסכם המשמורת המשותפת אל הפועל, מומלץ לאב ששואף לשמור על קשר תקין עם ילדיו, להעזר בעו"ד גירושין שמתמחה בתביעות משמורת משותפת.

 

נסיבות שבהן בית המשפט מאפשר לגבר להשיג משמורת משותפת ללא הסכמת האם

במקרים שבהם גם לאם וגם לאב מסוגלות הורית תקינה, רמת תפקוד סבירה בתור הורים, ויכולת שווה לעמידה בהתחיבויות שלהם כלפי ילדיהם, בתי הדין לענייני משפחה במדינת ישראל נוהגים להכריע לטובת הסכם משמורת משותפת. זאת גם כאשר האם האם מסתייגת מפתרון זה באופן בוטה.

במרבית המקרים, מערכת המשפט אינה רואה צידוק לנישול של האב מזכויותיו בקשר עם ילדיו, למעט מצבים שבהם הוצגו הוכחות חותכות להעדר מסוגלות הורית מצד האב. למשל, היסטוריה של אלימות משפחתית, מעורבות בעבירות פליליות, הפרעות נפשיות ו / או בעיות רפואיות קשות שאינן מאפשרות לאב לגדל את ילדיו כנדרש.

 

האם גבר יכול לבקש מעבר ממשמורת בלעדית למשמורת משותפת ללא הסכמת האם?

קיימים תיקי גירושין בארץ שבמסגרתם לאם ניתנת משמורת מלאה על הילדים בנסיבות שמצדיקות זאת, או שניתנה משמורת בלעדית כזו בעבר, בכפוף לאופיה של הפסיקה בתקופה בה תביעת המשמורת המדוברת נדונה בבית הדין לענייני משפחה. עם זאת כיום, בהתחשב בשינויים הפסיקתיים המתהווים והולכים בתביעות משמורת, אבות רבים שואפים לפתוח את הנושא הזה לדיון מחודש.

גבר שמעוניין לבחון את האפשרות לקבלת משמורת משותפת על ילדיו, נדרש להגיש תביעת משמורת (זאת לאחר שהגיש בקשה ליישוב סכסוכים) ובמסגרתה להוכיח בבית הדין לענייני משפחה שמתן המשמורת המשותפת תיטיב עם ילדיו. לטובת הענייןף נוהגים בתי המשפט בישראל לערב גם את הילדים בהחלטתם, ולבקש לשמוע מהי דעתם בנושא.

בנוסף נבדקת גם המסוגלות של האב להתמודד עם הסדרי הראייה המורחבים, בהינתן שעות העבודה שלו. רק במידה ומתגבשת המסקנה כי הילדים אכן חפצים במפגשים רבים יותר עם אביהם וכי ביכולתו לעמוד בהתחייבות ההורית המורחבת שהוא מבקש ליטול על עצמו – יוכל האב לגשת לתהליך של שינוי הסכם משמורת מול בית המשפט לענייני משפחה.

 

המידע המוצג במאמר זה אינו בחזקת תוכן משפטי מחייב, ואין להסתמך עליו בשום פנים ואופן. כל הפרטים שהובאו במסגרת זו מובאים להשכלה כללית בלבד ואינם בגדר תחליף לקבלת ייעוץ משפטי פרטני של עורך דין גירושין. היה ודרושה הכוונה משפטית בנושאי גירושין או סכסוכי משפחה, מומלץ לפנות ללא דיחוי להתייעצות אישית עם עו"ד המתמחה בדיני משפחה ותיקי גירושין.

אודות המחברת

רוצה לחזור לחלק מסוים בעמוד?

מידע נוסף סביב הנושא

העברת משמורת מאב לאם

אם בעבר, במרבית המקרים, מי שהייתה מקבלת אוטומטית משמורת בלעדית על הילדים בגירושין, הייתה אמם של הילדים, הרי שכיום במקרים לא מעטים ההורה בעל המשמורת

משמורת קטינה המתגוררת דרך קבע בחו"ל

במרוצת השנים, הגיעו לבתי המשפט בישראל כמה וכמה מקרים בהם נדונה השאלה: האם מערכת המשפט במדינת ישראל היא בעלת סמכות להכריע בסכסוכי משמורת הנוגעים לקטינים

משמורת של זוגות חד מיניים

כל הליך גירושין של זוג שיש לו ילדים משותפים, מעלה באופן אוטומטי את סוגיית המשמורת. ישנם מקרים שבהם בני הזוג מצליחים להגיע להסכמה משותפת בנושא

משמורת משותפת ללא תקשורת בין ההורים

כשזוגות בישראל עומדים לקראת הליך גירושין, כאשר ברקע ישנו סכסוך חמורה ביניהם, עולה לעתים מזומנות התהייה: האם ניתן יהיה להגיע להסכם משמורת משותפת ללא תקשורת